Gå til innhold

Vil gjøre det lettere for folk som handler mye på nettet: DNB inngår samarbeid med PayPal

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil dette være noe kundene til DNB/Paypal vil tjene på i form av feks bedre vekslingskurser, eller er det bare eierne av DNB/Paypal som tjener på dette?

Paypal fungerer i dag tilfredsstillende for meg, men er dyrt å bruke. Jeg trenger ikke at det blir "lettere", kun billigere  :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mesteparten var vel litt drøy påstand. Blir nok redusert kraftig men hvis Posten gjør som de sier og får gebyret kraftig ned så vil det fremdeles bli mye handel fra utlandet. Spesielt Kina&Co. Selv med moms og gebyr er det mye som er vanvittig mye billigere på nett enn fra Norge.

Lenke til kommentar

Vil dette være noe kundene til DNB/Paypal vil tjene på i form av feks bedre vekslingskurser, eller er det bare eierne av DNB/Paypal som tjener på dette?

Paypal fungerer i dag tilfredsstillende for meg, men er dyrt å bruke. Jeg trenger ikke at det blir "lettere", kun billigere  :)

Paypal er da helt gratis å bruke?

Lenke til kommentar

Tar de ikke et vekslingsgebyr hvis man f.eks. skal betale i USD fra et norsk bankkort?

De tar vel ikke vekslingsgebyr, men de gir deg dårligere kurs enn hos din 'lokale bank' etter det jeg har sett.

Nei de tar ikke noe gebyr, og man velger selvsagt ikke å betale i norske kroner, men i opprinnelig valuta - det ville jo være like dumt som å svare "Norske kroner" når noen spør deg om du vil betale i norge eller svenske rett over grensa (eller tilsvarende norske eller euro i syden)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei de tar ikke noe gebyr, og man velger selvsagt ikke å betale i norske kroner, men i opprinnelig valuta - det ville jo være like dumt som å svare "Norske kroner" når noen spør deg om du vil betale i norge eller svenske rett over grensa (eller tilsvarende norske eller euro i syden)

Jeg velger selvsagt aldri å betale i norske kroner i selve butikken, men siden mine penger befinner seg som norske kroner i en norsk bank, så må de veksles om til den valutaen jeg betaler i hos paypal, og da til en ugunstig kurs.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg velger selvsagt aldri å betale i norske kroner i selve butikken, men siden mine penger befinner seg som norske kroner i en norsk bank, så må de veksles om til den valutaen jeg betaler i hos paypal, og da til en ugunstig kurs.

Paypal har ingenting med den vekslingen å gjøre, den gjøres av din kortutsteder, og er da avhengig av avtalen du har på kortet.

Lenke til kommentar

Paypal har ingenting med den vekslingen å gjøre, den gjøres av din kortutsteder, og er da avhengig av avtalen du har på kortet.

Jeg skal ikke uttale meg for sikkert da det er en stund siden jeg brukte paypal, men mener at jeg sammenlignet kursen på paypal kvitteringen min med kredittkortets/bankens kurs samme dag jeg gjorde kjøpet og at paypal sin pris ble høyere enn om jeg skulle brukt bankens kurs for salg av valuta. Noen som har gjort en mer nylig sammenligning?

Edit: Sjekket nærmere hos PayPal og det kan se ut som om jeg hadde glemt å endre til lokal valuta, da standard betalings valuta er satt til ditt eget land. Da dukker det opp en konverteringskurs som er Paypals egen. Viktig altså å påse at man hver gang faktisk betaler i lokal valuta og at Paypal ikke automatisk veksler for deg.

Endret av Vice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Edit: Sjekket nærmere hos PayPal og det kan se ut som om jeg hadde glemt å endre til lokal valuta, da standard betalings valuta er satt til ditt eget land. Da dukker det opp en konverteringskurs som er Paypals egen. Viktig altså å påse at man hver gang faktisk betaler i lokal valuta og at Paypal ikke automatisk veksler for deg.

Jepp!

Lenke til kommentar

Ingenting i verden er gratis!

PayPal tar gebyrene fra salgssummen før selgeren får sine penger, 3.4% pluss fast avgift for hvert salg.
I tillegg må selgere ofte betale opp mot 2% i gebyr for internasjonale betalinger.

Det betyr at selgere normalt øker prisen med minst 4% for å dekke gebyrene, så det er vi kundene som betaler.

For kjøpere kan det påløpe gebyr for valutakonvertering, ikke innenfor EØS, men til resten av verden.

Kjøper man med norsk kort eller bankkonto gjennom PayPal utenfor EØS-området, påløper gebyr opp til 4%, det samme dersom man får penger inn i annen valuta som konverteres til norske kroner før de betales ut.

PayPal er hårreisende dyre, med så mange gebyrer at det er vanskelig å få oversikt, i tillegg benyttes vekslingskurser som er så dårlige at kurtasjen må være minst 10% ?

https://www.paypal.com/no/webapps/mpp/ua/useragreement-full#17

Jeg kjøper og selger en hel del, også med betaling gjennom PayPal internasjonalt. Verre selskap skal man lete lenge etter.
De lever i grunn kun på at folk flest ikke oppdager hvor dyrt det egentlig er, selv om det er kjøpere til syvende og sist må betale for det med høyere priser.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Ingenting i verden er gratis!

PayPal tar gebyrene fra salgssummen før selgeren får sine penger, 3.4% pluss fast avgift for hvert salg.

I tillegg må selgere ofte betale opp mot 2% i gebyr for internasjonale betalinger.

Det betyr at selgere normalt øker prisen med minst 4% for å dekke gebyrene, så det er vi kundene som betaler.

For kjøpere kan det påløpe gebyr for valutakonvertering, ikke innenfor EØS, men til resten av verden.

Kjøper man med norsk kort eller bankkonto gjennom PayPal utenfor EØS-området, påløper gebyr opp til 4%, det samme dersom man får penger inn i annen valuta som konverteres til norske kroner før de betales ut.

PayPal er hårreisende dyre, med så mange gebyrer at det er vanskelig å få oversikt, i tillegg benyttes vekslingskurser som er så dårlige at kurtasjen må være minst 10% ?

https://www.paypal.com/no/webapps/mpp/ua/useragreement-full#17

Jeg kjøper og selger en hel del, også med betaling gjennom PayPal internasjonalt. Verre selskap skal man lete lenge etter.

De lever i grunn kun på at folk flest ikke oppdager hvor dyrt det egentlig er, selv om det er kjøpere til syvende og sist må betale for det med høyere priser.

Så lenge jeg som forbruker har den tryggheten som Paypal tilbyr så er det greit for meg.

Lenke til kommentar

Så lenge jeg som forbruker har den tryggheten som Paypal tilbyr så er det greit for meg.

My point exactly, så lenge du som forbruker ikke fysisk ser de horrible kostnadene, så bryr du deg lite om at varene du kjøper blir betydelig dyrere fordi selgerne må betale skyhøye gebyrer til PayPal.

Beskyttelsen PayPal gir, går også kun utover selgere.

Du som kjøper kan returnere nær sagt hva som helst, mens selgeren ender opp med å betale frakten begge veier, samt risikere å få en skadet vare tilbake.

Dette koster mye penger for selgere, og det er deg som kunde som ender opp med den regningen, selv om du ikke vet det.

Personlig synes jeg PayPal fungerer utmerket for kjøpere, men jeg vet at de legger på enorme gebyrer for selgere, og derfor forsøker jeg å unngå PayPal i det lengste, og benytter heller andre alternativ, som TransferWise !

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Jepp!

Hos meg må jeg endre det hver gang..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...