Gå til innhold

Jobbe dugnad for eget selskap

simvobnn

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en øvre inntektsgrense for min person- og kapitalinntekt i år.

Spørsmålet er:

Kan jeg trygt tjene penger inn til selveid aksjeselskap utenom at dette får betydning for min person- og kapitalinntekt, forutsatt at jeg ikke tar ut hverken lønn eller utbytte selvfølgelig.

Jeg mener selv at det åpenbare svaret er: ja, dette er mulig. Dersom jeg ikke tar penger ut av selskapet påvirker ikke selskapets inntekt min personlige inntekt, men tar jeg feil?

Dersom et selskap der jeg er eneste eier får et positivt årsresultat, og selskapet ikke har noen lønnsutgifter, gir dette meg noen form for "papirinntekt" før midlene kjøres inn i aksjekapitalen? 

Håper på svar,

på forhånd takk,

Mvh Simon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja.

Det finnes noen som er uenig i dette, og argumentasjonen for dette går i at:

Hvis man eier et selskap som tjener penger, så vil lånekassen anse noe (f.eks en tredjedel) av pengene som dine, og vil dermed ved en kontroll tilegne deg dette som inntekt.

Syns du argumentet holder vann?

Jeg er forsåvidt enig i at dette blir et smutthull, i og med at man kan tjene penger mens man mottar studiestøtte, men vente med å ta det ut til støtteperioden er over. Spørsmålet blir om at dette er et smutthull lånekassen kan tette?

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt hvilket rettslig grunnlag Lånekassen har for å gjøre det. Hvem er det som hevder det og hvor?

Forskriften (https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2018-02-13-209) § 29-1 lyder som følger:

Utdanningsstipend, forsørgerstipend, stipend til søkere med nedsatt funksjonsevne (ekstrastipend) og flyktningstipend kan bli redusert på grunnlag av inntekten til søkeren. Har søkeren en person- og kapitalinntekt over kr 177 257 ved fastsettingen av formues- og inntektsskatt for 2018 og/eller over kr 182 575 ved fastsettingen for 2019, blir stipendene redusert med fem prosent per måned av inntekt over grensen. Inntekt opptjent på Svalbard blir også regnet med. Renteinntekter fra boligsparing for ungdom (BSU) skal ikke regnes med.

Så vidt jeg kan forstå hviler altså dette på ligningsinntekt, og du får ikke ligningsinntekt av å jobbe gratis i eget AS.

Lånekassen kan slik jeg ser det ikke tette dette smutthullet. Kunnskapsdepartementet kan gjøre det, men ikke med tilbakevirkende kraft.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Men hvis pengene går inn i selskapet så øker vel egenkapitalen. Med mindre selskapet har en betydelig gjeld vil man vel som eneste aksjonær få en økt formue ved at verdien av selskapet stiger. Formue over ca. 400.000 fører også til redusert stipend.

Godt poeng. Det forutsetter at selskapet faktisk får inn midler som kan balanseføres. Mye arbeid som kan ha verdi for selskapet uten at det bringer inn cash, avhengig av hva slags virksomhet det er snakk om.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt hvilket rettslig grunnlag Lånekassen har for å gjøre det. Hvem er det som hevder det og hvor?

Forskriften (https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2018-02-13-209) § 29-1 lyder som følger:

Utdanningsstipend, forsørgerstipend, stipend til søkere med nedsatt funksjonsevne (ekstrastipend) og flyktningstipend kan bli redusert på grunnlag av inntekten til søkeren. Har søkeren en person- og kapitalinntekt over kr 177 257 ved fastsettingen av formues- og inntektsskatt for 2018 og/eller over kr 182 575 ved fastsettingen for 2019, blir stipendene redusert med fem prosent per måned av inntekt over grensen. Inntekt opptjent på Svalbard blir også regnet med. Renteinntekter fra boligsparing for ungdom (BSU) skal ikke regnes med.

Så vidt jeg kan forstå hviler altså dette på ligningsinntekt, og du får ikke ligningsinntekt av å jobbe gratis i eget AS.

Lånekassen kan slik jeg ser det ikke tette dette smutthullet. Kunnskapsdepartementet kan gjøre det, men ikke med tilbakevirkende kraft.

Påstanden er diffus, men kommer fra en erfaren regnskapsfører. Dog har han neppe erfaring direkte mtp. lånekassen utover at han har lest sakene som florer media i disse tider. Han uttaler seg nok på et mer generelt grunnlag, og kanskje med en forutantagelse om at et så åpenbart smutthull må være tettet. 

Lenke til kommentar

Godt poeng. Det forutsetter at selskapet faktisk får inn midler som kan balanseføres. Mye arbeid som kan ha verdi for selskapet uten at det bringer inn cash, avhengig av hva slags virksomhet det er snakk om.

Ja dette gir selvfølgelig mening. Men dette har kun betydning for formuevurderingen og ikke inntektvurderingen, riktig? 

Lenke til kommentar

Påstanden er diffus, men kommer fra en erfaren regnskapsfører. Dog har han neppe erfaring direkte mtp. lånekassen utover at han har lest sakene som florer media i disse tider. Han uttaler seg nok på et mer generelt grunnlag, og kanskje med en forutantagelse om at et så åpenbart smutthull må være tettet.

Spør han om du plikter å innberette lønn fra ASet du jobber i om du jobber gratis en periode og forbruket ditt finansieres av f. eks. arv. Hvis svaret er nei, så er svaret slik jeg ser det nei for om du kan få avkortning i lånekassestøtten også.
Lenke til kommentar

Spør han om du plikter å innberette lønn fra ASet du jobber i om du jobber gratis en periode og forbruket ditt finansieres av f. eks. arv. Hvis svaret er nei, så er svaret slik jeg ser det nei for om du kan få avkortning i lånekassestøtten også.

Nicely put! hjertelig takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...