OlaPer Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 (endret) Hei, jeg ønsker avvikle mitt webfirma og overføre alle nettsider til ny aktør. Totalt 10 nettsider. Hver kunde betaler nå i snitt 5000,- per år for webhotell+domene. I tillegg tilkommer inntekter på i snitt 2000,- per kunde for oppdateringer/endringer av eksisterende nettside. Total inntekt for webhotell+domene i 2019 blir: 50.000,- Totalt anslåtte inntekter for oppdatering/endringer i 2019: 20.000,- Selvsagt et vanskelig/umulig spm; men hvor mye kan jeg forvente å kunne selge mitt firma for? Jeg har to som er interessert i å kjøpe firma. De har allerede et middels stort webfirma, og ønsker å overta mine kunder. Men de ønsker først å få presentert en pris. Noen som har forslag til hvordan jeg bør gå frem ved salg/overføring av firma? De får alle kundedata og "fritt spillerom" ovenfør kunde etter evt salg. Firma mitt legges ned. Endret 13. februar 2019 av OlaPer Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 Du har vel noe kostnader knyttet til driften? Hvor mye er det, dvs hvor mye er forventet overskudd? Og hvor mye innsats går med, både for webhotel og endringer? Lenke til kommentar
OlaPer Skrevet 14. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2019 Du har vel noe kostnader knyttet til driften? Hvor mye er det, dvs hvor mye er forventet overskudd? Og hvor mye innsats går med, både for webhotel og endringer? 4000,- per år i utgifter. Det meste vedr webhotell går av seg selv. Kanskje 5t jobb i året. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 Kor lenge tenker du det er sannsynleg at webfirmaet kan fortsette å drive på denne måten med omtrent likt kostnads og inntektsnivå? Det er tenker umiddelbart på som ein aktuell salgspris er: gjennomsnittleg årleg nettoinntekt x sannsynleg levetid for webfirmaet Og så deler du denne summen på 2 for å kompansere for at du som selger får ei garantert men halvert inntekt på firmaet og for at kjøparen skal få kompansert for at det er ein risiko for at webfirmaet ikkje klarer seg like lenge som antatt. Lenke til kommentar
Seig2 Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 (endret) Endret 14. februar 2019 av Seig2 Lenke til kommentar
OlaPer Skrevet 14. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2019 Kor lenge tenker du det er sannsynleg at webfirmaet kan fortsette å drive på denne måten med omtrent likt kostnads og inntektsnivå? Det er tenker umiddelbart på som ein aktuell salgspris er: gjennomsnittleg årleg nettoinntekt x sannsynleg levetid for webfirmaet Og så deler du denne summen på 2 for å kompansere for at du som selger får ei garantert men halvert inntekt på firmaet og for at kjøparen skal få kompansert for at det er ein risiko for at webfirmaet ikkje klarer seg like lenge som antatt. Hei, takk for svar. Om jeg hadde beholdt firma med websider, og samtidig ikke hadde gitt noen innsats videre vil jeg tro at jeg hadde mistet flere kunder etter hvert... og kanskje endt om med bare 10-20.000 i inntenkt innen 5-6 år. Så kanskje 30.000x5=150.000 / 2 = 75000 (salgspris) Jeg så for meg en salgspris på rundt 35.000,- .. men det er kanskje litt lavt. Uansett, tak for godt innspill! Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 3-6 x EBITDA Lenke til kommentar
OlaPer Skrevet 15. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2019 3-6 x EBITDA Interessant. Google litt for å finne ut av det. Vil du utdype litt.. gi et eksempel? På forhånd takk! Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 15. februar 2019 Del Skrevet 15. februar 2019 (endret) https://www.forbes.com/sites/bobgoldsmith/2018/10/11/how-can-you-be-sure-what-your-business-is-worth/#7d7ad8e16df6 Det er avhengig av mye rart. Om det er en viss størrelse på firmaet ditt, over 100MM i omsettning, bør du hente inn hjelp til denne operasjonen. Om ikke les deg opp på Damodoran. http://pages.stern.nyu.edu/~adamodar/ Kanskje kjøp Tom Copeland "Valuation" først. Endret 15. februar 2019 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
ThomasTr Skrevet 4. mars 2019 Del Skrevet 4. mars 2019 Hei, jeg ønsker avvikle mitt webfirma og overføre alle nettsider til ny aktør. Totalt 10 nettsider. Hver kunde betaler nå i snitt 5000,- per år for webhotell+domene. I tillegg tilkommer inntekter på i snitt 2000,- per kunde for oppdateringer/endringer av eksisterende nettside. Total inntekt for webhotell+domene i 2019 blir: 50.000,- Totalt anslåtte inntekter for oppdatering/endringer i 2019: 20.000,- Selvsagt et vanskelig/umulig spm; men hvor mye kan jeg forvente å kunne selge mitt firma for? Jeg har to som er interessert i å kjøpe firma. De har allerede et middels stort webfirma, og ønsker å overta mine kunder. Men de ønsker først å få presentert en pris. Noen som har forslag til hvordan jeg bør gå frem ved salg/overføring av firma? De får alle kundedata og "fritt spillerom" ovenfør kunde etter evt salg. Firma mitt legges ned. Hei, send meg gjerne litt mer info om dette. Er interessert Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå