Redaksjonen. Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Her tester britene sine Apache-helikoptre i norsk vintervær for første gang Lenke til kommentar
rosetta stoned Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Dette er en WAH-64, britisk versjon med RR motorer. Hvorfor har vi ikke noen sånne, med tanke på all driten forsvaret kjøper ellers. Operativ i 27 minus er ganske imponerende for en såpass gammel maskin. 2 Lenke til kommentar
CXSUB4BA Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Det nytter vel ikke hvor sofistikert utstyr vi investerer i...Flyene flys i fjellveggene, fregattene havner en etter en på havets bunn, stridsvognene ender opp på bunn av ei myr, helikopterne velter på flyplassene...russerne har overtatt ubåtbasene i nord... https://www.aftenposten.no/norge/i/je9A/Russisk-bruk-av-norsk-marinebase-vekker-oppsikt 6 Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Dette er en WAH-64, britisk versjon med RR motorer. Hvorfor har vi ikke noen sånne, med tanke på all driten forsvaret kjøper ellers. Operativ i 27 minus er ganske imponerende for en såpass gammel maskin. Mener du helikoptrene vi har ikke fungerer her? Ellers har vi eksempelvis brukt Sea King ganske så mye. Originaldesign Sikorsky, beste helikopterselskap i verden, produsert i England av de samme som lager Apache på lisens. Samme ordning. Og du er klar over at utstyr og forsyninger er en veldig stor del av krig? Ønsker du et Forsvar som er totalt lammet om vi ikke får forsyninger fra USA? Er det smart? 1 Lenke til kommentar
JCO2H0B7 Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Dette er en WAH-64, britisk versjon med RR motorer. Hvorfor har vi ikke noen sånne, med tanke på all driten forsvaret kjøper ellers. Operativ i 27 minus er ganske imponerende for en såpass gammel maskin. Sea King, NH90, Bell 412 og AW101 fungerer også helt fint i 27 minus. Er vel strengt tatt ingen av flyene til Forsvaret som ikke fungerer i slike forhold. (Muligens med unntak av Saab Safari) Lenke til kommentar
alfabeta Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Dette er en WAH-64, britisk versjon med RR motorer. Hvorfor har vi ikke noen sånne, med tanke på all driten forsvaret kjøper ellers. Operativ i 27 minus er ganske imponerende for en såpass gammel maskin. Tror ikke vi skal kjøpe enda mer dyrt materiell vi ikke har penger til å bruke... Lenke til kommentar
Martin O. Nygård Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 (endret) Se hva britene kan ha råd til ved å bruke bare 2.7% av bnp på forsvaret. Og de har ikke en gang noen landgrense å forsvare. Norge kunne hatt et reelt forsvar istedetfor en rop på hjelp parodi. Det handler om litt mer vilje og litt mindre godtroenhet. Endret 14. februar 2019 av VikingIVesterled 2 Lenke til kommentar
JCO2H0B7 Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 Se hva britene kan ha råd til ved å bruke bare 2.7% av bnp på forsvaret. Og de har ikke en gang noen landgrense å forsvare. Norge kunne hatt et reelt forsvar istedetfor en rop på hjelp parodi. Det handler om litt mer vilje og litt mindre godtroenhet. Nå har vel Storbritannia noe mer BNP enn norge. Dessuten har de fortsatt teretorier på andre siden av jordkloden, som de også må forsvare. 3 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 (endret) Dessuten har de fortsatt teretorier på andre siden av jordkloden, som de også må forsvare. Det har vi også: https://no.wikipedia.org/wiki/Norske_biland_og_omr%C3%A5der_med_s%C3%A6rstatus Endret 14. februar 2019 av trikola 1 Lenke til kommentar
rosetta stoned Skrevet 15. februar 2019 Del Skrevet 15. februar 2019 Dette er en WAH-64, britisk versjon med RR motorer. Hvorfor har vi ikke noen sånne, med tanke på all driten forsvaret kjøper ellers. Operativ i 27 minus er ganske imponerende for en såpass gammel maskin. Sea King, NH90, Bell 412 og AW101 fungerer også helt fint i 27 minus. Er vel strengt tatt ingen av flyene til Forsvaret som ikke fungerer i slike forhold. (Muligens med unntak av Saab Safari) Sea King skal jeg være enig i. Resten ikke så mye. WAH trenger ikke spesiell drivstofftilsettelse i så lav temperatur, som er et stort problem for f.eks, NH90 og såvidt jeg vet AW101. Jeg tenkte mest på hydraulikken. Lenke til kommentar
rosetta stoned Skrevet 15. februar 2019 Del Skrevet 15. februar 2019 Jeg prøvde å svare på flere innlegg, redigere, men fikk det ikke til, så : Å sammenligne Apache med et redningshelikoper blir som å sammenligne et mikrofly med en Learjet. Her fins det så kompliserte systemer, ikke minst de elektriske og hydrauliske, som ikke uten videre skal fungere i minus 27. Det er ikke nok å tilsette antifreeze i fuel, om du tror det. Så jeg vil tro at denne maskinen ikke flyr fryktelig langt i minus 27. Men det gjør heller ikke SeaKing. Apache, heller ikke denne versjonen, var forventet å fungere i så lave temperaturer. Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 16. februar 2019 Del Skrevet 16. februar 2019 Jeg prøvde å svare på flere innlegg, redigere, men fikk det ikke til, så : Å sammenligne Apache med et redningshelikoper blir som å sammenligne et mikrofly med en Learjet. Her fins det så kompliserte systemer, ikke minst de elektriske og hydrauliske, som ikke uten videre skal fungere i minus 27. Det er ikke nok å tilsette antifreeze i fuel, om du tror det. Så jeg vil tro at denne maskinen ikke flyr fryktelig langt i minus 27. Men det gjør heller ikke SeaKing. Apache, heller ikke denne versjonen, var forventet å fungere i så lave temperaturer. https://www.tu.no/artikler/sea-king-en-floy-i-bosnia-og-afghanistan-og-endte-opp-som-portvokter-pa-bardufoss/458151 Er Sea King et redningshelikopter? Det er faktisk et anti-ubåt helikopter... Og brukes generelt til mye. Uansett ser enda ikke at du kan backe opp påstanden din om at helikopter vi har i Norge ikke fungerer i kulden. Sea King er så pålitelig at det brukes til å frakte presidenten i USA, men det er vel ikke godt nok for deg? Det gjelder å ha de største våpnene for å være bra helikopter eller? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå