EmLeX Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 Av interesse, kan du nevne et eneste land hvor man får kjøpt et 'anonymt' SIM-kort? Sure. Finland. Belerus. Nederland. Storbritania. Romania, russland... Mange av di dude Lenke til kommentar
slemskurk Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 Sure. Finland. Belerus. Nederland. Storbritania. Romania, russland... Mange av di dude Mulig. Ser freak.no har diskutert det samme: https://freak.no/forum/showthread.php?t=308059 Problemet slik jeg ser det, er bare det at selv om SIM-kortet kommer frem til deg 'anonymt', så krever vel norske teleoperatører at du må registrere det på et norsk personnummer når det første gang tas i bruk her i Norge? Og, tilsvarende, reiser du til utlandet bare for å registrere et 'anonymt' SIM-kort, så har du jo et problem hvis registreringen krever ID tilhørende landet? Til sist, kan du jo aldri ha den 'anonyme' mobiltelefonen (som uansett risikerer å bli hacka / sperra ganske så kjapt av norske myndigheter) i nærheten av andre ting som kan identifisere deg. Så jeg ville sterkt anbefalt å vurdert en mobiltelefon som en usikker platform i utgangspunktet. Politiet kan sine saker der. ...OOOOOG plutselig så har PST ved hemmelig kjennelse tatt seg inn i kåken din og 'inspisert' mobilen - eventuelt konfiskert den, hvis de ikke har klart å ta seg inn i den. Folk som har opplevd det. Lenke til kommentar
EmLeX Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 Problemet slik jeg ser det, er bare det at selv om SIM-kortet kommer frem til deg 'anonymt', så krever vel norske teleoperatører at du må registrere det på et norsk personnummer når det første gang tas i bruk her i Norge? Og, tilsvarende, reiser du til utlandet bare for å registrere et 'anonymt' SIM-kort, så har du jo et problem hvis registreringen krever ID tilhørende landet? Nei sett inn å begynn å ring. di kommer til deg ferdig aktivert i sånne land. eller aktiveres enkelt og anonymt første gang du tar i bruk. Til sist, kan du jo aldri ha den 'anonyme' mobiltelefonen (som uansett risikerer å bli hacka / sperra ganske så kjapt av norske myndigheter) i nærheten av andre ting som kan identifisere deg. Det er forsovidt sant. Men det kommer jo og ann på hvor sikkert du vill ha det. det å bere skru på telefonen når du er ute med din pc du og bere bruker offentlig er jo ganske ekstremt. ...OOOOOG plutselig så har PST ved hemmelig kjennelse tatt seg inn i kåken din og 'inspisert' mobilen - eventuelt konfiskert den, hvis de ikke har klart å ta seg inn i den. Folk som har opplevd det. Telefon med seg men avslått sammen med den tails berbaren som og er cryptert er jo en mulighet men igjen kommer det jo ann på hva man gjør. verstefall konfiskerer di det og du er ut di pengene. Norge har vell forsovidt ikke en låv som kan tvinge ut kryptonøkler da det er selv inkriminisering Lenke til kommentar
slemskurk Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 Norge har vell forsovidt ikke en låv som kan tvinge ut kryptonøkler da det er selv inkriminisering I praksis er det bare å putte folk i varetekt og spre diverse rykter om dem, inntil de hoster opp passordene osv. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 Dataeksperter frykter E-tjenesten kan få bakdører inn til dine private WhatsApp-meldinger eller Skype-samtaler. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 (endret) Norske myndigheter EU, pluss Norge, er vel misunnelige på at de amerikanske myndighetene har direkte bakdører inn i Windows, iOS og Android og vil derfor også ha. Endret 14. februar 2019 av sedsberg Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 (endret) Problemet slik jeg ser det, er bare det at selv om SIM-kortet kommer frem til deg 'anonymt', så krever vel norske teleoperatører at du må registrere det på et norsk personnummer når det første gang tas i bruk her i Norge?Nei Og, tilsvarende, reiser du til utlandet bare for å registrere et 'anonymt' SIM-kort, så har du jo et problem hvis registreringen krever ID tilhørende landet?Hele poenget med anonymt SIM-Kort er at det ikke krever registrering . Registrering er noe Staten tvinger teleoperatorene til å gjøre, ikke noe operatørene har funnet på av seg selv. Ikke alle land tvinger operatørene til å registrere personalia (enda). Til sist, kan du jo aldri ha den 'anonyme' mobiltelefonen (som uansett risikerer å bli hacka / sperra ganske så kjapt av norske myndigheter) i nærheten av andre ting som kan identifisere deg.Uklart poeng. Omformuler? Så jeg ville sterkt anbefalt å vurdert en mobiltelefon som en usikker platform i utgangspunktet. Politiet kan sine saker der.Poltitiet kan IKKE sine saker der heller. Dog, det er riktig nok at man bør anse alt som ussikkert. ...OOOOOG plutselig så har PST ved hemmelig kjennelse tatt seg inn i kåken din og 'inspisert' mobilen - eventuelt konfiskert den, hvis de ikke har klart å ta seg inn i den. Folk som har opplevd det.Ikke om mobilen er solid kryptert ... og ikke kun blokkert med fingeravtrykk. Endret 14. februar 2019 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
slemskurk Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 Uklart poeng. Omformuler? GCHQ anbefaler at man tar ut batteriet femti mil fra sitt geografiske mål. Men, det var i tiden hvor mobiler ikke hadde klokke-batteri. Idag er rådet til hva-hun-nå-heter som er høyt på strå innen cyberforsvaret i Norge, 'bytt mobiltelefon ofte'. Poltitiet kan IKKE sine saker der heller. Dog, det er riktig nok at man bør anse alt som ussikkert. De kan ihvertfall mer enn hva du - og jeg - vet. Min fordel er at jeg vet hva jeg ikke vet... Ikke om mobilen er solid kryptert ... og ikke kun blokkert med fingeravtrykk. Hjelper deg fint lite med solid kryptering hvis de foretar TEMPEST-angrep. Riktignok har de ikke kommet ditt hen helt enda, men de oppgraderer utstyret i de større byene. Og, skjulte kameraer er jo også en greie som de har likt å bruke i alle år. I alle tilfeller, datasikkerhetseksperter bruker ikke mobiltelefoner til sikker kommunikasjon. Det du kan gjøre, er å ta en kombinasjon av råd rundt sikker mobil-bruk, og koble det med Signal på en sikker datamaskin ( https://www.qubes-os.org/doc/signal/ ). Dernest stappe mobilen ned i nærmeste kloakk (eventuelt sette den på toget til Langtvekkistan). Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 (endret) GCHQ anbefaler at man tar ut batteriet femti mil fra sitt geografiske mål. Men, det var i tiden hvor mobiler ikke hadde klokke-batteri. Idag er rådet til hva-hun-nå-heter som er høyt på strå innen cyberforsvaret i Norge, 'bytt mobiltelefon ofte'. Tja, spørs hvor paranoid du er muligens. De kan ihvertfall mer enn hva du - og jeg - vet.De er en vits. Min fordel er at jeg vet hva jeg ikke vet...The problem is not the known unknowns, it is the unknown unknowns. Hjelper deg fint lite med solid kryptering hvis de foretar TEMPEST-angrep.Feil. Videre krever det mer ressurser en de er villige til å bruke på en skarve skattflyktning som driver sabotasje mot tilliten til staten. Riktignok har de ikke kommet ditt hen helt enda, men de oppgraderer utstyret i de større byene. Og, skjulte kameraer er jo også en greie som de har likt å bruke i alle år. De fleste kameraer er ikke skjulte, og stort sett er de bortkastet. I alle tilfeller, datasikkerhetseksperter bruker ikke mobiltelefoner til sikker kommunikasjon.Feil https://twitter.com/snowden/status/986277159252750336?lang=en Det du kan gjøre, er å ta en kombinasjon av råd rundt sikker mobil-bruk, og koble det med Signal på en sikker datamaskin ( https://www.qubes-os.org/doc/signal/ ).Du ser ut til å tro at din PC er tryggere enn din mobiltelefon, det er ikke tilfellet. Endret 14. februar 2019 av Skatteflyktning 2 Lenke til kommentar
slemskurk Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 De er en vits. De har ikke fått meg til å le enda. Du ser ut til å tro at din PC er tryggere enn din mobiltelefon, det er ikke tilfellet. Ok. Der avslutter vi diskusjonen. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 Du ser ut til å tro at din PC er tryggere enn din mobiltelefon, det er ikke tilfellet. Kommer vel an på, jeg har gammel telefon uten GPS, men den kan sikkert spores over basestasjonene likevel, samt avlyttes, dog ikke med enkle apper. PC'en er derimot kjøpt på en slik måte at delene ikke er sporbare, og er koblet til nett gjennom proxy og VPN, så jeg vil påstå at den er langt tryggere enn mobiltelefonen min, selv om min telefon er langt tryggere enn telefonen til folk flest. Nei, jeg driver ikke med ulovligheter, men ser ingen grunn til å gjøre det enkelt for andre å se trafikken min, å jeg tviler sterkt på at E-tjenesten klarer å komme forbi min AES-256 kryptering av all trafikk? Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 Nei, jeg driver ikke med ulovligheter, men ser ingen grunn til å gjøre det enkelt for andre å se trafikken min, å jeg tviler sterkt på at E-tjenesten klarer å komme forbi min AES-256 kryptering av all trafikk? Det avhenger vel av om du stoler på VPN-tilbyderen din. Kan jeg spørre om hvem du bruker, og om du opplever noe merkbart ytelsestap i forhold til å kjøre uten? Lenke til kommentar
0laf Skrevet 15. februar 2019 Del Skrevet 15. februar 2019 Det avhenger vel av om du stoler på VPN-tilbyderen din. Kan jeg spørre om hvem du bruker, og om du opplever noe merkbart ytelsestap i forhold til å kjøre uten? Jeg bruker et par forskjellig, som oftest PIA når jeg bare surfer på nett. Jeg har relativ raskt linje, og merker en hel del ytelsestap ved å kjøre gjennom VPN. Jeg stoler ikke på noen, men jeg stoler mer på et selskap, hvis overlevelse avhenger av at de holder informasjonen til kundene sikker, enn jeg gjør på at norsk E-tjeneste ikke snoker i trafikken min. 1 Lenke til kommentar
EmLeX Skrevet 15. februar 2019 Del Skrevet 15. februar 2019 Jeg bruker et par forskjellig, som oftest PIA når jeg bare surfer på nett. Jeg har relativ raskt linje, og merker en hel del ytelsestap ved å kjøre gjennom VPN. Jeg stoler ikke på noen, men jeg stoler mer på et selskap, hvis overlevelse avhenger av at de holder informasjonen til kundene sikker, enn jeg gjør på at norsk E-tjeneste ikke snoker i trafikken min. PIA er registrert i USA tho. da kjører di nok en hel del med logger og nsa har nok allerede kundelistene. 1 Lenke til kommentar
Dude12234 Skrevet 15. februar 2019 Del Skrevet 15. februar 2019 NSA har alt.... Men dei går vel bare igjennom det som betyr noe for dem. Så dei fleste uten veldig skumle hensikter er vel trygge. Det gjelder vel igrunnen for dei fleste lov og sikkerhets tjenester. Noe med at det er vanskelig å gå rundt grøten dersom dei ikke virkelig vil ha tak i deg. Så VPN og slikt hjelper jo litt. Her er litt om mulig fremtid... Om dei noen gang blir ferdig med å krangle om en vegg i USA. gjett: "This can never be allowed to happen again (in our Country or to another President)."How do you deter & prevent this from happening again?Simply by terminating employment of those responsible?Simply by conducting a few 'non-threatening' investigations?Or by:Prosecuting those responsible to the fullest extent of the law?Setting up new checks & balances and oversight designed to increase transparency? Provide OIG office(s) w/ funding inc (size) ++ authority? Provide select committees w/ access and in-house viewing of non NAT SEC CLAS material? Provide a check on Directors/Dep Directors/Asst Directors of all such ABC agencies? Establish 'financial checks/reviews' of those in senior (critical) positions (audits) + direct family (close proximity)? Transparency and Prosecution is the only way forward to save our Republic and safeguard such criminal and treasonous acts from occurring again. While some want to quietly remove those responsible and go about our business (save face on the World Stage), those in control, understand, this band-aid will simply not work.Nobody should be above the law (no matter how massive the spider-web is (entangled)). This will never happen again.TRUTH WORKS.FACTS MATTER. Q It's time to return publicly-Quote Fra qmapdotpub Merkelig alt det løgne en kan finne på nett... 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 15. februar 2019 Del Skrevet 15. februar 2019 Kommer vel an på, jeg har gammel telefon uten GPS, men den kan sikkert spores over basestasjonene likevel, samt avlyttes, dog ikke med enkle apper.Jeg burde muligens ha skrevet: "Du ser ut til å tro at din PC er tryggere enn din mobiltelefon, det er ikke NØDVENDIGVIS tilfellet." PCer KAN være tryggere enn mobiltelefoner, eller mobiltelefoner KAN være tryggere enn PCer. Det hele kommer an på hva du sammenligner, samt hvordan det er satt opp. Det er ingen automatikk i at det ene er tryggere enn det andre. Ellers bare påpeke at det ikker er behov for noen apper i det hele tatt for å avlytte, eller spore din gamle telefon. Og ettersom sannsynligvis har ett norsk nummer går du med bjella på hele dagen. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 15. februar 2019 Del Skrevet 15. februar 2019 (endret) PIA er registrert i USA tho. da kjører di nok en hel del med logger og nsa har nok allerede kundelistene. Helt riktig, å hadde jeg vært terrorist eller superhacker hadde jeg nok valgt noe annet. Jeg bruker dog flere løsninger, og det finnes alternativ, NordVPN er for eksempel registrert i Panama. For de aller fleste spiller det nok liten rolle, en hver VPN-tilbyder er sikker nok for folk flest, poenget er kun å gjøre det vanskelig for "øvrigheta" å se trafikk og IP-adresse som benyttes, ikke noe annet. Skulle jeg gjort noe ulovlig, hadde jeg nok heller kjøpt en brukt laptop på Finn, og funnet et sted med gratis wifi, men for hjemmebruk så fungerer PIA fint, det er billig og enkelt, og alle enheter i huset er koblet opp gjennom PIA, mest av prinsipp ettersom jeg mener ALLE burde benytte VPN uansett hva de driver med. Endret 15. februar 2019 av 0laf Lenke til kommentar
Sandy Koufax Skrevet 15. februar 2019 Del Skrevet 15. februar 2019 det er min oppfatning at med den nye regjeringen at innvandrere blir behandlet som kommunistene ble etter andre verdenskrig og frem til Sovjetunionens fall. synes ikke at det er passende og mener at det finnes mange innvandrere som kan bidra med mye i samfunnet. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 16. februar 2019 Del Skrevet 16. februar 2019 Jeg bruker et par forskjellig, som oftest PIA når jeg bare surfer på nett. Jeg har relativ raskt linje, og merker en hel del ytelsestap ved å kjøre gjennom VPN. Jeg stoler ikke på noen, men jeg stoler mer på et selskap, hvis overlevelse avhenger av at de holder informasjonen til kundene sikker, enn jeg gjør på at norsk E-tjeneste ikke snoker i trafikken min. Skjønner, takk for svar! Det er ytelsestapet som er bøygen for meg. Inntil det kommer en løsning jeg har råd til som også er kjapp får storebror følge med på meg. Om ikke annet kan de jo bruke surfehistorikken min som underholdning på julebordet. Lenke til kommentar
slemskurk Skrevet 18. februar 2019 Del Skrevet 18. februar 2019 NSA har alt.... Merkelig alt det løgne en kan finne på nett... Rota meg ned på /tech avdelingen på et forum, når Prosjekt 'Artemis' kjørte. Det var hundre sider der, med tyve poster per side. Under prosenten hadde fatta det - det vil si, hvordan de ble sporbare. Jeg fikk bekreftet at jeg hadde forstått det, av Sarah Jamie Lewis. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå