Gå til innhold

Nå er det vedtatt: Det er slutt for Airbus 380


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som har litt innsikt i hva som er bakteppet her?

Hvorfor er det ikke business i å ha store fly?

 

Det er begrenset hvor mange flyplasser som er store nok til å ta imot disse flyene. De begrenses derfor til store knytepunkt. Da begrenses også passasjergrunnlaget som kan dekkes av andre noe mindre men store nok fly som er mer allsidig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noen som har litt innsikt i hva som er bakteppet her?

Hvorfor er det ikke business i å ha store fly?

 

For å ta et ekstremt eksempel. Det er mer penger i fem avganger på åtte timer mellom Sola og Gardermoen enn én avgang med en A380. Alle vil ikke fly samtidig og å fylle og tømme en A380 tar tid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Noen som har litt innsikt i hva som er bakteppet her?

Hvorfor er det ikke business i å ha store fly?

 

Det er begrenset hvor mange flyplasser som er store nok til å ta imot disse flyene. De begrenses derfor til store knytepunkt. Da begrenses også passasjergrunnlaget som kan dekkes av andre noe mindre men store nok fly som er mer allsidig.

I tillegg er det også blitt tillatt å fly tomotorsfly over verdenshavene (ETOPS). Det gjør det mulig å fly direkteruter med mellomstore fly, i stedet for å mate all trafikk via store knutepunkter for overgang til store 4 motorsfly.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...