Ellen M Olsen Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Oslo børs som ble privatisert i 2001 er hjørnestein i norsk økonomi. På julaften fikk vi beskjed om att Oslo børs var solgt til det europeiske selskapet Euronext, men så enkel var det heldigvis ikke. Nå foregår det en budkrig mellom Euronext og Nasdaq. Det siste budet er på 6,8 milliarder, noe som er lommerusk for Norge og oljefondet. Hvorfor kjøper ikke da Norge og folket, Oslo børs? Fra før har vi mistet finanstilsynet og nylig tvang man gjennom Acer avtalen etter at man først hadde lagt ut kabler til Europa. Hele 90 prosent av folket var imot den avtalen. Alt synes å selges ut. Finnes det ingen vilje på stortinget til å styrke Norge for fremtidige generasjoner? Det henger liksom ikke på greip lenger. Vi burde sikre oss børsen og muligens måtte bruke oljefondet til å kjøpe opp vår egen energi, om nødvendig, så vi sikrer et livsviktig primærbehov og viktig forutsigbarhet. Et bud på 7 milliarder ville sikret oss Oslo børs, men jeg går ut fra at EU tilhengerne i FRP, Høyre og AP ledelsen ønsker at dette blir en del av en europeisk storbørs. Hva mener folk? Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Jeg mener at Oslo Børs kan få stor nytteverdi av å bli en del av et større system. Lenke til kommentar
Ellen M Olsen Skrevet 13. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2019 (endret) Jeg mener at Oslo Børs kan få stor nytteverdi av å bli en del av et større system. Det er delte meninger om det. Senterpartiet meldte seg tidlig med en bekymring for at utenlandske aktører vil overta eierskapet på Oslo Børs. Også investor Jan Petter Sissener og Handelsbankens meglersjef har sagt at det er synd hvis Børsen selges til utlendinger. Går det ikke an å bli en del av et større system om børsen er på norske hender, aksjemajoriteten? Det er jo ikke slik at Norge må gi opp sin selvstendighet for å kunne handle med EU, selv om at flerparten av stortinget synes å "tro" det. Det handler om mangel på ledelse og en ledelse som er tro mot demokratiet. Debatten Norge nekter å ta Sveits får gjøre hva det norske Stortinget sier er umulig: Drive business med EU uten å underkaste seg strømmen av nye EU-lover. Endret 13. februar 2019 av Ellen M Olsen Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Oslo børs som ble privatisert i 2001 er hjørnestein i norsk økonomi.Hva har fått deg til å tro at Oslo børs er "hjørnestein i norsk økonomi"? 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 (endret) Hvorfor kjøper ikke da Norge og folket, Oslo børs? Hva tjener Norge og/eller folket på å kjøpe Oslo Børs da? Vi putter 7 milliarder skattekroner inn, eller "stjeler" dem fra nettop fremtidige generasjoner ved å tappe oljefondet. Men hva får vi ut? Fra før har vi mistet finanstilsynet ... Når og hvordan mistet vi Finanstilsynet? Det synes da å leve i beste velgående: Hjemmeside? Geir Endret 13. februar 2019 av tom waits for alice 4 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Er det mulig at man her forveksler Oslo Børs som markedsplass og Oslo Børs sine noterte selskaper? Oslo Børs som markedsplass er en ganske standard bedrift som utøver finanstjenester. 3 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Når og hvordan mistet vi Finanstilsynet? Det synes da å leve i beste velgående: Hjemmeside? Geir Skitt, det var slutten på den gladnyheten. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Skitt, det var slutten på den gladnyheten. Det kan du si. Det rare var at jeg syntes jeg hadde hørt det før, i en eller annen anti-EU-sammenheng. Sikkert noe med at det skulle overtas av EU-byråkratene. Hvilket neppe hadde vært noen forbedring. Geir Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Det kan du si. Det rare var at jeg syntes jeg hadde hørt det før, i en eller annen anti-EU-sammenheng. Sikkert noe med at det skulle overtas av EU-byråkratene. Hvilket neppe hadde vært noen forbedring. Geir Antageligvis sikter man til denne saken her: https://www.regjeringen.no/no/tema/okonomi-og-budsjett/finansmarkedene/norsk-tilknytning-til-eus-finanstilsyn/id2503678/ Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Antageligvis sikter man til denne saken her: https://www.regjeringen.no/no/tema/okonomi-og-budsjett/finansmarkedene/norsk-tilknytning-til-eus-finanstilsyn/id2503678/ Aha. Takk. Mente det var noe sånt ja. Så "mistet", avhengig av øynene som ser. Geir Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 (endret) Tja, hvorfor skal ikke Norge eie Oslo Børs? Får Norge noen økonomiske fordeler av det? Er landet kompetent til det? Stort sett går statlige selskaper på gigantiske bommerter når de skal få noe gjort, ref. majoriteten av IT-prosjektene som tapper landet for milliarder. IT-systemet til helsenorge er vel ikke ferdig ennå, og det har kostet noen milliarder. Vi har politiets IT-prosjekt som ikke går helt perfekt. Follobanen blir et år eller så forsinket og sprekker med etpar milliarder. Garasjen på Stortinget har blitt urovekkende dyr. Stupetårnet på Mjøsa er en artig liten historie. Store selskaper med staten som hovedaksjonær er på korrupsjonstoppen i landet, med både Yara, Hydro, Statoil og Telenor på den "gjeve" listen. Endret 14. februar 2019 av newman221 Lenke til kommentar
Ellen M Olsen Skrevet 14. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2019 Siv Jensen ga EU kontrollen over det norske finanstilsynet akkurat som 13.000 EU direktiver gradvis tar over styringen av Norge. Siv Jensen gikk til og med ut på forhånd og lovte folket at finanstilsynet var hellig og slik hindret hun at det bygget seg opp et forsvar for at finanstilsynet vårt skulle være under norsk kontroll. Like før sommerferien 2016, tror jeg det var, ble det banket igjennom uten debatt. Snakk om lureri. Både FRP og AP bandt medlemmene til å stemme ja. Regjeringen fikk dermed det nødvendige tre firedels flertall for lovendringen, som innebærer suverenitetsavståelse og grunnlovsendring. Partiet Rødt kaldte det et kupp – Det er i ferd med å skje et politisk kupp i Stortinget. Finansminister Siv Jensen (Frp) har foreslått å legge norsk finanssektor under Brussel. Regjeringen går inn for en av de største avgivelsene av suverenitet siden inngåelsen av EØS-avtalen: Øverste myndighet for norsk finanssektor flyttes til Brussel og Luxembourg. Acer avtalen likeså. Den ble banket igjennom på tross av massiv motstand. Og som vi vet trenger bare EU lillefingeren. Resten følger fra et EU kåt politikerkorps i Norge, eller ved innviklede avtaler ingen skjønner bortsett fra EUs jurister. Oslo børs er en av flere hjørnesteiner i norsk økonomi. Oslo Børs ASA er Norges eneste regulerte markedsplass for omsetning av aksjer, egenkapitalbevis og andre verdipapirer, som derivater og obligasjoner. Oslo Børs er den eneste selvstendige børs i Norden. Oslo børs inkluderer også Verdipapirsentralen ASA En massiv privatisering av våre hjørnesteinsbedrifter begynte i 2001. Norges bank, Postbanken, Oslo børs, etc, etc og alt forsvinner gradvis. Selskapene stykkes opp, bytter navn og logo og selges ut. Foran oss holder de en stor oljebalong med masse tall som kan være borte over natta i en ny stor finanskrise eller krig. Alle eggene er lagt i en kurv og du trenger ikke være høne for å skjønne at dette går rett vest, på sikt. EU har siden 1994 pålagt Norge 11.013 direktiver. Vi har sagt nei til null direktiver. Fullstendig enhveiskjøring og overkjøring. Poengert med å hamre inn ett og ett direktiv i rekordfart er å omgå loven om suverenitetsavståelse NRK skrev alt i 2012 at vi er tre fjerdedels EU medlem og at EU styrer vår hverdag mer enn vi er klar over. 14 år etter at Norge sa nei til EU, er landet mer integrert i EU enn Storbritannia. Huffington post - The European Union Was Always an American-Led Project, and Now Washington Is in Panic Mode I EU får vi 1% medbestemmelse. 5 mill nordmenn mot 500 mill europeere... But who cares... bare jeg får den siste appen, den nyeste smarttelefonen.... Heia Norge!!! Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 I EU får vi 1% medbestemmelse. 5 mill nordmenn mot 500 mill europeere... I Norge har jeg 0% medbestemmelse, 1 meg mot 5 mill nordmenn ... Heia Norge! Lenke til kommentar
Ellen M Olsen Skrevet 14. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2019 I Norge har jeg 0% medbestemmelse, 1 meg mot 5 mill nordmenn ... Heia Norge! Ja for nikkehoder og dilletanter. - og det heter seg at man får de lederne man fortjener. Hva betyr det? At folket sover?? Det går den veien høna sparker, no doubt! TRE PRIVATISERINGSREGJERINGER PÅ REKKE OG RAD - Bondevik Regjeringen vil ha storsalg (VG 07.03.2002) - AP Har solgt ut mest. . (Aftenposten 20.okt. 2011) - Ny regjering starter et gigantisk aksjesalg (Hegnar 11.9.13) skulle ønske noen økonomer kunne få oversikt på det her, få bøkene på bordet, også den dobbelte bokføringen. Vi bruker 250 milliarder av oljefondet i året for å få hjulene til å gå rundt. En enorm befolkningsvekst samtidig som inntektskildene selges ut. Det henger ikke på greip. Utgiftene øker enormt, arvesølvet forsvinner og Norges enorme gjeld og utgifter øker formidabelt fra år til år. Det er bare 13 land i hele verden som har mer gjeld enn oss... Så det å prøve å beholde noe, kunne jo være et forsøk på å gå motsatt vei, altså bygge opp Norge og ikke ned. Systematisk, har man etter min mening gått til verks etter to rungende NEI til EU. Men som politikerne stadig oftere sier, Vil de ikke så skal de. Hørt det før? Det rare med vår verden i dag er at penger betyr frihet, frihet til å velge, selvråderett, mens gjeldsslavene er nettopp det. Man er prisgitt andres velvilje og livet blir en svært tøff kamp. 1 Lenke til kommentar
Ellen M Olsen Skrevet 14. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2019 (endret) Et annet resultat av folks «overvåkenhet» er at det dere har kalt konspirasjonsteorier i minst 20 år i dag er i ferd med å bli en realitet. Den berømte microchippen som ID, betaling og nøkkelfunksjon. De blir et adgangskort som rommer alle dine data. Mappen din vil inneholde all innsamlet og tilgjengelig informasjon om deg Økt interesse for å sette inn microchip i hånden. .(Abc Nyheter 9. april 2018) Mikrochip i hånden: – Dette er ingen døgnflue, det kommer til å ta av. (ABC Nyheter 7. feb. 2019) Tenk deg om to og tre ganger før du takker ja til mikrochip i hånden. Verken Datatilsynet, LO eller NHO synes det er uproblematisk at ansatte ved norske arbeidsplasser får tilbud fra arbeidsgiver om å få implantert en mikrochip i hånden. – Dette er ikke helt greit, sier direktør i Datatilsynet Bjørn Erik Thon til ABC Nyheter. I utgangspunktet er det frivillig og arbeidstaker kan velge. Men i arbeidslivet er det ikke alltid så lett å velge hvis du får tilbud om noe fra sjefen. I dag brukes chippen til å åpne dører, bruke kopimaskinen og for å betale i kantina. Det blir mer problematisk når man begynner å bruke den til flere ting, sier Thon For en fantastisk teknologi.... (som forutsagt) Nå kan man åpne dører med en håndbevegelse, betale i kantina, bruke kopimaskinen og mulighetene er uendelige. Kina holder på å kategorisere innbyggerne og man vil bli gradert. USA følger nøya med, dette er jo interessant... I første omgang er det frivillig men da de omstridte biometriske passsene kom var det i utgangspunktet frivillig, men bankene bestemte raskt at de kun godtok de nye passene som ID, og det samme vil skje med chippen. Du vil stå utenfor det elektroniske systemet og kan hverken kjøpe eller selge. Etter hvert vil disse uchippede utgjøre en sikkerhetsrisiko og de vil bli internert, tipper jeg. Mikrochip under huden kan bli ditt nye apotek (Nrk 17. feb. 2012) Det kan minne om science fiction, men det er realitet: Nå har det blitt utviklet en mikrochip som kan regulere og gi pasienter medisin ved å være plassert under huden. For å ikke tenke på hvordan dette kan missbrukes, ethvert digitaldiktaturs drøm? Myndighetene kan blande dosen din, kontrollere temperaturen og det finnes snart ikke grenser for hva som er mulig. Små kapsler med nanoroboter som opererer innvortes. De jobber på spreng mede metoder for å lese tankene våres, etc, etc. Helsevesenet og kriminalomsorgen kommer til å være døråpnere. Vi vil godta at kriminelle tvangschippes og vi vil godta at dette redder liv, og får man først innpass, lillefingeren, så... Nå kan de snart lese tankene dine. (dagbladet 2. februar 2012) Nei, det er ikke sci-fi, men forskning som kan revolusjonere livet til de stumme. Vi går således fantastiske tider i møte, for et lederskap vi har... Med åpne armer Endret 14. februar 2019 av Ellen M Olsen Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 Tenk deg om to og tre ganger før du takker ja til mikrochip i hånden. Verken Datatilsynet, LO eller NHO synes det er uproblematisk at ansatte ved norske arbeidsplasser får tilbud fra arbeidsgiver om å få implantert en mikrochip i hånden. Uten sammenligning forøvrig: Jeg jobbet i en butikk rundt 1980-tallet, og en dag kom nestsjefen med en kompis som solgte adgangssystemer for at han skulle presentere dem for sjefen sjøl. Så han viste hvordan de kunne styre alle dører og logge når vi kom på jobb og når vi var på lageret og når vi var i kantinen og "endog hvor lenge vi satt på do"... Da så sjefen på ham og sa: "Den dagen jeg overvåker mine ansatte på toalettet kan jeg legge ned butikken, for da kommer ingen av dem til å jobbe for meg lenger." Geir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå