FpsStu Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 Har en ganske så full disk som kjører ata... men så tenkte jeg å anskaffe en lik disk, så jeg kunne kjøre raid 1... må jeg da formatere den fulle disken, og fylle den opp igjen, eller går det ann å "kopiere" over til den nye disken? Lenke til kommentar
1G FSB Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 (endret) med raid 1 ville du jo bare ha fått 2 like fulle disker? med raid 0 ville du ha fått dobbel hastighet og halvfull hardisk på begge? blir ikke det riktig? Endret 20. desember 2003 av 1G FSB Lenke til kommentar
1G FSB Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 kanskje det står i hardware sin omfattende raid forklaring Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 (endret) med raid 1 ville du jo bare ha fått 2 like fulle disker?med raid 0 ville du ha fått dobbel hastighet og halvfull hardisk på begge? blir ikke det riktig? Dobbel hastighet er feil. Noe økning i hastighet kan man regne med, men langt fra dobling. Resten riktig. Edit: Med RAID 0, så ser de to diskene ut som en. Du må partisjonere diskene, så du kan ikke beholde dataene på den disken du har hvis du skal flytte den inn i et RAID 0. Husk at du nærmest dobler risiko for totalt datatap ved RAID 0. Dette fordi om en av diskene feiler, taper du alle dataene på i RAID'et. Endret 20. desember 2003 av sofTest Lenke til kommentar
1G FSB Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 med raid 1 ville du jo bare ha fått 2 like fulle disker?med raid 0 ville du ha fått dobbel hastighet og halvfull hardisk på begge? blir ikke det riktig? Dobbel hastighet er feil. Resten riktig. jeg trudde at data ble lagret /dobbelt så fort/ hvis halve data ble lagret på hver disk? hm... Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 jeg trudde at data ble lagret /dobbelt så fort/hvis halve data ble lagret på hver disk? hm... Det er faktisk overføringshastigheten ved lesing der RAID 0 gir best ytelsesøkning, ikke skriving/lagring, og selv da ikke dobbel hastighet. Men det er ikke bare overføringshastigheten som gir den faktiske praktiske ytelsesøkningen. F.eks. så vil aksesstiden på diskene ikke endre seg. I praksis regner man normalt en 40-50% økning i ytelsen ved RAID 0 på to disker, og da med nesten dobbelt så stor risiko for datatap. Lenke til kommentar
1G FSB Skrevet 21. desember 2003 Del Skrevet 21. desember 2003 hm -takk for lærerikt innslag da er ikke raid bare hurra.. går det ikke å lage raid 0 som igjen er koblet til en raid 1? eller dobbel raid 0 for sikkerhet av data (2harddisker i raid 0 som igjen er koblet i raid 0) Lenke til kommentar
IIIvolt Skrevet 21. desember 2003 Del Skrevet 21. desember 2003 Husk at RAID også innebærer at det er den minste hardisken i en array som bestemmer størrelsen. F.eks. 80 GB + 40 GB = 40 GB Så du bør kjøpe harddisker med like stor lagringsplass.. OG dermed så like harddisker som mulig (samme merke/type slik at du bruker harddisker med lik ytelse). Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 21. desember 2003 Del Skrevet 21. desember 2003 hm -takk for lærerikt innslagda er ikke raid bare hurra.. går det ikke å lage raid 0 som igjen er koblet til en raid 1? eller dobbel raid 0 for sikkerhet av data (2harddisker i raid 0 som igjen er koblet i raid 0) Jo, såkalt RAID 0+1 går jo. Da bruker man fire disker. Hvis du er interessert i RAID og sikkerhet, så kan du jo lese mer her: http://www6.tomshardware.com/storage/20020813/index.html http://www6.tomshardware.com/storage/20020830/index.html Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 22. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2003 men... det var ikke det jeg spurte om... vet godt hva raid 0,1 er, men lurer på om jeg må formatere den ene disken så jeg kan koble den sammen med en annen disk i raid1? eller om det kopieres automatisk? Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 22. desember 2003 Del Skrevet 22. desember 2003 Hmm, det var beklagelig. Det var bare litt lite logisk at du ville kjøpe en disk til for å kjøre RAID 1, fordi den nye disken ville være like "ganske så full" som den gamle. Siden gamle var "ganske så full", så oppfattet jeg det som at du ønsket mer diskplass, og at RAID 1 var en misforståelse. Men svaret blir da å lese dokumentasjonen til kontrolleren din. Går ikke å svare på dette uten å vite hva slags kontroller du kjører. Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 24. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2003 har Promise PDC 20276. Nei, jeg ble ganske redd når jeg mista 80gig, der 70gig var iso (spill) og resten var mp3 så, på 120gigen har jeg proppa den full med saker som er "priceless" for meg... like godt å betale 800kr for å sikre meg at det alltid er der.. Lenke til kommentar
WeeR Skrevet 24. desember 2003 Del Skrevet 24. desember 2003 Harddiskene formateres når de settes opp i RAID ja, værtfall på billigere kontrollere (<3000kr) Har ikke noen erfaring med dyrere kontrollere, men regner med at det er likt der.. Etter at RAID 1 er satt opp, trenger man derimot ikke å formatere hvis du skal bytte ut den ene disken Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå