colstadringen Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Hei, jeg har nå sendt noen e-poster rundt, og funnet ut at mitt fylke (Oppland) ikke er villige til å kjøpe en enkeltplass i et annet fylke, selv om de ikke tilbyr linjen (Maritime fag) som jeg har lyst til å gå. Jeg går nå vg1 elektrofag og er intressert i å starte på Maritime fag, men problemet er da at jeg blir gjestelev og det er ingen garanti for at jeg kommer inn på plassen jeg ønsker, selv om jeg har rundt 4.6 i snitt, 0 fravær og ingen anmerkninger. Dette er jo helt hull i hodet! Jeg hadde vært svært takknemlig på forslag og hjelp, dette må da være mulig! Jeg har rett på utdanning! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324 Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Hva de i fylket ditt ikke orker å ta seg til, det kan jeg ikke hjelpe deg med... Men minner om at du kan søke i absolutt alle andre fylker. For å si det enkelt kan du ha en søknad inne for hver av de 18 fylker i Norge. Dette har jeg ikke gjort selv, men har fått høre det på rådgiverkurs. Du søker via vigo.no, som du sikkert vet.Skoleskipet Gann har søking via deres egen nettside, ikke Vigo. Nettsiden deres er Gann.no. De tilbyr maritime fag vg2, både matros og motormann hvis jeg ikke husker feil. Du har rett på utdanning ja, det er helt sant, og jeg er forbauset over at ditt fylke ikke vil være behjelpelig med å ordne plass til deg. Jeg er litt usikker på lovverket, Du har imidlertid et godt utgangspunkt med så gode karakterer og lite fravær. Dersom du er villig til å flytte på deg, så har du fortsatt mange muligheter åpne.I ytterste konsekvens kunne du kanskje meldt flytting og dermed fått skolerett til annet fylke, men dette er spekulativt av meg; jeg vet ikke om denslags byråkrati går fort nok til at alt blir klart før opptak. Du gjør lurt i å konsolidere med rådgiver på din skole. Det er en travel tid nå før søknadsfristen, og du gjør lurt i å heller møte opp hos rådgiver på den skolen du sokner til. Skolen din burde være interessert i å få deg videre på rett linje, det er det absolutt mest kostnadseffektive for staten. Motiverte folk får unna videregående opplæring til normert tid, men da må de jo gå den studieretninga de ønsker!Vet ikke om du har sendt epost til rette vedkommende, men det er i hvertfall lurt å sende eposter til inntakskontoret i ditt fylke, ikke bare til postmottak@fylket du bor i. Legger ved link til vilbli.no, der finner du kontaktinfo - Men jeg insisterer på at du også skal snakke med rådgiveren på din skole!https://www.vilbli.no/nb/nb/no/inntakskontorene/a/026970 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå