Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppsigelse under mammaperm.

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei hei dere! 

Jeg fikk oppsigelse grunnet nedleggelse av firmaet mens jeg er på mammapermisjon. Ifølge det som står på oppsigelsen løper oppsigelsenstida som er 3 månadér nå når jeg er hjemme med babyen min... den er ferdig før jeg er ferdig med mammapermisjonen og har ikke noe sted å komme meg til tilbake og jobbe. Hvem som skal betale for oppsigelsestiden? Jeg vet at det ikke er NAV (får nok dagpenger etter 3 månader som jeg skulle jobbe på oppsigelsestiden, fordi når du har krav på oppsigelsestid så nav forventer at arbeidsgiver skal betale for den) )  Kan dere gi meg råd hva jeg skal gjøre ? Har noen av dere vært i lignende situasjonen? På forhånd takk... 

Anonymous poster hash: ef17b...016

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det leste jeg på Hegnar.no

Påbegynt oppsigelsestid stanser i permisjonen

"Når oppsigelsestiden har startet før vedkommende starter foreldrepermisjonen, løper oppsigelsestiden normalt frem til permisjonen starter. I permisjonstiden stopper imidlertid oppsigelsestiden å løpe. Resten av oppsigelsestiden utsettes og fortsetter å løpe igjen når den ansatte returnerer fra permisjon. 

Dette kommer av og til overraskende på enten arbeidsgiver eller den ansatte, i noen tilfeller på begge. Som arbeidsgiver er det viktig å være oppmerksom på reglene, slik at man er forberedt på at den ansatte kommer tilbake etter endt permisjon, om enn for en kortere periode. Den ansatte må også være oppmerksom på regelverket, og for eksempel ikke forplikte seg til oppstart hos ny arbeidsgiver rett etter permisjonen, når man har igjen oppsigelsestid hos forrige arbeidsgiver.

Dersom det for eksempel kun gjenstår to uker av oppsigelsestiden etter endt permisjon, kan arbeidsgiver og den ansatte avtale at den ansatte fritas for arbeidsplikt den resterende del av oppsigelsestiden, mot lønn. Ønsker den ansatte å starte i nytt arbeid etter permisjonen, kan partene avtale en kortere oppsigelsestid, slik at den ansatte fristilles tidligere, uten lønn."

Men hva når deg gjelder neddlegelse? Har ikke så god råd til å leve i måneder uten lønn. Nav stanser utbetaling av dagpenger i de 3 første månadene....

Anonymous poster hash: ef17b...016

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke tar helt feil her, så er det slik at om du mottar oppsigelse mens du er i permisjon så skal oppsigelsestiden begynne å løpe fra den dagen du skulle vært tilbake fra permisjon. Det betyr at NAV kan ta seg en bolle og kjøre permisjonen din som avtalt, og arbeidsgiver må sette av penger til å betale deg tre måneders lønn når du er ferdig med permisjonen - og evt frita deg for arbeidsplikten, noe jeg regner med er uproblematisk om arbeidsplassen ikke eksisterer.

Men - håper det er flere som evt kan bekrefte mine antakelser. 

Lenke til kommentar

Dette reguleres av arbeidsmiljøloven pgf 15-9:

§ 15-9.Oppsigelsesvern ved svangerskap, og etter fødsel eller adopsjon

(1) Arbeidstaker som er gravid kan ikke av den grunn sies opp. Oppsigelse som finner sted i denne perioden, skal anses å ha sin grunn i dette forhold dersom ikke noe annet gjøres overveiende sannsynlig. Graviditeten må dokumenteres ved legeattest dersom arbeidsgiver krever det.

(2) Arbeidstaker som har permisjon etter §§ 12-2, 12-3, 12-4 eller 12-5 første ledd i inntil ett år, må ikke sies opp med virkning i fraværsperioden når arbeidsgiver er klar over at fraværet skyldes disse grunner eller arbeidstaker uten unødig opphold gir beskjed om at dette er grunnen for fraværet. Er arbeidstaker lovlig sagt opp til fratreden på et tidspunkt som faller innenfor dette tidsrommet, er oppsigelsen gyldig, men oppsigelsen forlenges med et tilsvarende tidsrom.

(3) For arbeidstaker som har permisjon etter §§ 12-5 andre ledd eller 12-6 utover ett år, gjelder første ledd første og andre punktum tilsvarende.

Dette betyr at arbeidstakere som er i lovfestet svangerskaps-, omsorgs-, fødsels- eller foreldrepermisjon, ikke kan bli sagt opp med virkning i denne fraværsperioden, jf. arbeidsmiljøloven § 15-9 (2). Med andre ord – arbeidstaker kan sies opp, men oppsigelsestiden begynner ikke å løpe før permisjonen er avsluttet. For eksempel: Skal en ansatt være ute i slik permisjon til 2. mai og mottar oppsigelse 25. februar samme år, begynner oppsigelsestiden å løpe først 1. juni.  Er oppsigelsestiden da 3 måneder, betyr det at den ansatte først må fratre 31. august dette året.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det, så gjelder de samme reglene ved nedleggelse. Dette er altså uheldig for firmaet og et vern for den som har permisjon.

Den som er i permisjon må sannsynligvis melde forpliktelsen, sammen med krav på f.eks. feriepenger, til aviklingsstyrets leder innen 6 uker etter oppløsning er kunngjort her:

https://w2.brreg.no/kunngjoring/

Det gjelder altså å følge med.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...