tunefish Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Jeg har en gammel laptop Acer 3830TG som jeg vil tørke støvet av og oppgradere med en SSD. Men jeg lurer på om jeg kan bruke en hvilken som helst SSD, siden jeg antar at "datakontakten" ikke er som på nyere SSDer? Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Såvidt meg bekjent har ikke ssd standarden endret seg så sålenge maskinen støtter ssd så betyr det ingenting hvilken du velger. Mulig jeg blir halshugget av noen med mer peiling nå, men da lærte iallefall jeg også noe nytt. Lenke til kommentar
tunefish Skrevet 13. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2019 Jeg vet ikke om den "støtter" SSD per se, men har iallfall funnet klipp på youtube hvor folk har installert SSD-er på en. Men ja, vet ikke om det betyr at jeg kan kjøpe hva som helst og plugge inn... Lenke til kommentar
srbz Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 (endret) Kontaktene (og kontakt-layouten) er den samme i dag som på SATA-harddiskene jeg kjøpte på første halvdel av 2000-tallet. Det eneste du må passe på er at SSDer typisk kommer i to tykkelser; 7mm og 9.5mm. En 9.5mm disk er ikke garantert å få fysisk plass hvis det har stått en 7mm-disk i maskinen fra før. De fleste (alle?) platedisker er imidlertid 9.5mm, så hvis maskinen ikke kom med SSD fabrikkny er det sannsynligvis nok fysisk plass. Kjøper du en 7mm tykk disk for å montere den i en maskin som har hatt 9.5mm før, kan det være litt slark. Sjekk gjerne opp før du kjøper om det følger med noe slags bracket til SSDen som lar deg bygge ut tykkelsen 2.5mm ekstra. Jeg fikk det med en av mine. edit: Verdt å nevne er at selv om SATA-versjonene (1.0 / 2.0 / 3.0) er interkompatible kan de flaskehalse ytelsen. En SATA 3.0 SSD vil flaskehalses dersom maskinen kun støtter SATA 2.0. Du får likevel betydelig bedre ytelse enn ved en gammeldags platedisk, samt de andre fordelene ved SSD som noe lavere strømforbruk og ingen bevegelige deler som øker støy og fare for mekaniske feil. Endret 13. februar 2019 av srbz Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Ser ut som den bruker en vanlig 2.5" disk. Så bare å kjøre på med SSD. Kjøper du en 7mm tykk disk for å montere den i en maskin som har hatt 9.5mm før, kan det være litt slark. Sjekk gjerne opp før du kjøper om det følger med noe slags bracket til SSDen som lar deg bygge ut tykkelsen 2.5mm ekstra. Jeg fikk det med en av mine. Får klistre på noen slike møbelknotter. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Det er faktisk slett ikke noen dum idé. Tror jeg. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Jeg har vært borte i en del eldre laptops som har mSATA men ut ifra denne siden virker det som den har vanlig 2.5" SATA-disk disk. Du står ganske fritt til å kjøpe disk men som nevnt over bør du passe på tykkelsen til harddisken. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Ikke bruk penger på noen dyr disk. Du har neppe sata 6Gb/s så ytelsen vil bli redusert kraftig. Men vil fortsatt være overlegen i forhold til en mekanisk harddisk. Lenke til kommentar
tunefish Skrevet 13. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2019 Takk for svar, folkens. Da synes det å være trygt å kjøpe en vanlig 2.5 SSD, ja. Blir nok primært brukt som en stasjonær reserve-PC, så regner med det blir en billig 120GB-disk. Om den i verste fall skulle være et par mm for liten, så får jeg brøke møbeltrikset, eller leve med slark. Takk igjen for nyttige innspill! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå