Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Strømproblemer Ford Focus


Mamojo

Anbefalte innlegg

Jeg har en Ford Focus 2006 mod som jeg mest av alt har lyst til å skrote, men lar være siden jeg har brukt en formue på den.

 

Problemet jeg sliter med er at det plutselig kommer opp melding på displayet at ABS bremsene er ute av funksjon. Fortsetter jeg da å kjøre mister jeg all strøm i bilen. Viskerne går tregere, servoen blir borte, vinduene går tregere ned, lys i dashbordet blir svakere, kjørelys svakere, helt til det er svart overalt. Når jeg da stopper bilen, får jeg ikke start igjen. Batteriet er da flatt.

 

Jeg får lett start igjen hvis vi bruker startkabler, men bilen dør igjen om kablene tas bort.

 

Vi har skriftet til helt nytt batteri, da gikk bilen som en kule ett par mnd tid før den begynte å tulle seg igjen.

Vi skiftet ny dynamo, da gikk bilen fint i 3 dager før lysene kom opp igjen.

 

Nå klør samboeren seg i hodet og aner ikke lengre hva det kan være. Noen som har en ide?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først av alt sjekk batteriet. 12,6 til 12,8V betyr at det er fullt. under 12V er så godt som flatt. Mål før du prøver å starte motoren eller lade batteriet. Mål gjerne CCA med batteritester. Når du vet at batteriet er OK (eller bytter batteri) så går du videre.

 

Sjekk kabler og batteripoler. Spesielt jordingskabler mellom motorblokk, chassis og batteri.

Sjekk også feltspenning og at du har god jord fra dynamo til motorblokk. Husk å sjekke med last.

Sjekk også at du har ca. 14V på batteriet med motoren i gang. Mål på selve batteripolene. Ikke rett på polskoene.

Lyser batterilampa i dashen før du starter motoren?

 

Edit: sjekk også dynamoreima at den ikke slurer eller spinner.

Endret av sedsberg
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Først av alt sjekk batteriet. 12,6 til 12,8V betyr at det er fullt. under 12V er så godt som flatt. Mål før du prøver å starte motoren eller lade batteriet. Mål gjerne CCA med batteritester. Når du vet at batteriet er OK (eller bytter batteri) så går du videre.

 

Sjekk kabler og batteripoler. Spesielt jordingskabler mellom motorblokk, chassis og batteri.

Sjekk også feltspenning og at du har god jord fra dynamo til motorblokk. Husk å sjekke med last.

Sjekk også at du har ca. 14V på batteriet med motoren i gang. Mål på selve batteripolene. Ikke rett på polskoene.

Lyser batterilampa i dashen før du starter motoren?

 

Edit: sjekk også dynamoreima at den ikke slurer eller spinner.

Batteriet er nytt og ble kjøpt for 2 mnd siden. Han har også sjekket batteriet slik du sier og den viser at det er ok. 

Jordingskabel fra batteri har han også sjekket vet jeg.

 

Alle lamper lyser på dashbordet før jeg starter, men de slukker når bilen er i gang. Foruten lysene for ABS bremser, de kommer og går. Hvis det lyser vet jeg at jeg vil gå tom for strøm om kort tid. Når de ikke lyser går bilen som en kule.

 

Vet ikke om dynamoreima slurer, men det kommer i allefall ingen lyd av den. Har kjøpt ny reim som skal bli skiftet i dag.

Lenke til kommentar

Hva slags batteri har du i bilen?

 

Disse Fordene har et spesielt lade system med høyere ladespenning enn "vanlig", og krever spesielle batterier. Du skal ha Calcium/Calcium eller Silver/Calcium batterier i Focusen.

 

Dette betyr ikke at dette er årsaken til ditt problem - men kan være det. Focusen kan faktisk presse ladespenningen, under visse forhold, helt opp i 16V. Dette kan ta knekken på "vanlige" batterier.

 

Batteriene er ikke vanskelig å få tak i - selv Biltema har rimelige og gode Sølv-Kalsium batterier.

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva slags batteri har du i bilen?

 

Disse Fordene har et spesielt lade system med høyere ladespenning enn "vanlig", og krever spesielle batterier. Du skal ha Calcium/Calcium eller Silver/Calcium batterier i Focusen.

 

Dette betyr ikke at dette er årsaken til ditt problem - men kan være det. Focusen kan faktisk presse ladespenningen, under visse forhold, helt opp i 16V. Dette kan ta knekken på "vanlige" batterier.

 

Batteriene er ikke vanskelig å få tak i - selv Biltema har rimelige og gode Sølv-Kalsium batterier.

Hmm ... det husker jeg ikke. Fikk ett verksted til å bestille riktig batteri og sette det inne for meg. Så nå som samme feilen fremdeles er, angrer jeg dypt på at jeg ikke like godt kjøpte ett billig biltema batteri ;) 

Lenke til kommentar

Hmm ... det husker jeg ikke. Fikk ett verksted til å bestille riktig batteri og sette det inne for meg. Så nå som samme feilen fremdeles er, angrer jeg dypt på at jeg ikke like godt kjøpte ett billig biltema batteri ;)

 

Kan jo hende verkstedet satte i et korrekt batteri - og at det er noe annet som er feil.

 

Men få bekreftet at det er et sølv kalsium batteri først - det går ofte ikke klart frem utvendig i skrift på batteriet - mange ganger må man inn å google merke og serie for å få det bekreftet.

 

Sølv kalsium batteriene til Biltema er grå i fargen.

Lenke til kommentar

Jeg mistenker defekt dynamo - At den lader periodisk, når ladespenninga forsvinner tappes batteriet fort ned og styreenhetene begynner å si fra at de ikke fungerer lenger pga. mangler på strøm.

Satte inn splitter ny Dynamo for 3 dager siden.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke denne trenger D+, den henter det selv internt og skal da alene gi ei spenning på rundt 13.5V. Dynamoen har et par ledninger  inn som man fort kunne tro var D+ men disse bruker motorstyreenheten til å manipulere ladespenningen opp og ned etter behov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...