Nimrad Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 Trenger litt tips til hvordan jeg skal sette opp nettverket i mitt nye hus. Vi har kjøpt et 3-etasjers hus som bygges nå og har bedt om å få lagt inn nettverkskabling til alle etasjer. Altibox-fiber kommer nok inn i 1. etasje og derfra går det videre 3 nettverkskabler til stue i 1. etg og kott i 2. og 3. etasje. Det jeg har av utstyr fra før av er en Cisco Small Business SG 100D-08 8-Port Gigabit Switch og en Asus RT-AC66U Altibox. Jeg regner ikke med at Asus-en gir tilfredsstillende trådløs dekning i hele huset, så jeg antar jeg må over på noe mesh-løsning. Det jeg er ute etter er jo først og fremst god trådløs dekning i hele huset. Har hørt at Ubiquiti Unifi er en bra løsning, men veldig usikker på hva jeg trenger her? I tillegg har jeg en NAS og kommer også til å investere i en server som skal kjøre hjemmeautomasjon++ Server og NAS kommer nok til å stå i kott i 3.etg. Her går det altså 1 kabel direkte fra router. Er det greit å bare slenge inn Cisco-switchen her eller bør jeg ha noe annet her? Blir jo gjerne en mesh-enhet også her for å då trådløs dekning helt opp. 2. etg-uttaket kommer utelukkende til å være forbeholdt en eventuell mesh-enhet dersom det er behov for det. I stue i 1. etg går det også en kabel og her vil jeg ha Apple TV og diverse konsoller. Jeg foretrekker at disse går kablet og trenger gjerne en switch her også. Kanskje Cisco-switchen passer best inn her? På forhånd tusen takk for tips. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 16. februar 2019 Del Skrevet 16. februar 2019 Legg nettverkpunkt til alle rom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå