bje123 Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Jeg har aldri hatt dieselbil før, men har kjøpt en brukt CITROËN BERLINGO (B9) 1.6 BlueHDi 100 2017. Vil ha en kasse bak i bilen med de væsker bilen kan tenkes å tørste etter, og har mekket sammen et bilde fra instruksjonsboken + artikler fra Biltema. Ser dette riktig ut? Spør fordi jeg er usikker på blant annet TANK 3 og TANK 8. Andre tips til hva som kan være greit å ha med i kassen mottas med takk :-) Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Glem bremsevæske og servoolje. Dette er ting du "aldri" får behov for. Hadde heller ikke brydd meg med kjølevæske. Med mindre du skal drive ekstremkjøring langt utover det bilen er bygget for. Motorolje kan være greit, og det kan være veldig smart å ha med seg en kondensfjerner/smøremiddel/cetanforhøyer som ikke er basert på alkoholer som isopropanol. Dette bør du ha i tanken hver gang du fyller, så minimerer du risikoen for kokset motor. Lenke til kommentar
Selle Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Jeg hadde ikke kjørt rundt med noe annet en ekstra spylerveske til en så ny bil Jeg har hatt to stk Peugeot Partner (samme bil som Berlingo), en 2014 jeg kjørte fra 50 til 85000km, og en 2017 jeg har hatt fra ny som nå er kjørt 41000km, det eneste jeg har fylt er spylerveske og adblue. Spylervesketanken er utrolig liten, så det er greit å ha, adblue får du varsel 2500km før det er tomt 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Jeg hadde ikke kjørt rundt med noe annet en ekstra spylerveske til en så ny bil Jeg har hatt to stk Peugeot Partner (samme bil som Berlingo), en 2014 jeg kjørte fra 50 til 85000km, og en 2017 jeg har hatt fra ny som nå er kjørt 41000km, det eneste jeg har fylt er spylerveske og adblue. Spylervesketanken er utrolig liten, så det er greit å ha, adblue får du varsel 2500km før det er tomt Har selv hatt '13 Berlingo som vi kjørte rundt 60.000KM fra ny. Fylte aldri på noen verdens ting mellom servicene, bortsett fra spylervæske. Spylervæsketanken er veldig liten på den, helt klart. Foretok oljebytte 1 gang mellom hver service, så det gikk aldri over 11.000KM mellom oljeskiftene. Disse motorene kan kokse mye, så det er smart å bytte olje oftere enn hva produsenten sier (20.000/1år). Men jeg har aldri hørt at de bruker hverken olje eller annet. Men olje er uansett smart å ha med. Lenke til kommentar
Selle Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Jeg vet egentlig ikke så mye om disse motorene, men det er ikke samme motor i 2017 og 2013/14. Tidlig modeller har 1.6 16v (75, 90 eller 110 hk), de senere årene har 1.6 8v (75, 100 eller 120hk). Vet ikke når skillet er, men 13/14 har 16v og 17 har 8v. Den nye 8v motoren har vesentlig mer moment og bedre register en den gamle 16v motoren, så den er mye bedre å kjøre, men holdbarheten vet jeg ikke noe om Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Stemmer det, der var en endring, og en forbedring ift et par svakheter den eldre versjonen hadde. Men de er nokså like fremdeles. Mindre problemer med den nye, ift koksing / tett DPF, ifølge de som jobber med disse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå