G0RJS955 Skrevet 15. februar 2019 Del Skrevet 15. februar 2019 Det er jo frivillig hvor mye strøm man bruker, og inntektene fører (forhåpentligvis) til at staten kan senke det generelle skattetrykket For folk som er fastboende, er det ikke helt frivillig i et kaldt land. For næringslivet er det enklere, og vi ser de allerede flytter ut kraftkrevende industri som aluminiumsverk til land med billigere strøm. Dette går ut over andre deler av næringslivet som underleverandører med mer, men det går også ut over arbeidsplasser. 3 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 16. februar 2019 Del Skrevet 16. februar 2019 Strøm har vert dyrt før også. Dyrere Det nye er at prisen ser ut til å bli høg uavhengig av ver, produksjon og forbruk. Den høge prisen på kolkraft sett prisen. Det er alltid mange faktorar som påverkar prisen. Når ein tek høgde for inflasjon, var straumen dyrare fyrste halvår i 2011. Då kom det av ein kombinasjon av lite nedbør og kulde, og det var spesielt Midt-Noreg og nordover som hadde høg pris. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 16. februar 2019 Del Skrevet 16. februar 2019 Det er jo frivillig hvor mye strøm man bruker, og inntektene fører (forhåpentligvis) til at staten kan senke det generelle skattetrykket For folk som er fastboende, er det ikke helt frivillig i et kaldt land. For næringslivet er det enklere, og vi ser de allerede flytter ut kraftkrevende industri som aluminiumsverk til land med billigere strøm. Det er då verkeleg berre fri diktning. Ikkje eit einaste aluminiumsverk har flytta frå Noreg. Tvert imot har Hydro nyleg investert stort i ny produksjon på Karmøy. Noreg og Canada har dei beste vilkåra i verda for kraft til industri. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 16. februar 2019 Del Skrevet 16. februar 2019 Med den prisen som er på el kraft nå lønner det seg å kjøpe oljefyr. Er det det som er statens motiv? Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 16. februar 2019 Del Skrevet 16. februar 2019 Med den prisen som er på el kraft nå lønner det seg å kjøpe oljefyr. Er det det som er statens motiv? Er oljefyr det billigare enn varmepumpe ved straumpris på 39-42 øre/kWh (avhengig av prisområde)? Det reknestykkjet vil eg gjerne sjå. Har du sjekka mot fyring med ved eller pellets? Pellets-fyring kan du til og med få støtte til av Enova. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 16. februar 2019 Del Skrevet 16. februar 2019 (endret) Er oljefyr det billigare enn varmepumpe ved straumpris på 39-42 øre/kWh (avhengig av prisområde)? Det reknestykkjet vil eg gjerne sjå. Har du sjekka mot fyring med ved eller pellets? Pellets-fyring kan du til og med få støtte til av Enova.Eg har panel ovner. No betaler eg 1,20 kr PR kWh. Fyringsolje koster ca 9kr PR liter og inneholder 10 kWh Utnytter jeg all varmen får jeg varme for 90øre PR kWh. Kjøper eg et diesel aggregat og bruker spillvarme til oppvarming kan det lønne seg. Er klar over at det ikkje slår ei varmepumpe men strømmen er alt for dyr. Til og med sentralbanksjefen innrømmer at utenlandskablene har gitt svært høye priser. BKK hadde et overskudd på 1,5 milliarder. Statkraft enda mere. Strømregninga er blitt en skatt og ikke betaling for vedlikehold av kraftverk vi har betalt ned for 50 år siden https://www.bt.no/nyheter/okonomi/i/wEllmL/Mener-fordelene-med-flere-kraftkabler-til-utlandet-er-storre-enn-ulempene Endret 16. februar 2019 av Trestein Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 16. februar 2019 Del Skrevet 16. februar 2019 (endret) Er oljefyr det billigare enn varmepumpe ved straumpris på 39-42 øre/kWh (avhengig av prisområde)? Det reknestykkjet vil eg gjerne sjå. Har du sjekka mot fyring med ved eller pellets? Pellets-fyring kan du til og med få støtte til av Enova.Eg har panel ovner. No betaler eg 1,20 kr PR kWh. Fyringsolje koster ca 9kr PR liter og inneholder 10 kWh Utnytter jeg all varmen får jeg varme for 90øre PR kWh. Kjøper eg et diesel aggregat og bruker spillvarme til oppvarming kan det lønne seg. Er klar over at det ikkje slår ei varmepumpe men strømmen er alt for dyr. Driv du med andre former for sjølvskading òg? Ei varmepumpe med COP på 4 vil koste 30 øre/kWh varme i drift med din straumpris. Trepellets kostar ca 65 øre/kWh i drift, og Enova subsidierer installasjonen. Til og med sentralbanksjefen innrømmer at utenlandskablene har gitt svært høye priser. BKK hadde et overskudd på 1,5 milliarder. Statkraft enda mere. Strømregninga er blitt en skatt og ikke betaling for vedlikehold av kraftverk vi har betalt ned for 50 år siden https://www.bt.no/nyheter/okonomi/i/wEllmL/Mener-fordelene-med-flere-kraftkabler-til-utlandet-er-storre-enn-ulempene "Mener fordelene med flere kraftkabler til utlandet er større enn ulempene." Prisane vert litt høgare om sommaren og hausten pga kablane, det er det ingen som underslår, men for deg er dei jo ein stor fordel. Om vinteren gjev dei lågare prisar, og du må då ha eit mykje høgare forbruk om vinteren enn om sommaren? Endret 16. februar 2019 av Sturle S Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 16. februar 2019 Del Skrevet 16. februar 2019 Driv du med andre former for sjølvskading òg?Ei varmepumpe med COP på 4 vil koste 30 øre/kWh varme i drift med din straumpris. Trepellets kostar ca 65 øre/kWh i drift, og Enova subsidierer installasjonen. "Mener fordelene med flere kraftkabler til utlandet er større enn ulempene."Prisane vert litt høgare om sommaren og hausten pga kablane, det er det ingen som underslår, men for deg er dei jo ein stor fordel. Om vinteren gjev dei lågare prisar, og du må då ha eit mykje høgare forbruk om vinteren enn om sommaren? Selvskading kan man nok kalle det å varme opp huset eletrisk,men jeg vil heller kalle det økonomisk selvskading. 2 Lenke til kommentar
HF- Skrevet 17. februar 2019 Del Skrevet 17. februar 2019 Er oljefyr det billigare enn varmepumpe ved straumpris på 39-42 øre/kWh (avhengig av prisområde)? Det reknestykkjet vil eg gjerne sjå. Har du sjekka mot fyring med ved eller pellets? Pellets-fyring kan du til og med få støtte til av Enova. 39? Ka går du på? Prisen ligg rundt 50 no i vinter. 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 17. februar 2019 Del Skrevet 17. februar 2019 Er oljefyr det billigare enn varmepumpe ved straumpris på 39-42 øre/kWh (avhengig av prisområde)? Det reknestykkjet vil eg gjerne sjå. Har du sjekka mot fyring med ved eller pellets? Pellets-fyring kan du til og med få støtte til av Enova.39? Ka går du på? Prisen ligg rundt 50 no i vinter.Prisen har variert ein del i vinter, som til alle andre tider på året og i alle andre år. Avisene skriv berre om dei høgaste. Sidan han skreiv "no", sjekka eg gjennomsnittsprisen i går. I dag ligg prisen på 41-42 øre/kWh. Det er forsovidt ein detalj. Eg reagerte mest på at nokon kan tru at det faktisk løner seg å installere oljefyr i staden for å fyre elektrisk med varmepumpe. Då må prisen stige mykje. Elektrisk oppvarming er framleis grisebillig i Noreg, men det har aldri vore billig å fyre med panelomnar. Sjølv dei som fyrer med panelomnar brukar ei mykje mindre del av inntekta på straum no enn for ti eller tjue år sidan. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 17. februar 2019 Del Skrevet 17. februar 2019 Det er mange som har fyrt billig med olje i flere tiår. De har tatt det ut fra sitt firma og fått fradrag osv for det, og således kostet dem minimalt. Men nå er vel oljefyr snart forbudt, og da vet jeg ikke hva som skjer. Hvordan kontrolleres det at ingen fyrer med olje f.eks? Eller parafin for den del. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 17. februar 2019 Del Skrevet 17. februar 2019 Hvordan kontrolleres det at ingen fyrer med olje f.eks? Eller parafin for den del. Ifølge forskriften slik: § 10. Opplysningsplikt for enhver som omsetter mineralolje til sluttbruker Kommunen kan i medhold av forurensningsloven § 49 pålegge enhver som omsetter mineralolje til sluttbruker å fremlegge oversikt over kunder og omsatt volum. Opplysningsplikten gjelder tilsvarende overfor Norges vassdrags- og energidirektorat, jf. energiloven § 10-1 tredje ledd. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 17. februar 2019 Del Skrevet 17. februar 2019 Men nå er vel oljefyr snart forbudt, og da vet jeg ikke hva som skjer. Det blir ikke helt slutt fra 2020, da det er noen unntak f.eks. fritidsboliger uten innlagt strøm og landbruk (dessuten kan kommunen gi dispensasjoner i enkeltsaker) https://www.regjeringen.no/contentassets/42f137e90f854019bc7b684a0b3ed5f6/oljefyr---forskrift.pdf Forøvrig er det lov å konvertere oljefyringsanlegg til å benytte bioolje (med økonomisk støtte tilogmed) https://www.dt.no/nyhet/politikk-og-samfunn/ovre-eiker/kjor-pa-med-bioolje-i-fyren-din/s/5-57-320703 https://www.vvsforum.no/2017/oljefri-eksisterende-oljefyr/ https://www.vvsforum.no/2014/byttet-fra-fossil-til-biofyringsolje-med-stotte-fra-kommunen/ Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 17. februar 2019 Del Skrevet 17. februar 2019 Det enkleste er å fyre med propan. Koster ca 7,50 PR kilo. 100% virkningsgrad. Parafin går også fint. Mye billigere enn strøm fortiden. Bruker det mye. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 17. februar 2019 Del Skrevet 17. februar 2019 (endret) Det enkleste er å fyre med propan. Koster ca 7,50 PR kilo. 100% virkningsgrad. Parafin går også fint. Mye billigere enn strøm fortiden. Bruker det mye. Hvor får du tak på propan for 7.5.- kiloen ? i mobile beholdere eller i stasjonært anlegg ? Jeg gir 20.60.- ink.mva. kiloen kjøpt direkte fra produsent i 33kg beholdere, det rimeligste salgsstedet i nærheten ligger på 33.-- kiloen med rabatter, uten 41.- Endret 17. februar 2019 av Nautica Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 17. februar 2019 Del Skrevet 17. februar 2019 Hvor får du tak på propan for 7.5.- kiloen ? i mobile beholdere eller i stasjonært anlegg ? Jeg gir 20.60.- ink.mva. kiloen kjøpt direkte fra produsent i 33kg beholdere, det rimeligste salgsstedet i nærheten ligger på 33.-- kiloen med rabatter, uten 41.- Bare googlet prisene og fant en for boliggass Eller så har jeg fått 11 kilo for 200kr på komposittflasker. Eurofritid utenfor Bergen http://www.gassogenergiteknikk.no/?page_id=56 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 17. februar 2019 Del Skrevet 17. februar 2019 (endret) Bare googlet prisene og fant en for boliggass Eller så har jeg fått 11 kilo for 200kr på komposittflasker. Eurofritid utenfor Bergen http://www.gassogenergiteknikk.no/?page_id=56 Den siden er fra 2012 og jeg tror de tar utgangspunkt i stasjonær tank. Man fikk fylt 11kg for 199 på automater, etc. for ca. 1 år siden stål/kompositt, men nå er prisen 249.- for stål og 299.- for kompositt "10kg" her i nærområdet "automat". Kompositt har blitt dyrere en stål grunnet at de første flaskene er moden for utbytte og forhandlerne må ta svinnet med i prisene. Endret 17. februar 2019 av Nautica Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 17. februar 2019 Del Skrevet 17. februar 2019 Den siden er fra 2012 og jeg tror de tar utgangspunkt i stasjonær tank. Man fikk fylt 11kg for 199 på automater, etc. for ca. 1 år siden stål/kompositt, men nå er prisen 249.- for stål og 299.- for kompositt "10kg" her i nærområdet "automat". Kompositt har blitt dyrere en stål grunnet at de første flaskene er moden for utbytte og forhandlerne må ta svinnet med i prisene. Nå er det en stund siden jeg fylte sist.( I sommer) Om prisen på propan har endret seg mye siste årene vet jeg ikke. Sansynligvis er propan billigere, det er flere nye kraftstasjoner som bygges som skal kjøre på propan. Mener at prisen ligger under Lng. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå