Odd R. Valmot Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Norge og Sveits på europatoppen i biler med Dab-radio Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Bra at det endelig skjer noe, men det viser at Norge var for tidlig ute med å slå av riksdekkende FM. Vi leder nok i prosent, men ligger langt bak UK i antall. 60% av antall DAB-radioer som er solgt i Europa ble solgt i UK. Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Bra at det endelig skjer noe, men det viser at Norge var for tidlig ute med å slå av riksdekkende FM. På hvilken måte viser denne artikkelen det? DAB-dekningen har vært kjempebra i store deler av Europa i lang tid. Det virker ikke som det går opp for dere som er pro-FM at det ville medført enorme kostnader å fortsette å tilby konsesjoner på FM for riksradio ... Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 (endret) På hvilken måte viser denne artikkelen det? DAB-dekningen har vært kjempebra i store deler av Europa i lang tid. Det virker ikke som det går opp for dere som er pro-FM at det ville medført enorme kostnader å fortsette å tilby konsesjoner på FM for riksradio ... Enorme kostnader, hva snakker vi da egentlig? Hvor henter du tallene fra? Problemet med DAB er den lave lydkvaliteten for min del. Personlig hører jeg ekstremt lite på radio, det er stort sett bare i bil på vei til og fra hytter, men nå blir det mer streaming fra mobilen i stede når jeg skal ut på tur. Endret 13. februar 2019 av PatSharpX 4 Lenke til kommentar
Norsk Radiolytter-Forening Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Dette påbudet hjelper nok ikke på bruken. Bilprodusentene kan implementere mottaker, men brukeren kan velge å deaktivere den ved å bruke andre tjenester. Som eksempelvis strømming via smarttelefon og blåtann, som er veldig vanlig etter FM-nettets død i Norge. For beklager å måtte opplyse - DAB treffer en hovedtyngde i generasjonen fra over 45 år. De under denne generasjonen har for lengst forlatt radio som ikke sender på FM.. Dette har Norsk Radiolytter Forening skrevet mye om her: https://www.nrlf.no/2019/02/radio-utdatert-da-det-ble-oppdatert/ Artikkelforfatteren faller inn under aldersgruppen som naturlig nok finner DAB som svært bra teknologi. 2 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Dette påbudet hjelper nok ikke på bruken. Bilprodusentene kan implementere mottaker, men brukeren kan velge å deaktivere den ved å bruke andre tjenester.Tilgang på biler som har DAB og radiostasjoner som sender med DAB vil nok føre til at flere lytter til DAB. Som eksempelvis strømming via smarttelefon og blåtann, som er veldig vanlig etter FM-nettets død i Norge. For beklager å måtte opplyse - DAB treffer en hovedtyngde i generasjonen fra over 45 år. De under denne generasjonen har for lengst forlatt radio som ikke sender på FM.. Ja, unge har andre bruksmønstre enn eldre. Offentlig infrastruktur bør treffe passe bredt (dvs både de på 20 og de på 60) og bør være passe framtidsrettet (f.eks. være aktuell om 5 år, ikke nødvendigvis om 30 år). -k Lenke til kommentar
Norsk Radiolytter-Forening Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Tilgang på biler som har DAB og radiostasjoner som sender med DAB vil nok føre til at flere lytter til DAB. En forutsetning om bilen kun har DAB ja - men de fleste biler vil ha flere muligheter enn DAB for å lytte på lydtjenester. Konkurransen blir beinhard, og det er ingen garanti for flere lyttere på DAB som plattform, snarere tvert i mot. Da må radiokanalene tilby mer enn hva det totale lydmarkedet kan tilby i dag - som i korte hovedtrekk er musikk - musikk man finner med et bedre utvalg gjennom musikkstrømming. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 DAB er ikke egnet for musikk. Eller teknologien støtter det greit nok, men sendingene i Norge er for dårlige. Eneste unntaket er NRK Alltid klassisk, de har en kvalitet som er "innafor". 3 Lenke til kommentar
Bjørn Authén Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Kunne ikke journalisten ha vært åndsnærværende nok til å opplyse om at grunnen til at Norge ligger på «verdenstoppen» når det gjelder DAB i bil, er ikke dette så oppsiktsvekkende da dette skyldes at det ligger en tvangsprosess bak. Men dere i TU viser gang på gang lydighet i saken, og lar dette fremstå som en gladsak. Men det er det ikke. Dette er intet annet enn en skandale. TU tas ikke alvorlig når journalistikken til de grader fremstår som ubalansert. EU-vedtaket skyldes ene og alene WorldDABs lobbyvirksomhet, og er like skandaløst som da Stortinget ble overlistet til å vedta tvangsstenging av FM i 2011. Jeg gremmes på det kraftigste at TU velger å trykke et rent partsinnlegg denne saken. 5 Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Enorme kostnader, hva snakker vi da egentlig? Hvor henter du tallene fra? Problemet med DAB er den lave lydkvaliteten for min del. Personlig hører jeg ekstremt lite på radio, det er stort sett bare i bil på vei til og fra hytter, men nå blir det mer streaming fra mobilen i stede når jeg skal ut på tur. Tja, du kan jo starte med å lese de objektive nyhetene som er skrevet om emnet, i stedet for leserinnlegg fra de som hater DAB. TU med flere seriøse aviser har skrevet om at kostnadene av å fornye FM vil være i samme område som det har kostet å bygge ut DAB+. Og DAB+ skal bygges ut uansett om vi vil eller ei, for det er standarden hele Europa skal over på. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 (endret) DAB er bare enda en oppkonstruert greie for å få økt produktivitet/kapitalomsetning og vi som brukere må betale for det, hvis jeg får lov å være litt konspirativ Endret 13. februar 2019 av Nautica 4 Lenke til kommentar
<generisk_navn> Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 Bra at det endelig skjer noe, men det viser at Norge var for tidlig ute med å slå av riksdekkende FM. Vi leder nok i prosent, men ligger langt bak UK i antall. 60% av antall DAB-radioer som er solgt i Europa ble solgt i UK. Nå er det vel nærmere 12 ganger så mange innbyggere i nevnte UK som det er i Norge. Står antall solgte DAB-enheter i de to markedene i samme størrelsesforhold? Lenke til kommentar
lars4012 Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 Bra at det endelig skjer noe, men det viser at Norge var for tidlig ute med å slå av riksdekkende FM.På hvilken måte viser denne artikkelen det? DAB-dekningen har vært kjempebra i store deler av Europa i lang tid. Det virker ikke som det går opp for dere som er pro-FM at det ville medført enorme kostnader å fortsette å tilby konsesjoner på FM for riksradio ... Problemet med å være tidlig ute var at selv om overgangen til DAB ble varslet i god tid, så gikk ingen bilprodusenter over til DAB før overgangen i praksis var et faktum. Dermed måtte t.o.m. eiere av nye biler betale dyrt for å kunne få inn DAB i bilen. Hadde vi ventet på EU hadde overgangen blitt mykere. 1 Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 (endret) Tja, du kan jo starte med å lese de objektive nyhetene som er skrevet om emnet, i stedet for leserinnlegg fra de som hater DAB. TU med flere seriøse aviser har skrevet om at kostnadene av å fornye FM vil være i samme område som det har kostet å bygge ut DAB+. Og DAB+ skal bygges ut uansett om vi vil eller ei, for det er standarden hele Europa skal over på. Leser det som dukker opp. Men nå flytter du målstengene da. Du påsto at det var enorme kostnader for å fortsette å tilby FM, mens nå snakker du om at TU skriver at det er høye kostnader ved å fornye FM. Det er to forskjellige ting, så kom gjerne med direkte kilder på påstanden din. Mener å ha lest at flere og flere land utsetter utbyggingen av DAB, men disse har uansett ett fungerende FM nett fremdeles, så da er det fortsatt mulig å høre musikk på tradisjonell radio. Faktum er fremdeles at for meg som musikkelsker og lydinteressert så fungerer ikke DAB som kilde til musikk, det er rett og slett fordårlig. Endret 14. februar 2019 av PatSharpX 3 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 Nå er det vel nærmere 12 ganger så mange innbyggere i nevnte UK som det er i Norge. Står antall solgte DAB-enheter i de to markedene i samme størrelsesforhold? Nei. Selv om UK har kjøpt over halvparten av verdens DAB-radioer så har de bare kjøpt 7 ganger så mye som Norge. Norge eier 8% av DAB-radioene i verden: 1 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 (endret) Faktum er fremdeles at for meg som musikkelsker og lydinteressert så fungerer ikke DAB som kilde til musikk, det er rett og slett fordårlig.Når jeg som musikkelsker og lydinteressert skal lytte til musikk så foretrekker jeg at kilden ikke er radio (hverken FM, DAB eller streamet) siden disse jevnt over bruker dynamikk-kompressorer og lignende for å lage en "sound" som hverken er i produsentens eller min interesse. Siden jeg har CD-samling, FLAC og fiber i huset mitt (hvor jeg har best avspillerutstyr) så bruker jeg uansett lite radio til musikk i heimen. Når jeg som bilist trenger lett tidtrøyte, veimelding eller passivisering av småtroll så funker DAB utmerket for meg. Da er kvaliteten i randsonen av dekning ofte mer kritisk enn kvaliteten 500 meter unna senderen med fri sikt. Og DAB har fremdeles en vei å gå mhp dekning i Norge. Man kan mistenke at overgangen ble "oversolgt" mhp å redusere antall sendere/sender-effekt kraftig (for å spare penger), potensielt mer enn hva teknologien er i stand til å levere. -k Endret 14. februar 2019 av knutinh 1 Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 (endret) De fleste DAB sendingene i Norge er på 32kbps, det er så dårlig at det såvidt egner seg til å gjengi tale imo. Hørte på siste rennet til Svindal på radio på lørdag og syns det var vanskelig å høre kommentatorene fordi det var mye annen lyd i sendingen kombinert med lav kvalitet blir det vanskelig, det endte opp med at jeg steamet fra NRK på mobilen i stede. Det er nok ikke mange som sitter å lytter til musikk via DAB, men for min del er det så dårlig at jeg irriterer meg over det selv om det bare skal være i bakgrunnen. Har en Geneva DAB radio stående på kjøkkenet, men den har heldigvis Blåtann også, så hender jeg streamer NRK radio via blåtann fra mobilen Også har det noe med at når man skal gå for ny teknologi, så forventer i hvert fall jeg at man gjør det fordi den er bedre enn dagens. Men det er ikke min brukeropplevelse av DAB. FM har mye bedre lyd enn de vanlige DAB sendingene. Og streaming høyere enn FM igjen. Så valget er enkelt framover. Endret 14. februar 2019 av PatSharpX 2 Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 (endret) Det er vanskelig å forstå og akseptere at norske myndigheter har presset en radiostandard (DAB) på folk, som gir en merkbart dårligere HiFi lyd enn hva FM gir. FM er faktisk en standard som er designet å ha HiFi kvalitet, forutsatt at signalet er sterkt nok. Dette har blitt tredd nedover ørene på folk, stikk i strid med deres preferanser. Endret 14. februar 2019 av Gjest Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 20. februar 2019 Del Skrevet 20. februar 2019 (endret) ... en radiostandard (DAB) på folk, som gir en merkbart dårligere HiFi lyd enn hva FM gir.Det er vanskelig å forstå at noen kan si noe slikt uten forbehold. Jeg og mange andre har ofte opplevd at FM er _vesentlig_ dårligere enn DAB. FM er faktisk en standard som er designet å ha HiFi kvalitet, forutsatt at signalet er sterkt nok.FM er en fin gammel teknikk som har vesentlige utfordringer med båndbredde-effektivitet, stereo-kompromisser, behov for sender-tetthet, smitte til nabo-bånd, frekvens-gjenbruk,... Det er ikke vanskelig å designe radio-nett hvis du kan forutsette gode kanal-forhold ("sterkt signal", "lite interferens", "få refleksjoner"). Det bygger dog på en forutsetning som ofte er stikk i strid med betaleres/brukeres interesser om lav kost og god ergonomi. Dette har blitt tredd nedover ørene på folk, stikk i strid med deres preferanser.Jeg har fått med meg at mange er kritiske til DAB. -k Endret 20. februar 2019 av knutinh 2 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 20. februar 2019 Del Skrevet 20. februar 2019 DAB er ikke egnet for musikk. Eller teknologien støtter det greit nok, men sendingene i Norge er for dårlige. Eneste unntaket er NRK Alltid klassisk, de har en kvalitet som er "innafor". Instrumenter hvor harmoniske over/undertoner er en viktig del av lyden liker dårlig den formen for komprimering som brukes på DAB(hardingfele, munnharpe). Moderne popmusikk, not so much. Der er det mest et spørsmål om hvor mye penger stasjonen du hører på gidder bruke på båndbredde i kanalpakka. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå