Redaksjonen. Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Skoda viser nytt elbil-konsept Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Og i likhet med konsernsøster Audi, har Skoda valgt å utstyre en bil med kamera i stedet for sidespeil, som på E-Tron. <..> Hva som eventuelt blir med videre til produksjonsmodellen, har vi ingen formening om, men kamera til speil virker ikke som en helt usannsynlig detalj. Kamera i stedet for sidespeil er en yndet detalj på veldig mange konseptbiler, men så langt har jeg ikke sett det på noen produksjonsmodeler. Jeg har hørt at årsaken skal være at regelverk i både USA og EU krever sidespeil blant annet pga driftssikkerhet. Jeg vet ikke om det bare er en urban myte eller noe i det. Mange er ikke klar over at speil står for så mye som 3-5% luftmotstanden. Så denne lille regelendringen kunne alene redusert klimautslippene fra bilparken ganske mye. 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Kamera i stedet for sidespeil er en yndet detalj på veldig mange konseptbiler, men så langt har jeg ikke sett det på noen produksjonsmodeler. Jeg har hørt at årsaken skal være at regelverk i både USA og EU krever sidespeil blant annet pga driftssikkerhet. Jeg vet ikke om det bare er en urban myte eller noe i det. Mange er ikke klar over at speil står for så mye som 3-5% luftmotstanden. Så denne lille regelendringen kunne alene redusert klimautslippene fra bilparken ganske mye. Lest det samme jeg også. Argumentet for at et speil vil være bedre i henhold til driftsikkerhet er jo litt rart? Et speil kan knuse? Et speil har større flate som man må defroste? Det er enklere å beskytte et lite kamera enn et stort speil? 1 Lenke til kommentar
teitur Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Kamera i stedet for sidespeil er en yndet detalj på veldig mange konseptbiler, men så langt har jeg ikke sett det på noen produksjonsmodeler. Jeg har hørt at årsaken skal være at regelverk i både USA og EU krever sidespeil blant annet pga driftssikkerhet. Jeg vet ikke om det bare er en urban myte eller noe i det. Mange er ikke klar over at speil står for så mye som 3-5% luftmotstanden. Så denne lille regelendringen kunne alene redusert klimautslippene fra bilparken ganske mye.Audi e-tron har da dette som ekstrautstyr nå. Det koster riktignok ca 22 000kr. 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 (endret) Kamera i stedet for sidespeil er en yndet detalj på veldig mange konseptbiler, men så langt har jeg ikke sett det på noen produksjonsmodeler. Jeg har hørt at årsaken skal være at regelverk i både USA og EU krever sidespeil blant annet pga driftssikkerhet. Jeg vet ikke om det bare er en urban myte eller noe i det. Mange er ikke klar over at speil står for så mye som 3-5% luftmotstanden. Så denne lille regelendringen kunne alene redusert klimautslippene fra bilparken ganske mye. Audi selger vel sin e-tron med kamera istedet for sidespeil nå i europa, men ikke USA så vidt jeg kan se. Så ihvertfall i europa er det åpenbart lov. Endret 13. februar 2019 av sverreb 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Sjekket audi-delen av elbilforum i går og 'virtuelt speil' så ikke ut til å imponere noen. Antallet var riktignok lavt, kun 2 uttalte seg og begge var negative. På papiret har kamera noen fordeler, først og fremst er det enklere å dekke blindsoner enn med speil, dessuten kan du lage komposittbilder som dekker potensielt hele bilen. Ulempen er at det kan bli dyrt pluss at det åpenbart er avhengig av riktig implementasjon og da kan det se ut som Audi muligens har bommet litt.. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Jeg tenker at 3~5% økt rekkevidde er en stor gulrot for produsentene til å kjøre på med kameraer i stedet for speil. Kostnadsmessig vil jeg tro et kamera og skjerm koster omtrent det samme som et speil med varme, motorer og tilhørende knapper. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-P0LhtEd81A Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Kamera i stedet for sidespeil er en yndet detalj på veldig mange konseptbiler, men så langt har jeg ikke sett det på noen produksjonsmodeler. Jeg har hørt at årsaken skal være at regelverk i både USA og EU krever sidespeil blant annet pga driftssikkerhet. Jeg vet ikke om det bare er en urban myte eller noe i det. Mange er ikke klar over at speil står for så mye som 3-5% luftmotstanden. Så denne lille regelendringen kunne alene redusert klimautslippene fra bilparken ganske mye.Audi e-tron har da dette som ekstrautstyr nå. Det koster riktignok ca 22 000kr. Ja, det er jo et kamera til sikkert 50 kroner og en kabel til over 2 kroner. Så da blir det 22.000 til sammen. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Ulempen er at det kan bli dyrt pluss at det åpenbart er avhengig av riktig implementasjon og da kan det se ut som Audi muligens har bommet litt.. Stemmer for dårlig implementation fremfor annet. Jeg ser ikke helt grunnen til at man skal ha skjermer nært der man tidligere hadde speil. Dette kan vell løses på en annen måte med bedre informasjon gjennom AR f.eks istedenfor syns jeg. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Ja, det er jo et kamera til sikkert 50 kroner og en kabel til over 2 kroner. Så da blir det 22.000 til sammen. CAD designere trenger jo lønn de også. ^^ Lenke til kommentar
mosedotten Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 La ryggekamera være innkoblet hele tiden så har man sikt bakover....Speil.. Og for å unngå at kameralinsen dekkes av skitt og ikke gir bilde kan det monteres på innsiden av bakvinduet, innenfor feltet hvor vindusviskeren går.... Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Kamera i stedet for sidespeil er en yndet detalj på veldig mange konseptbiler, men så langt har jeg ikke sett det på noen produksjonsmodeler. Jeg har hørt at årsaken skal være at regelverk i både USA og EU krever sidespeil blant annet pga driftssikkerhet. Jeg vet ikke om det bare er en urban myte eller noe i det. Mange er ikke klar over at speil står for så mye som 3-5% luftmotstanden. Så denne lille regelendringen kunne alene redusert klimautslippene fra bilparken ganske mye. Burde ikke en heldekkende ( avtagbart) hjul-skydd også spare mye i luftmotstand? Lenke til kommentar
Whiteshit Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Jeg tenker at 3~5% økt rekkevidde er en stor gulrot for produsentene til å kjøre på med kameraer i stedet for speil. Kostnadsmessig vil jeg tro et kamera og skjerm koster omtrent det samme som et speil med varme, motorer og tilhørende knapper. No er vel ikkje 3-5% mindre luftmotstand = 3-5% økt rekkevidde? Digresjon, men uansett. =) 1 Lenke til kommentar
LasseP Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 De får ihvertfall heftige felger disse bilene i framtiden. Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Uten hengerfeste naturligvis? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Burde ikke en heldekkende ( avtagbart) hjul-skydd også spare mye i luftmotstand? Joda, men det går ut over kjølingen til skivebremsene så det krever enten andre kjøletiltak eller går ut over blant annet toppfarta. No er vel ikkje 3-5% mindre luftmotstand = 3-5% økt rekkevidde? Digresjon, men uansett. =) Ja, jeg forenklet litt vel mye i farta for å redusere innleggslengden. Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Fordelen med speil er at man kan variere synsvinkelen bare ved å flytte hodet litt. Det er ikke mulig med kamera med mindre de sporer hodebevegelsene. Lenke til kommentar
JonasSt Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 La ryggekamera være innkoblet hele tiden så har man sikt bakover....Speil.. Riktignok en valgfri sak om man vil vise kameraet eller ikke, men ryggekamera kan man velge å ha på skjermen hele tiden i Tesla. Sånn har det vært siden første S i 2013 Lenke til kommentar
Mutant_100 Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 Burde ikke en heldekkende ( avtagbart) hjul-skydd også spare mye i luftmotstand?Joda, men det går ut over kjølingen til skivebremsene så det krever enten andre kjøletiltak eller går ut over blant annet toppfarta. No er vel ikkje 3-5% mindre luftmotstand = 3-5% økt rekkevidde? Digresjon, men uansett. =)Ja, jeg forenklet litt vel mye i farta for å redusere innleggslengden. På elbiler brukes omtrent ikke bremsene på grunn av regenerering. overheting bør derfor være et minimalt problem. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 Tja, regenerering hjelper på men det er ingen mirakelkur. Ved full bremseeffekt tipper jeg bremsene tar opp 500-1000 kW effekt, mens regenereringen er begrenset til 60 kW (Tesla model S). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå