Mamojo Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 Jeg har en Ford Focus 2006 mod som jeg mest av alt har lyst til å skrote, men lar være siden jeg har brukt en formue på den. Problemet jeg sliter med er at det plutselig kommer opp melding på displayet at ABS bremsene er ute av funksjon. Fortsetter jeg da å kjøre mister jeg all strøm i bilen. Viskerne går tregere, servoen blir borte, vinduene går tregere ned, lys i dashbordet blir svakere, kjørelys svakere, helt til det er svart overalt. Når jeg da stopper bilen, får jeg ikke start igjen. Batteriet er da flatt. Jeg får lett start igjen hvis vi bruker startkabler, men bilen dør igjen om kablene tas bort. Vi har skriftet til helt nytt batteri, da gikk bilen som en kule ett par mnd tid før den begynte å tulle seg igjen. Vi skiftet ny dynamo, da gikk bilen fint i 3 dager før lysene kom opp igjen. Nå klør samboeren seg i hodet og aner ikke lengre hva det kan være. Noen som har en ide? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 (endret) Først av alt sjekk batteriet. 12,6 til 12,8V betyr at det er fullt. under 12V er så godt som flatt. Mål før du prøver å starte motoren eller lade batteriet. Mål gjerne CCA med batteritester. Når du vet at batteriet er OK (eller bytter batteri) så går du videre. Sjekk kabler og batteripoler. Spesielt jordingskabler mellom motorblokk, chassis og batteri. Sjekk også feltspenning og at du har god jord fra dynamo til motorblokk. Husk å sjekke med last. Sjekk også at du har ca. 14V på batteriet med motoren i gang. Mål på selve batteripolene. Ikke rett på polskoene. Lyser batterilampa i dashen før du starter motoren? Edit: sjekk også dynamoreima at den ikke slurer eller spinner. Endret 14. februar 2019 av sedsberg 2 Lenke til kommentar
Mamojo Skrevet 14. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2019 Først av alt sjekk batteriet. 12,6 til 12,8V betyr at det er fullt. under 12V er så godt som flatt. Mål før du prøver å starte motoren eller lade batteriet. Mål gjerne CCA med batteritester. Når du vet at batteriet er OK (eller bytter batteri) så går du videre. Sjekk kabler og batteripoler. Spesielt jordingskabler mellom motorblokk, chassis og batteri. Sjekk også feltspenning og at du har god jord fra dynamo til motorblokk. Husk å sjekke med last. Sjekk også at du har ca. 14V på batteriet med motoren i gang. Mål på selve batteripolene. Ikke rett på polskoene. Lyser batterilampa i dashen før du starter motoren? Edit: sjekk også dynamoreima at den ikke slurer eller spinner. Batteriet er nytt og ble kjøpt for 2 mnd siden. Han har også sjekket batteriet slik du sier og den viser at det er ok. Jordingskabel fra batteri har han også sjekket vet jeg. Alle lamper lyser på dashbordet før jeg starter, men de slukker når bilen er i gang. Foruten lysene for ABS bremser, de kommer og går. Hvis det lyser vet jeg at jeg vil gå tom for strøm om kort tid. Når de ikke lyser går bilen som en kule. Vet ikke om dynamoreima slurer, men det kommer i allefall ingen lyd av den. Har kjøpt ny reim som skal bli skiftet i dag. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 (endret) Hva slags batteri har du i bilen? Disse Fordene har et spesielt lade system med høyere ladespenning enn "vanlig", og krever spesielle batterier. Du skal ha Calcium/Calcium eller Silver/Calcium batterier i Focusen. Dette betyr ikke at dette er årsaken til ditt problem - men kan være det. Focusen kan faktisk presse ladespenningen, under visse forhold, helt opp i 16V. Dette kan ta knekken på "vanlige" batterier. Batteriene er ikke vanskelig å få tak i - selv Biltema har rimelige og gode Sølv-Kalsium batterier. Endret 14. februar 2019 av Mr_Spock 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 Hvor mange CCA ble batteriet testet til? Og hvilken spenning har du på batteripolene når bilen begynner å tulle? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 Jeg mistenker defekt dynamo - At den lader periodisk, når ladespenninga forsvinner tappes batteriet fort ned og styreenhetene begynner å si fra at de ikke fungerer lenger pga. mangler på strøm. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 Det kan også være dynamoen, som nevnt - men det er altså kjent at å bruke feil batteri-type kan forkorte levetiden drastisk på batteriet. Ville uansett først sørget for at det sitter et Sølv Kalsium batteri på plass først - da det er enklest og rimeligst. Lenke til kommentar
Mamojo Skrevet 14. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2019 Hva slags batteri har du i bilen? Disse Fordene har et spesielt lade system med høyere ladespenning enn "vanlig", og krever spesielle batterier. Du skal ha Calcium/Calcium eller Silver/Calcium batterier i Focusen. Dette betyr ikke at dette er årsaken til ditt problem - men kan være det. Focusen kan faktisk presse ladespenningen, under visse forhold, helt opp i 16V. Dette kan ta knekken på "vanlige" batterier. Batteriene er ikke vanskelig å få tak i - selv Biltema har rimelige og gode Sølv-Kalsium batterier. Hmm ... det husker jeg ikke. Fikk ett verksted til å bestille riktig batteri og sette det inne for meg. Så nå som samme feilen fremdeles er, angrer jeg dypt på at jeg ikke like godt kjøpte ett billig biltema batteri Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 Hmm ... det husker jeg ikke. Fikk ett verksted til å bestille riktig batteri og sette det inne for meg. Så nå som samme feilen fremdeles er, angrer jeg dypt på at jeg ikke like godt kjøpte ett billig biltema batteri Kan jo hende verkstedet satte i et korrekt batteri - og at det er noe annet som er feil. Men få bekreftet at det er et sølv kalsium batteri først - det går ofte ikke klart frem utvendig i skrift på batteriet - mange ganger må man inn å google merke og serie for å få det bekreftet. Sølv kalsium batteriene til Biltema er grå i fargen. Lenke til kommentar
Mamojo Skrevet 14. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2019 Jeg mistenker defekt dynamo - At den lader periodisk, når ladespenninga forsvinner tappes batteriet fort ned og styreenhetene begynner å si fra at de ikke fungerer lenger pga. mangler på strøm. Satte inn splitter ny Dynamo for 3 dager siden. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 Har du sjekka at den i det hele tatt får feltspenning når den skal? Mulig du allerede har svart og jeg har oversett. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 22. februar 2019 Del Skrevet 22. februar 2019 Jeg tror ikke denne trenger D+, den henter det selv internt og skal da alene gi ei spenning på rundt 13.5V. Dynamoen har et par ledninger inn som man fort kunne tro var D+ men disse bruker motorstyreenheten til å manipulere ladespenningen opp og ned etter behov. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå