Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Borttauing ved snøbrøyting

Bone

Anbefalte innlegg

Hei,

Har et lite spørsmål vedrørende det å eventuelt bli tauet bort nå i disse snødagene.

Bil står lovlig parkert i den forstand at det er en vei i et boligområdet (30-sone, og da altså 50 eller mindre), og det er ikke noe parkering forbudt-skilt.

Bilen har stått på samme sted i hele høst.

Men, nå har vedkommende fått litt varsler og "trusler" om borttauing om den ikke flyttes, siden det skal brøytes for snø.

Greit nok. Jeg ser ingen problemer med at den ikke bør stå der når det er snøbrøyting osv.

Men, generelt, når det er vårrengjøring/osv, så er det ofte slik at de setter opp midlertidige skilt 24 timer i forveien, for å gi advarsel at nå skal det gjøres noe renhold langs veien. Men, det blir aldri satt opp skilt ved snøbrøyting, det har i hvert fall ikke blitt gjort det der vi bok.

Hvor ligger egentlig hjemmelen ved borttauing?

Jeg ser i vegtrafikkloven § 37 (1) b, at politiet kan kreve fjernet biler som er til hinder for trafikken eller for snøbrøyting, etc.

Bilen står slikt sett ikke i veien for trafikken, men jeg ser at det er kjedelig(!) at den står der når det skal brøytes snø.

Spørsmålet blir vel; Hvis den ikke blokkerer vanlig trafikk, hvordan forholder man seg til snøbrøyting? Mener de at man ikke kan parkere langs veien hele vinterhalvåret, siden snøbrøyting kan komme uanmeldt - når som helst (altså sånn i teorien). Burde man ikke få noen varsler? Det er litt vanskelig å forholde seg til slike vage regler i praksis.

Takker for hjelp og oppklaring!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...