NTB - digi Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Halvparten av dem som blir tatt, slipper unna fotoboks-bot Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Jeg vil tippe at ~50% kjører lovlig, 48% kjører over fartsgensa men bremser ned akurat der fotoboksen er, mens den de resterende 2 prosentene blir fotografert, der halvparten av de igjen får bot. Hvis mine anslag er riktige vil det si at bare 1 av 50 fartsovertredere blir bøtelagt, altså at 98% av de slipper unna. Selv om mine anslag har store usikkerheter vil jeg påstå at langt flere enn 50% av overtrederne ikke blir bøtelagt. 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Så er da heller ikke målsetningen å 'ta' flest mulig men å senke farten på stedet for å redusere ulykker. Så hvor mange som 'unslipper' er sekundært. Hovedmålet på hvor vellykket eller ikke en fotoboks er ligger i hvorvidt man har en statistisk signifikant reduksjon av ulykker. 9 Lenke til kommentar
mosedotten Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Så hvis man er på veg til karneval utkledt som ......., og er litt hard på gasspedalen, så kan man ikke få bot altså? Jeg har opplevd å bli forbikjørt av bil i stor hastighet akkurat når jeg passerer fotoboksen. På bildet vil det da være to biler i samme retning, side om side... Klarer fotoboksen å holde rede på hastigheten til begge bilene? 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Så hvis man er på veg til karneval utkledt som ......., og er litt hard på gasspedalen, så kan man ikke få bot altså? Jeg har opplevd å bli forbikjørt av bil i stor hastighet akkurat når jeg passerer fotoboksen. På bildet vil det da være to biler i samme retning, side om side... Klarer fotoboksen å holde rede på hastigheten til begge bilene? Fotoboksen holder ikke rede på noe som helst. Den bare fyrer av når sensorene i bakken blir trigget over en bestemt hastighet. Det er de som sjekker bildene som må holde styr på begge bilene. 2 Lenke til kommentar
madammim Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 (endret) I tillegg er det et krav at fotolinjene som er frest ned i veien er synlige, slik at vi kan se at forhjulet på bilen er innenfor målesonen, sier enhetsleder Vivi-Ann Haukås i politiet. Med andre ord så er alt av fotobokser "ute av drift" ved vinterføre. Det er jo ganske så uheldig, spesielt hvis dette er allment kjent. Da driter vel bare alle i boksene og kjører som om de ikke skulle være der når føreforholdene er som verst. Endret 12. februar 2019 av madammim 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Så er da heller ikke målsetningen å 'ta' flest mulig men å senke farten på stedet for å redusere ulykker. Så hvor mange som 'unslipper' er sekundært. Hovedmålet på hvor vellykket eller ikke en fotoboks er ligger i hvorvidt man har en statistisk signifikant reduksjon av ulykker.Jeg er enig i at det er sånn det *burde* være men i Norge er det dessverre sånn at Finansdepartementet bestemmer bøtesatsene, med andre ord er bunnlinja viktigere enn trafikksikkerhet. Dessuten så ønsker jo alle politikere å fremstå som handlekraftige, og de blir jo lei seg når de ikke får straffet mange nok. 1 Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Så er da heller ikke målsetningen å 'ta' flest mulig men å senke farten på stedet for å redusere ulykker. Så hvor mange som 'unslipper' er sekundært. Hovedmålet på hvor vellykket eller ikke en fotoboks er ligger i hvorvidt man har en statistisk signifikant reduksjon av ulykker. Eller så er den en av små kommuners største inntektskilde fordi de har en Europa vei som går igjennom demmes territorium 4 fotobokser på 10min, japp jeg er i Bamble kommune. 1 Lenke til kommentar
BjartmarO Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Jeg vil tippe at ~50% kjører lovlig, 48% kjører over fartsgensa men bremser ned akurat der fotoboksen er, mens den de resterende 2 prosentene blir fotografert, der halvparten av de igjen får bot. Hvis mine anslag er riktige vil det si at bare 1 av 50 fartsovertredere blir bøtelagt, altså at 98% av de slipper unna. Selv om mine anslag har store usikkerheter vil jeg påstå at langt flere enn 50% av overtrederne ikke blir bøtelagt. Hovedpoenget er, som en annen sier her, å få senket farten i området rundt stedet eller strekningen hvor fotoboksene står. Når det gjelder prosentregningen din, så er det ikke sikkert den er helt feil, innenfor f.eks. et år. Da blir så få som du indikerer tatt. Men, over en lengre periode, som f.eks. 10-15 år, da blir en betydelig høyere prosent tatt. Oppmerksomheten glipper en eller annen gang, der som man konsekvent kjører slik som du sier. Erfaringene viser vel også at de som først får en bot, de vil i etterkant kjøre litt mer konservativt enn de gjorde før. Så summen av effekten av fotoboksene er nok god, totalt sett, selv om sjansen for å bli tatt, isolert sett innenfor et år, er ganske liten som du sier. Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Telefon: Pling Jeg: Bremser Fotoboks pasert Gasse opp igjen Som de fleste, fotoboks er trafikkfarlig spesielt de som er gjennomsnitt de tar fokus bort i fra veien og ned på farten. Lenke til kommentar
spiff42 Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Telefon: Pling Jeg: Bremser Fotoboks pasert Gasse opp igjen Som de fleste, fotoboks er trafikkfarlig spesielt de som er gjennomsnitt de tar fokus bort i fra veien og ned på farten. Fotobokser som måler gjennomsnitt (streknings-atk) halverer antall alvorlig skadde og drepte. https://www.toi.no/publikasjoner/evaluering-av-effekt-pa-ulykker-ved-bruk-av-streknings-atk-article32640-8.html At regjeringen motarbeider dette tiltaket viser bare at de ikke bryr seg om trafikksikkerhet. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Fotobokser som måler gjennomsnitt (streknings-atk) halverer antall alvorlig skadde og drepte. https://www.toi.no/publikasjoner/evaluering-av-effekt-pa-ulykker-ved-bruk-av-streknings-atk-article32640-8.html At regjeringen motarbeider dette tiltaket viser bare at de ikke bryr seg om trafikksikkerhet. Klart det. Gjennomsnittsmålerne kan man ikke unngå sånn uten videre. Det betyr færre tatt og færre penger i staskassa. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Eller så er den en av små kommuners største inntektskilde fordi de har en Europa vei som går igjennom demmes territorium 4 fotobokser på 10min, japp jeg er i Bamble kommune. Inntektene går til staten, ikke til kommunen. At regjeringen motarbeider dette tiltaket viser bare at de ikke bryr seg om trafikksikkerhet. Det er tatt ut av sin sammenheng. Veiledningen fra regjeringen er å ikke bruke ATK som primær sikkerhetsmekanisme for nye veier. I.e. man skal unngå å planlegge med å måtte ha ATK for å ha en tilstrekkelig sikker vei. 1 Lenke til kommentar
TG- Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Jeg er ikke fan av fotobokser, mest av (Privatøkonomiske årsaker.. ) . Men det er ikke mulig å overse at hastigheten på gjennomsnittsmåling ER lavere... Og da VIRKER det jo? ? Lenke til kommentar
YGOI36G6 Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Fotobokser som måler gjennomsnitt (streknings-atk) halverer antall alvorlig skadde og drepte. https://www.toi.no/publikasjoner/evaluering-av-effekt-pa-ulykker-ved-bruk-av-streknings-atk-article32640-8.html At regjeringen motarbeider dette tiltaket viser bare at de ikke bryr seg om trafikksikkerhet. Klart det. Gjennomsnittsmålerne kan man ikke unngå sånn uten videre. Det betyr færre tatt og færre penger i staskassa. https://www.dagbladet.no/nyheter/ulykkesbilen-holdt-198-kmt/65253130 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 https://www.dagbladet.no/nyheter/ulykkesbilen-holdt-198-kmt/65253130 Jeg skjønner ikke helt hva du hinter til. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 ... Det er tatt ut av sin sammenheng. Veiledningen fra regjeringen er å ikke bruke ATK som primær sikkerhetsmekanisme for nye veier. I.e. man skal unngå å planlegge med å måtte ha ATK for å ha en tilstrekkelig sikker vei. Frp er for øvrig uttalt motstander at ATK på eksisterende strekninger, selv om det har svært god effekt, koster 1/50-del av prisen til Frps foretrukne alternativ, midtdeler, uten ulempene midtdeler fører med seg. 1 Lenke til kommentar
Kjetil Sandal Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Det er bare og ALLTID ha nede solskjermen, så VIRKER ikke fotoboksen, da de er NØDT og ha bilde av ansiktet ditt :-) 1 Lenke til kommentar
BjartmarO Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 Det er bare og ALLTID ha nede solskjermen, så VIRKER ikke fotoboksen, da de er NØDT og ha bilde av ansiktet ditt :-) Vær litt forsiktig med det. En enkeltsak går nok greit, og sikkert to-tre også. Men hvis du blir liggende med mange saker, med samme bil, og alltid med solskjermen nede, så vil de til slutt lage en samlesak på det, og gå til anmeldelse. Da havner du i retten, og du vil som regel tape. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 Vær litt forsiktig med det. En enkeltsak går nok greit, og sikkert to-tre også. Men hvis du blir liggende med mange saker, med samme bil, og alltid med solskjermen nede, så vil de til slutt lage en samlesak på det, og gå til anmeldelse. Da havner du i retten, og du vil som regel tape. Tror ikke du kan gjøre det mer enn 2 ganger før du blir pålagt å føre kjørebok. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå