Gå til innhold

Røkke-tårnet kan bli flyttet til Bergen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Neida. Det kan det selvsagt ikke. Det vet Bergens Tidende meget godt også, men alt for å trigge leserne. Her i Bergen ville de helst ha revet rådhuset som er så formastelig å være 50 meter høyt. Ingen har fått bygge noe slikt siden 80-tallet. (Bortsett fra "Skattehuset" på nonneseter, men det ligger jo i skyggen av bystasjonen.)

Et 200 meters tårn vil aldri bli bygget noe sted her. Så er det da heller ikke det byens politikere vil ha. Det de derimot vil ha tak i er Verdenshavets hovedkontor, og Røkke på laget. Så antar de gode herrer og damer at de kan forhandle vekk mesteparten av hotellet senere, og dermed de fleste etasjene. Belegget på byens eksisterende hoteller er alt nede i 55%, snart står annethvert rom tomt. 500 nye hotellrom er det siste byen trenger.

Og hvor skulle man legge det hen? Man sloss alt om sammenslåingen av dagens maritime institusjoner fordi det flytter noen av dem langt inn i Puddefjorden. Om man byttet ut dagens havforskningsbygg ytterst på Nordnes med Røkketårnet, så kunne man snakket om signal. Men det kan jeg aldri tenke meg. 

Men det hadde vært gøy med et tårn, synes jeg. Men så er jeg jo innflytter og ikke bergenser...

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Neida. Det kan det selvsagt ikke. Det vet Bergens Tidende meget godt også, men alt for å trigge leserne. Her i Bergen ville de helst ha revet rådhuset som er så formastelig å være 50 meter høyt. Ingen har fått bygge noe slikt siden 80-tallet. (Bortsett fra "Skattehuset" på nonneseter, men det ligger jo i skyggen av bystasjonen.)

Et 200 meters tårn vil aldri bli bygget noe sted her. Så er det da heller ikke det byens politikere vil ha. Det de derimot vil ha tak i er Verdenshavets hovedkontor, og Røkke på laget. Så antar de gode herrer og damer at de kan forhandle vekk mesteparten av hotellet senere, og dermed de fleste etasjene. Belegget på byens eksisterende hoteller er alt nede i 55%, snart står annethvert rom tomt. 500 nye hotellrom er det siste byen trenger.

Og hvor skulle man legge det hen? Man sloss alt om sammenslåingen av dagens maritime institusjoner fordi det flytter noen av dem langt inn i Puddefjorden. Om man byttet ut dagens havforskningsbygg ytterst på Nordnes med Røkketårnet, så kunne man snakket om signal. Men det kan jeg aldri tenke meg.

Men det hadde vært gøy med et tårn, synes jeg. Men så er jeg jo innflytter og ikke bergenser...

Er et ganske nytt høyt hotell ved andre siden av bygarasjen og.

Lenke til kommentar

Et 200 meters tårn vil aldri bli bygget noe sted her. Så er det da heller ikke det byens politikere vil ha. Det de derimot vil ha tak i er Verdenshavets hovedkontor, og Røkke på laget. Så antar de gode herrer og damer at de kan forhandle vekk mesteparten av hotellet senere, og dermed de fleste etasjene. Belegget på byens eksisterende hoteller er alt nede i 55%, snart står annethvert rom tomt. 500 nye hotellrom er det siste byen trenger.

Er det virkelig slik? Bergen er jo en av Norges mest formidable byer med historie og natur, og hver gang jeg er der synes jeg jeg snubler i turister og utlendinger av alle slag.. Har ikke fått inntrykk av at det er *så* mange hoteller der i byen, men så er det vel det.

Lenke til kommentar

Men hele poenget er jo å samlokalisere UiB, statens kystgreier og tårnet på Dokken?

Om jeg skal vedde på noe: Minus tårndelen av tårnet.  :wee:

Er et ganske nytt høyt hotell ved andre siden av bygarasjen og.

Scandic Ørnen ja. Glemte den. 13 etasjer. Men der inne i "dumpa" stikker det seg jo ikke så mye ut, med alle trafikkmaskinene og betongen.

Lenke til kommentar

Er det virkelig slik? Bergen er jo en av Norges mest formidable byer med historie og natur, og hver gang jeg er der synes jeg jeg snubler i turister og utlendinger av alle slag.. Har ikke fått inntrykk av at det er *så* mange hoteller der i byen, men så er det vel det.

Det har vært en stor vekst i antall værelser de siste årene. Både i sentrum med Ørnen og nye Hotel Norge og rundt om. Det er tre hoteller ved siden av Flesland nå, og tre til langs Flyplassveien

Det er gjerne sånn, først kommer turistene, og man tror at det skal blir det store etter oljen. Så bygger man masse hoteller, og så vokser ikke turismen inn i himmelen allikevel.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men hele poenget er jo å samlokalisere UiB, statens kystgreier og tårnet på Dokken?

Men jeg tror det blir for stort på¨Dokken, det vil kaste skygge innover hele byen om ettermiddagen. Fra Høyteknologisenteret til verftsområdet på Laksevåg er estimert sykkeltid 10 minutter. Fra Høyteknologisenteret til Dokken 8 minutter. Til Sentrum kan Beffen gå.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er klart at Havets Hus hører hjemme i Bergen, og slett ikke på Fornebu. Det er en naturlig del av de akademiske miljøene som allerede er etablert i Bergen. Å spre dem svekker alle. Et hotell har ingen plass i Huset, og det trenger slett ikke være på 60 etasjer. Fjern siloen på Hegreneset og plasser Havets Hus der - en av landets flotteste beliggenheter verdig et signalbygg. Fartøyet REV passer godt sammen med Havforskningsinstituttets fartøy til beste for alle parter. Vi ser også konturene av en ny industri rettet mot mineralhenting på havbunnen, en virksomhet som vil få store økonomiske og økologiske konsekvenser. Det er en fremtidig industri som passer godt i Røkke sin portefølje, og hvor Havforskningsinstituttet vil være en verdifull og nødvendig medspiller. Heia Bergen, her har vår Statsminister en oppgave!!

Lenke til kommentar

håper det blir bygget. Røkke fortjener honnør for å tenke slikt. det er også miljøvennlig å bygge i høyden slik at mer mark kan gå til skog, dyrket mark og slikt. 

Røkke har også, som en av fåtallige norske milliardærer, lovet å gi bort 85 prosent av sin formue. sammen med Thon er dette veldig eksepsjonelt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...