Gå til innhold

Batteriproblemer på Macbook

Anbefalte innlegg

Hei. Har en Macbook Pro early 2015 som jeg tror har fått problemer med batteriet. Har ladet batteriet til 100% før jeg har lagt meg de siste to dagene, og når jeg kommer hjem fra jobb, så er batteriet helt flatt. 

Skjedde helt plutselig uten at jeg har merket at batteriet har tappet seg raskere enn vanlig ved bruk. Kan det være noe annet som forårsaker at batteriet tappes over natten enn at batteriet er gåent? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en gammel MacBook Pro G4 og den spiser batteri så lenge det står i maskinen selv om maskinen er helt av, riktig nok ikke på et døgn, men det tappes tomt over en del dager. Tar jeg et ferdig oppladet batteri ut av maskinen holder det spenningen lenge.

Hvis maskinen din er av når den tømmer batteriet, og ikke står i dvalemodus og ingenting har endret seg kan du teste å lade batteriet, ta det ut og se om det holder seg. Lader batteriet seg raskt ut av seg selv utenfor maskinen eller at det buler bør du få det levert som spesialavfall da det er lekkasje mellom + og - som potensielt kan få batteriet til å ta fyr hvis det blir verre.

Lenke til kommentar

Hvor mange sykluser har batteriet?

1. Hold nede Tilvalg-tasten og trykk på Apple-menyen. Velg Systeminformasjon.
2. Velg Strøm under Maskinvare i Systeminformasjon-vinduet. Gjeldende syklusantall er oppført under Batteriinformasjon.

Batteriet skal holde 1000 sykluser før det anses som oppbrukt.
Lenke til kommentar

Den enkleste måten er å se om det kommer opp en varsel på batteri ikonet i linjen øverst ? Der skal den vise batteristatusen din, og om evnt. du må snart bytte batteri. Jeg har selv vært igjennom det, og det er en ganske enkel affære - du kan gjøre det selv, om du er teknisk, men jeg gjorde det i en Appel store i utlandet (fordi det er billigere og oftest går rasksere der). Om jeg måtte gjøre det i Norge hadde jeg gjort det hos Eplehjelpen, ikke Eplehuset, da Eplehuset må sende macen din videre inn på et verksted (som tar ekstra tid frem og tilbake tar tid), samt at du ikke kan være tilstede når de gjør det - noe du kan hos Eplehjelpen, da de gjør det med en gang der (prisen ligger på det samme på begge stedene), samt at du får da også en gratis Mac-sjekk mens du er der og kan også slå av en prat med dem. Om du gjør det i en Apple store i utlandet krever det litt planlegging, men det skal gå ganske radig og det er viktig at du da sier at du har en begrenset tidsfrist - som oftest kan det ta en dag da de må muligens sende den videre inn på ett verksted. Oftest i utlandet slipper du også haste-prioriterings gebyret som Eplehuset tar seg ekstra godt betalt for...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...