Nautica Skrevet 20. februar 2019 Del Skrevet 20. februar 2019 (endret) Husker første gangen "og forhåpentligvis siste gang" jeg hørte The Great Gig In The Sky med Pink Floyd på DAB, da fant jeg ut at jeg må redusere forventningene mine betraktelig i forholdt til FM som jeg kunne akseptere. Første telefonselskap som gir fri radio-streaming, tror jeg vil få mange nye kunder. Endret 20. februar 2019 av Nautica 1 Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 20. februar 2019 Del Skrevet 20. februar 2019 (endret) Instrumenter hvor harmoniske over/undertoner er en viktig del av lyden liker dårlig den formen for komprimering som brukes på DAB(hardingfele, munnharpe). Moderne popmusikk, not so much. Der er det mest et spørsmål om hvor mye penger stasjonen du hører på gidder bruke på båndbredde i kanalpakka. Som jeg skrev over så kan DAB teknologien fungerer greit for musikk, men de fleste norske kanalene sender med båndbredde mellom 32kbps og 64kbps. Da er det ganske hardt komprimert, du kan jo prøve å laste ned en mp3 (dog er mp3 en dårligere codex enn DAB sendingen bruker) på 32kbps å høre på den. Eneste som egner seg for musikksending er NRK alltid klassisk, meg denne er også den med høyest kvalitet i Norge, de sender på 128kbps, fortsatt ganske lavt i forhold til andre streamingtjenester, men de bruker en bra codex så NRK Alltid Klassisk fungerer bra. Husker første gangen "og forhåpentligvis siste gang" jeg hørte The Great Gig In The Sky med Pink Floyd på DAB, da fant jeg ut at jeg må redusere forventningene mine betraktelig i forholdt til FM som jeg kunne akseptere. Første telefonselskap som gir fri radio-streaming, tror jeg vil få mange nye kunder. Ufint å spille så bra musikk på ett så dårlig medie! Endret 20. februar 2019 av PatSharpX Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 20. februar 2019 Del Skrevet 20. februar 2019 mp2 på 32kbps er langt unna samme bitrate med AAC. 1 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 4. mars 2019 Del Skrevet 4. mars 2019 http://www.lytter.no/bakgrunn/dab/hva-er-konkusjonen-har-dab-darlig-lyd/ 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå