Gå til innhold

Strøk på oppkjøring i dag!


Party99

Anbefalte innlegg

Hei dere!

I dag hadde jeg oppkjøring klasse B. Har hatt lappen før i 8 mnd, før jeg mistet den i fjor sommer.

 

Jeg hadde svært gode plasseringer, rygget utmerket, svarte riktig på sikkerhetsspørsmålene, hadde ingen brudd - var godt oppmerksom med å sjekke både speil og blindsoner. Ingen brems fra sensor eller brudd! Kjørte som en engel på veien og da spøker jeg ikke!

På motorveien lå jeg der imot i venstre forbikjøringsfelt og skulle bytte til høyre. Satt på blinklys, sjekket speil og blindsone. Det lå en bil bak meg, men han slapp meg forbi. Dette mente sensor var hindring, men det var jo trafikksamarbeid og en vurdering fra min side på trafikkbildet?? Bilisten slapp meg jo forbi!

Og når jeg kom ut fra boligstrøk var det ingen fartsgrense, så jeg holdt 60-70 km/t i ca. 45 sekunder før motorveien kom. Dette strøyk han meg også for, siden det var 80-sone.

Og tilbakemeldingen hans er helt syk!

Bare negativt;

"Kjøremåten er ikke trafikksikker og gir ikke god samhandling.

Ikke god trafikktilpassing (eks: ikke god tilpassing i forhold til annen trafikk ved feltskifte på motorveg, og reduserer farten mye slik at andre biler blir hindret. Ikke god trafikktilpassing ved innkjøring forkjørtsveg hvor trafikk bak blir hindret.). Flere ganger ikke god nok fartstilpassning (eks: på landeveg hvor trafikk bak blir hindrer)."

 

Helt sykt negativt fra sensoren, har klaget på dette + sensoren begynte å skrive tilbakemelding på iPad mens vi kjørte og hadde et stykke igjen av ruta!!

Helt krise-sensor.

 

Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er godt at sensorene slår ned på sinker og feltvinglere. Du skjønte vel at du kom inn i en 80-sone? Jeg slet også med oppkjøring i begynnelsen, men jeg ble en god sjåfør. Litt i ettertid fikk jeg forståelse for hvorfor jeg måtte stryke. Har nå kjørt mye og skadefritt i mange år. Bedre lykke neste gang! :)

Lenke til kommentar

Bestemt opp i fart på påkjøring motorvei er viktig.  

 

Ellers uten å vite noe mer så vil sensor ofte vektlegge bevegelser på ratt og gir (rolige teller positivt) og det samme med fartsøkning og bremsing.  Mest mulig mykt, men bestemt når det kreves.   Det går direkte på trygghetsfølelsen til sensor.  Føler sensor seg trygg og du kjører på en behagelig måte så er mye gjort.

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Har du tatt til deg det som sensor vurderte deg på?

 

Du kan være så uenig med sensor som du berre vil, men no veit du kva du skal jobbe med på neste oppkøyring.

Går du til ny oppkøyring med innstillinga om at forrige sensor feilvurderte og at din køyring er feilfri, så er det stor fare for at du stryk nok ein gong.

 

Det er openbart eit eller anna som er feil med køyringa di, om ikkje anna så må problemet ligge i at du ikkje er tydeleg nok med intensjonane. Sensor har openbart ikkje forstått at bilen slapp deg inn foran, så då er spørsmålet om du har vært tydeleg nok.

Tilsvarande når du køyrte i 60-70 i 80 sona ei lita stund, sensor har openbart tolka det som at du var usikker på fartsgrensa, og at du ikkje hadde nok fokus på bilane bak deg.

Når sensor kommenterer at du reduserte farta så mykje at bilane bak deg blei hindra, så må vell det være denne episoda der du køyrde ut frå bustadsområdet i 60-70 km/t som det er henvist til?

Fekk du med deg at det var bilar bak det som ville køyre fortare enn deg?

 

 

 

Eit tips til neste oppkøyring er at du kommenterer eiga køyring for sensor. 

Hadde du kunne forklart sensor at du fekk blikkontakt med føraren bak deg og at du blei sluppet fram så hadde det ikkje vært eit problem.

Tilsvarande når du ligg langt under fartsgrensa på landevegen, om du hadde ein grunn til å ikkje akselerere opp til fartsgrensa så burde du kommentert det. Sensor kan vanskeleg ta deg på å ligge i 70 i 80-sona dersom du påpeiker at det er glatt eller likande.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Alle som stryker på hadde en idiot av en sensor og mente de kjørte nesten perfekt. En ting det er vanskelig for de å forstå er at de kanskje ikke kjørte så trygt som de trodde. Hvis du er helt uenig med sensor kan du klage og kanskje få en ny oppkjøring før de fire ukene har gått. Jeg tror ikke sensorer stryker folk for gøy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle som stryker på hadde en idiot av en sensor og mente de kjørte nesten perfekt. En ting det er vanskelig for de å forstå er at de kanskje ikke kjørte så trygt som de trodde. Hvis du er helt uenig med sensor kan du klage og kanskje få en ny oppkjøring før de fire ukene har gått. Jeg tror ikke sensorer stryker folk for gøy.

 

Nja, si ikke det. Min kjørelærer fortalte at en tidligere elev av ham strøk utelukkende fordi hun ikke hadde brukt bakrute-vindusviskeren når det regnet. Dette var mens hun kjørte fremover. Verd å nevne at mange biler ikke engang har bakrutevisker. Noen er rett og slett ute etter å ta deg, og stryker deg for selv den minste feil. 

 

Det er også mange sensorer som ber deg gjøre ulovlige ting i trafikken (f.eks. kjøre inn der det er innkjøring forbudt, forbikjøre med heldekkende skillelinje, etc), for å teste at du følger med. Dette er i beste fall uetisk, om ikke ulovlig.

 

Jeg gjorde flere av "feilene" på min oppkjøring som trådstarter har gjort, men bestod med glans.

Endret av Kajac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...