Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] BSOD med skjermkort montert (RAM var problemet)

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har et problem med at pcen min får bluescreens rett etter post og restarter om jeg har et skjermkort montert (har prøvd flere)

Om jeg kobler fra skjermkortet og kjører fra integrert grafikk fungerer pcen akkurat som den skal.

Har etterhvert begynt å tenke på om det kan være PSU som har begynt å svikte, at det blir for mye for den med skjermkort montert?

Har kjørt memtest86 i ca. 1time uten at det ble rapportert noe feil.

Hardware:

HK: Gigabyte Z390 Aorus Elite (bytta til fra et Asus Z370-F strix gaming da jeg først trodde hk var problemet)

CPU: Intel I9 9900K

RAM: HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB

Disker: Samsung 970EVO til windows og samsung 860EVO til lagring.

Skjermkort: Nvidia RTX2080 FE (har prøvd et Asus GTX970 som jeg vet virker også for å utelukke feil på skjermkort)

PSU: Corsair RM850x

Håper noen kan hjelpe meg med å bekrefte/avkrefte teorien min om dårlig PSU og evt. komme med forslag til andre ting jeg kan prøve for å komme til bunns i problemet:)

På forhånd takk!

Edit: Kan jo få med at jeg har reinstallert windows et par ganger, så skal ikke ligge igjen noen gamle drivere som kan lage krøll i systemet.

Endret av PerE
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Feilkilden kan være PSU eller hovedkort. Heller mot hovedkort, da skjermkort ikke bør dra så mye strøm under oppstart at det blir et problem i forhold til PSU - det er da mer vanlig at systemet blir ustabilt under belastning (spill etc). Har du sjekket RAM med Memtest?

Dersom ikke Memtest konkluderer med feil, så er det ikke så mye annet du kan gjøre enn å prøve å bytte PSU. Men det er jo ikke noen garanti for at det vil hjelpe.

[edit]

Ser når jeg leser spørsmålet ditt på nytt at du har kjørt Memtest. Men en time er for lite til at du med sikkerhet  kan fastslå at det ikke er et problem med RAM.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Hei,

Takk for svar, kjører memtest igjen nå for å være sikker, har fått låne en annen psu som jeg prøvde og da fungerte pcen bra et par timer, kjørte stresstest i 3dmark uten problemer. Når jeg bestemte meg for å plugge inn skjerm nr.2 igjen fikk jeg ny bluescreen og det ble vanskelig å komme inn i windows etterpå, synes det virker rart om det skal være hk siden jeg fikk det nye i posten i går, men det kan jo selvfølgelig være at jeg har vært uheldig å ha fått et defekt hk. Windows partisjonen ble sletta og windows installert på nytt etter bytte av hk forresten. Kan det være noe bios settings eller noe trøbbel med nvme disken som gjør det? Har lagt merke til at corsair link som jeg bruker til å styre viftene mine via corsair commander pro har oppført seg litt rart de siste gangene jeg har fått pcen til å virke, kan det være noe feil med den som lager problemet?

Edit:

nå etter 2timer memtest har jeg fått 6 errors, så deg tyder på at det kanskje kan være et ram problem? Kan muligens få lånt meg et sett ram brikker å prøve for å utelukke det.

Edit 2:

Memtest ferdig med 4 passes, 7errors totalt på test 13(hammertest)

Tenker neste steg blir å prøve en brikke av gangen.

Edit 3:

Satte igang en hammertest på en brikke av gangen, første brikke fikk 0feil, mens brikke nr.2 er foreløpig oppe i 135, så regner med at jeg har funnet synderen, har for å få færrest mulige variabler brukt samme dimmslot for begge testene.

Endret av PerE
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...