Alexander4840 Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 (endret) Er Norge kanskje ikke himmelen av kjøttproduksjon for dyra? Folk liker å si ''men det er ikke sånn i Norge'' når det vises ett eksempel på industi-slakt Jeg vil gjerne se mer slike Norske dokumentarer, om dere vet om noen andre. Det er kanskje ikke LIKE ille, men man kan ikke kalle det å ta ett liv omtenksomt uansett. Legger ved denne, så håper jeg vi slipper diskusjonen om nødvendighet og ernæring: https://www.eatrightpro.org/~/media/eatrightpro%20files/practice/position%20and%20practice%20papers/position%20papers/vegetarian-diet.ashx ''A vegan lifestyle is nutritionally adequate through all stages of life, including pregnancy'' Hvordan ble kjøtt så populært? Det er så dyrt. Samfunnet generelt bryr seg kanskje ikke om miljøet, eller dyr, eller helsen, men alle bryr seg om Lommeboka Endret 9. juli 2019 av Alexander4840 2 Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 Meh. Bacon og biff er for godt til å vurdere å erstatte det med tofu og soya. 2 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 15. februar 2019 Del Skrevet 15. februar 2019 For mye tofu og soya gjør meg faktisk uvel i magen og gir meg diaree, så nei takk. Ellers takk. 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 15. februar 2019 Del Skrevet 15. februar 2019 ''A vegan lifestyle is nutritionally adequate through all stages of life, including pregnancy'' Dette er i hvertfall direkte feil. 2 Lenke til kommentar
Alexander4840 Skrevet 16. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2019 (endret) Så langt jeg har funnet bruker Australia, England, Tyskland, denne metoden. #Holocaust Dette er i hvertfall direkte feil. Hvorfor? Hva er det du tror mangler? Hva vet du som ekspertene ikke vet. For mye tofu og soya gjør meg faktisk uvel i magen og gir meg diaree, så nei takk. Ellers takk. Det fins veldig mange alternativer Jeg liker ikke Tofu selv, men ferske Soyabønner er kjempegode. Mange blir uvel om de bytter kosthold umiddelbart, da er ikke mikrobiomen forberedt, som leder til diarè, kvalme, innflamasjon, osv. Meh. Bacon og biff er for godt til å vurdere å erstatte det med tofu og soya. Enig i at bacon er godt, men jeg velger helsen og lommeboka over smaken. Bacon er godt, men Biff syns jeg er like kjedelig som Tofu, men det er derfor man bruker salt, krydder, og urter. Man liker det man er oppvokst med, og mange utvikler allergier mot ting de aldri fikk i oppveksten. Jeg ble tvunget til å prøve alt, så jeg liker og tåler det meste. Hvitløk, Løk og Tomat kan gjøre nesten alle retter gode, Evt krydder og salt. Endret 16. februar 2019 av Alexander4840 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 16. februar 2019 Del Skrevet 16. februar 2019 Hvorfor? Hva er det du tror mangler? Hva vet du som ekspertene ikke vet. Så lenge man lever med et kosthold som gjør at man er avhengig av kosttilskudd for å ikke få mangelsykdommer, vil jeg påstå at ''A vegan lifestyle is nutritionally adequate through all stages of life, including pregnancy'' er direkte feil. 3 Lenke til kommentar
Alexander4840 Skrevet 16. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2019 Så lenge man lever med et kosthold som gjør at man er avhengig av kosttilskudd for å ikke få mangelsykdommer, vil jeg påstå at ''A vegan lifestyle is nutritionally adequate through all stages of life, including pregnancy'' er direkte feil. Hvordan er den feil? Kost-tilskudd kan være og er stort sett Vegansk, er du mot Kost-tilskudd? Evt hvilke Kost-tilskudd tror du en veganer må ta? Har du kilder? Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 17. februar 2019 Del Skrevet 17. februar 2019 (endret) Det fins veldig mange alternativer Jeg liker ikke Tofu selv, men ferske Soyabønner er kjempegode. Mange blir uvel om de bytter kosthold umiddelbart, da er ikke mikrobiomen forberedt, som leder til diarè, kvalme, innflamasjon, osv. Tror ikke du leste hva jeg skrev? JEG TÅLER de DÅRLIG. Jeg har spist en god del kjøtterstatninger, ikke anta at jeg bare har prøvd en type tofu eller soya. Jeg har faktisk spist og lagd MASSE mat med alle disse forskjellige produktene som er der ute, få det inn i skallen at ENKELTE IKKE TÅLER DET noe særlig, uansett hvor mye du ønsker å prakke det på alle sammen uavhengig av hva deres behov er. Eller er det så at dyrenes velferd er det som tells, FUCK mennesket? Edit: Cause ya know.. we ARE animals too. Så hvorfor er alle andre dyrearter enn din egen så mye viktigere egentlig? Endret 17. februar 2019 av BuffyAnneSummers 1 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 17. februar 2019 Del Skrevet 17. februar 2019 (endret) Hvordan er den feil? Kost-tilskudd kan være og er stort sett Vegansk, er du mot Kost-tilskudd? Evt hvilke Kost-tilskudd tror du en veganer må ta? Har du kilder? ALLE ernæringsspesialister vil si at det å få alt du trenger via maten er mye bedre enn å ta tilskudd (sett en billion av dem, spesialistene). Tilskudd burde helst bare være for de få, ikke ALLE sammen, resten av oss burde bare prøve å spise riktig, som er variert. Sånn har det ALLTID vært, har det alltid vært sånn for grønnsaker så ser jeg ikke grunnen til hvorfor kjøtt er unntaket. Tilskudd er også tidenes største scam. Folk er dumme og bruker dem ikke riktig, men du vil at alle skal gå veganer og ta disse pillene resten av livet for å kunne fungere? Høres ut som tidenes dummeste plan for å være ærlig. Det er å be om mangelsykdommer, men det er kanskje poenget? En syk og svak befolkning er enklere å kontrollere. Edit: Grunnen til at vi trenger ett variert kosthold er at de forskjellige matvarene jobber sammen og kan forsterke hverandre. Hvis vi kunne klart oss så fint på kosthold hvorfor spiser vi enda? Hvorfor får vi ikke all næringen via en pille som staten deler ut? De kunne tatt utrolig godt betalt for det, holdt det igjen for å kontrollere oss, masse flere business muligheter hvis det var mulig. Så hvorfor gjør de det ikke? FORDI DU KAN IKKE LEVE AV KOSTTILSKUDD. Det burde si seg selv at det ikke er å foretrekke ovenfor SKIKKELIG MAT. Endret 17. februar 2019 av BuffyAnneSummers 1 Lenke til kommentar
uvisnavn Skrevet 17. februar 2019 Del Skrevet 17. februar 2019 (endret) ALLE ernæringsspesialister vil si at det å få alt du trenger via maten er mye bedre enn å ta tilskudd (sett en billion av dem, spesialistene). Tilskudd burde helst bare være for de få, ikke ALLE sammen, resten av oss burde bare prøve å spise riktig, som er variert. Sånn har det ALLTID vært, har det alltid vært sånn for grønnsaker så ser jeg ikke grunnen til hvorfor kjøtt er unntaket. Tilskudd er også tidenes største scam. Folk er dumme og bruker dem ikke riktig, men du vil at alle skal gå veganer og ta disse pillene resten av livet for å kunne fungere? Høres ut som tidenes dummeste plan for å være ærlig. Det er å be om mangelsykdommer, men det er kanskje poenget? En syk og svak befolkning er enklere å kontrollere. Dette stemmer ikke. Kosttilskudd er ikke alltid negativt for helsen eller noe vi alltid burde unngå. I Norge var for eksempel struma utbredt før vi begynte tilsatte jod i salt, og det er noe jod i melk fordi det er taremel i foret til kuene. (Hadde vi spist mer tang og tare hadde vi hatt bedre jodnivåer i befolkningen). Fortsatt er det noen som mener vi får i oss for lite jod og ønsker øke jod man tilsetter i salt (svenskene har betydelig mer tilsatt jod enn oss) Det du sikter til "spesialistene" misliker, er sannsynligvis multivitamin og overdreven bruk av kosttilskudd der det ikke er noe som tilsier at man har behov for det. Overdreven bruk av enkelte mineraler og vitaminer kan faktisk tappe kroppen/ redusere opptak for andre vitaminer og mineraler. Så ved å bruke alt for mye av en type tilskudd kan du redusere kroppens lager av et annet stoff. Men når det gjelder å ta b12 som veganer, eller som nordmann ta jod eller spise jodberiket salt, så er dette positive handlinger (så fremt du ikke spiser mye sjømat, men når det gjelder fisk kommer jo problemet med evt uheldige metaller). Noen mener også at det er lurt for mennesker i Norden å ta d vitamin om vinteren, hvor godt grunnlag det er for å hevde dette, vet jeg ikke, det er ikke noe jeg har satt meg inn i. Men nordmenn sitter jo mye innendørs om sommeren, og det er anbefalt å begrense solen slik at man reduserer sjansen for hudkreft Dette med å ta b12 som veganer blir jo et litt filosofisk spørsmål som man kan sette opp som et tankeeksperiment: om du fikk valget mellom å skyte en hund eller ta en b12 pille, hva ville du valgt? De fleste ville valgt å ta pillen. Veganere gjør dette valget hver dag, men de bytter ut hunden med ku eller sau. Det er igrunn ganske logisk valg om man har empati med dyr, og jeg finner egentlig ikke feil i denne logikken. Så lenge man ikke utsetter seg selv for skade (og jeg kjenner ikke til studier som viser tilskudd av kun b12 er skadelig, veganere er minst like sunne og lever minst like lenge som ikke-veganere) ved å ta pillen, så mener jeg dette er et logisk valg om man mener hensyn til dyr har noen form for verdi. Jeg vet ikke om b12 har en type "antisynergi" med andre vitaminer og mineraler, at dersom man får i seg alt for mye b12 kan det tappe kroppen for andre stoffer. Om b12 ikke gjør dette, så er det argument for at b12 tilskudd er tryggere enn for eksempel jerntilskudd som i store doser kan tappe kroppen for fosfor (eller redusere opptak). Endret 17. februar 2019 av uvisnavn 2 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 17. februar 2019 Del Skrevet 17. februar 2019 (endret) Sa aldri at det var negativt for helsen? Orker ikke lese mer av det du skrev for å være ærlig når det første du gjør er å legge ord i munnen på meg. Ikke interessert i å debattere med deg når det er det første som kommer fra deg. Endret 17. februar 2019 av BuffyAnneSummers 1 Lenke til kommentar
uvisnavn Skrevet 17. februar 2019 Del Skrevet 17. februar 2019 (endret) Sa aldri at det var negativt for helsen? Orker ikke lese mer av det du skrev for å være ærlig når det første du gjør er å legge ord i munnen på meg. Ikke interessert i å debattere med deg når det er det første som kommer fra deg. Yikes, her er alle forsvarsmekanismer i full flamme, ser jeg. Men ok, jeg redigerte og markerte det jeg mener du sier som ikke stemmer, siden du overtolket og trodde jeg mente hele innlegget eller noe sånt. Jeg trodde ikke du ville gå så i forsvarsmodus at jeg måttte være så spesfikk, jeg antok du ville forstå hva jeg mente og ikke ville reagere så emosjonelt Endret 17. februar 2019 av uvisnavn 1 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 17. februar 2019 Del Skrevet 17. februar 2019 (endret) Spar meg din non-apology. Er ikke interessert i å debattere med manipulative mennesker som deg. Jeg tar deg på det og du fortsetter i samme bane i neste innlegg ved å prøve å fremstille meg som for emosjonell. Spar meg for pisset ditt. Endret 17. februar 2019 av BuffyAnneSummers 3 Lenke til kommentar
Alexander4840 Skrevet 17. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2019 Jeg ser stor verdi i å svare kort og konsist, det blir litt mye å lese en a4-side med noens meninger og tanker. Tror ikke du leste hva jeg skrev? JEG TÅLER de DÅRLIG. Jeg har spist en god del kjøtterstatninger, ikke anta at jeg bare har prøvd en type tofu eller soya. Jeg har faktisk spist og lagd MASSE mat med alle disse forskjellige produktene som er der ute, få det inn i skallen at ENKELTE IKKE TÅLER DET noe særlig, uansett hvor mye du ønsker å prakke det på alle sammen uavhengig av hva deres behov er. Eller er det så at dyrenes velferd er det som tells, FUCK mennesket? Edit: Cause ya know.. we ARE animals too. Så hvorfor er alle andre dyrearter enn din egen så mye viktigere egentlig? Jeg leste det du skrev, svaret forblir det samme. Det var du som snakket om Tofu og Soya, som er det samme, grunnleggende. Mennesker har stort sett det samme behovet, ernæringsmessig, grunnleggende. Som jeg sa er det vanlig å ikke tåle mat en ikke er oppvokst med, det gjelder å introdusere det gradvis. Mennesker er viktigere enn dyr, jeg er ikke radikal, men hvorfor skal vi bruke dyr, når det ikke lenger er ett behov for det, det er også langt bedre for helsen å ikke få i seg alt det mettede fettet, hem-jern, og steke-skorpene. ALLE ernæringsspesialister vil si at det å få alt du trenger via maten er mye bedre enn å ta tilskudd (sett en billion av dem, spesialistene). Tilskudd burde helst bare være for de få, ikke ALLE sammen, resten av oss burde bare prøve å spise riktig, som er variert. Sånn har det ALLTID vært, har det alltid vært sånn for grønnsaker så ser jeg ikke grunnen til hvorfor kjøtt er unntaket. Tilskudd er også tidenes største scam. Folk er dumme og bruker dem ikke riktig, men du vil at alle skal gå veganer og ta disse pillene resten av livet for å kunne fungere? Høres ut som tidenes dummeste plan for å være ærlig. Det er å be om mangelsykdommer, men det er kanskje poenget? En syk og svak befolkning er enklere å kontrollere. Edit: Grunnen til at vi trenger ett variert kosthold er at de forskjellige matvarene jobber sammen og kan forsterke hverandre. For å gå rett på sak,B12 er det eneste 'problemet' med veganisme i en sterilisert verden, B12 produseres kun av bakterier, alt av mat som inneholder B12, har fått kost-tilskudd, det produseres ofte i magen/tarmene til mange dyr, mennesker inkludert, tar man antibiotika så kan man drepe disse bakteriene og ende opp med mangelsykdom. Problemet er at vi dreper bakteriene som lager B12, slik at vi må få det fra kost-tilskudd, indirekte eller direkte. Mangel på B12 er lik mellom veganere og alle andre dietter, men veganere har i gjennomsnitt kun 2 mangler, mens andre får 7, Fiber er en av de tingene en veganer får veldig lett, du skal lete litt for å finne en veganer som mangler fiber, mens nesten alle andre har det, i Norge også, fordi 90% av maten er meieri/kjøtt/egg, som inneholder nesten null gram. Grunnen til at Veganere får mindre mangler, er at de spiser det som næringen opprinnelig kommer fra, i tillegg er det vel kjent at mettet fett og andre ting i kjøtt forårsaker diabetes, hjerte/kar-sykdom, blandt annet. Både meieri-melk og nøttemelk inneholder kost-tilskudd. B12 får man om man drikker vann rett fra kilden, jeg vet ikke om B12 blir fjernet eller tilsatt i norsk vann. Veganere tar i snitt langt mindre medisiner og kost-tilskudd enn andre. Det mest markante er at de ikke trenger kolesterolmedisin. 1 Lenke til kommentar
uvisnavn Skrevet 20. februar 2019 Del Skrevet 20. februar 2019 Spar meg din non-apology. Er ikke interessert i å debattere med manipulative mennesker som deg. Jeg tar deg på det og du fortsetter i samme bane i neste innlegg ved å prøve å fremstille meg som for emosjonell. Spar meg for pisset ditt. Prøvde ikke si unnskyld, har ingenting å si unnskyld for. Syntes du din oppførsel er bra? Du antok det verste fra første setning og gadd ikke en gang finne ut om det var en misforståelse inne i bildet. Du kunne stilt meg et enkelt spørsmål om jeg trodde du mente at kosttilskudd alltid var dårlig, men istedet gikk du rett i forsvar og sa du ikke gadd lese det jeg skrev. Noe som betyr at du innerst inne ikke ønsker å ta stilling til det jeg skrev, og bruker en simpel unnskyldning for å rettferdiggjøre reaksjonen din. Dette er ikke annet enn emosjonelt, det er ikke manipulativt fra min side, jeg sier det jo rett ut. Jeg forstår hvorfor dette forumet er så inaktivt, for å si det sånn. Om noen sier noe man ikke liker, så finner man noe å bli krenket over der man kan slippe svare på de konstruktive og saklige temaene som blir tatt opp. Så kan man lene seg tilbake og late som om man er rasjonell og saklig. 2 Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 20. februar 2019 Del Skrevet 20. februar 2019 Eller er det så at dyrenes velferd er det som tells, FUCK mennesket? Edit: Cause ya know.. we ARE animals too. Så hvorfor er alle andre dyrearter enn din egen så mye viktigere egentlig? I min erfaring er ikke disse kjøtterstatningene særlig nødvendig for ett fullverdig kosthold, holder meg stort sett unna selv. Hvorfor mener du at man automatisk velger bort menneskets velferd ved å bry seg om dyras? Mennesket befinner seg vel heller ikke i en situasjon hvor man produseres for å spises, så jegs er ikke helt sammenligningen. Man kunne kanskje finne noe av den samme samlebåndsmentaliteten i krig, men det er jeg heller ikke 'for', per sé. 1 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 20. februar 2019 Del Skrevet 20. februar 2019 Jeg skal bli veganer den dagen katta mi spiser salat. 1 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 20. februar 2019 Del Skrevet 20. februar 2019 Hvorfor mener du at man automatisk velger bort menneskets velferd ved å bry seg om dyras? Fordi per dags dato så er det ingenting som kan erstatte det vi får fra å ha kjøtt inkludert i dietten vår. Etterligningene er ikke der enda, dessverre, men jeg er helt sikker på at vi ikke er langt unna. Å klone kjøttstykker eller noe sprøtt burde vel være mulig om ikke så altfor fryktelig lenge? 1 Lenke til kommentar
Alexander4840 Skrevet 21. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2019 Fordi per dags dato så er det ingenting som kan erstatte det vi får fra å ha kjøtt inkludert i dietten vår. Etterligningene er ikke der enda, dessverre, men jeg er helt sikker på at vi ikke er langt unna. Å klone kjøttstykker eller noe sprøtt burde vel være mulig om ikke så altfor fryktelig lenge? Ettersom du holder på meningen din, må du gjerne presentere poeng-&-kilder eller stille spørsmål. Faktum er at det er planter som produserer så og si alt av næring, dyr inneholder næring fordi de spiser planter, ikke fordi de lager det Klonet kjøtt er usunt, på lik linje med slaktet. Liksom-kjøtt er jeg helt uinteressert i. 2 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 21. februar 2019 Del Skrevet 21. februar 2019 Faktum er at det er planter som produserer så og si alt av næring, dyr inneholder næring fordi de spiser planter, ikke fordi de lager det Har du ikke hatt om naturens kretsløp på skolen? Om næringskjeden? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå