Gå til innhold

Opel starter opp igjen salget av Ampera-e


Anbefalte innlegg

Dette var en fantastisk bil når den kom, når den kostet 300k ingen andre biler under 600k kunne matche rekkevidden. Når prisen plutselig er 400k er det vel mange som både matcher og overgår pris/rekkevidde samt et større og bedre utstyrt. Adaptiv cruisekontroll og varmepumpe er en selvfølge i denne prisklassen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen som lærer?? Når vinteren kommer mister disse bilene ca. 40% av rekkevidden. Kjøre over fjellet blir et sjansespill. Digre køer av folk som lader på ladestasjoner langs veien. Skal du på tur f.eks til vestlandet leverer ikke hurtigladerne nok strøm slik at man må regne flere timer før batteriet er oppladet

 

Selv har jeg en liten elbil til bykjøring. Skal jeg ut av byen leier jeg bil. 

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke forstå hvordan Opel tenker dette skal gå. Har selv eid Opel Ampera i to år og var svært fornøyd med den til den prisen jeg betalte. (352.000 fullspekket)

Den har også noen ganske store bakdeler:

1. Desidert dårligst bagasjeplass i sin klasse

2. Ladehastigheter som ligger MYE laver enn konkurrentene. Spesielt i kaldt vær (under 20 minus) da starter ballet på 16ish Kw og den kommer seg ikke over 30Kw.

3. Ingen Adaptiv Cruisecontrol

4. En app som føles som den er designet av noen som hater kundene sine.

 

Og nå skal de levere nye biler til 60.000 mer når bruktmarkedet kommer til å renne over av folk som har bestilt Model 3?? Kjøp gjerne en Ampera det er en kjempebra bil, men vær klar over hva det er. Maks 50 kw lading på en ny bil, som leveres en gang i 2019, til den prisen, burde være helt uaktuelt. Hvis du ikke har råd til Model 3 LR, vent 6 mnd og kjøp Mid range som vil prises lavere enn dette med større bagasjeplass, tre ganger hurtigere lading, bedre battery management, en helt annen verden i appstyring og brukervennlighet.

Eller kjøp en brukt fullspekket til en plass mellom 300-330.000. Brukt Ampera kommer til å bli MYE vanskeligere å selge om kun kort tid

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Bra bil som jeg godt kunne kjøpt, men uten varmepumpe så er den bortimot ubrukelig der jeg bor.

 

Har garantien endret seg etter oppkjøpet?

 

Denne bilen har så stort batteri, så varmepumpe er egentlig ikke noe must. Har selv en gammel Leaf uten varmepumpe og typisk forbruk på varmeapparat er 2kW (eller ca 10% av forbruk). Med fult 60kWh batteri, kan du da kjøre varmeapparatet i 30 timer... De kaldeste dagene er det uansett ikke mye hjelp i varmepumpe.

Nei, det er riktig, men på 69 grader nord så er en stor prosent av dagene i året slik at en varmepumpe er absolutt et must.

Lenke til kommentar

Nei, det er riktig, men på 69 grader nord så er en stor prosent av dagene i året slik at en varmepumpe er absolutt et must.

 

Spørs jo hvor langt du skal kjøre. 

 

Skikkelig kalde dager bruker jeg oppmot 6kW på varme i starten, men så blir det også raskt varmt (~10 min) og forbruket faller ned mot 1kW. 

 

Jeg har altså Ampera-E.

Lenke til kommentar

Hadde nok valgt Model 3, om eneste kriterium jeg vurderte var interiøret. Ampera-e har billig plastinteriør og dårlige seter.

 

Det var greit nok når bilen kostet 300k, men til 400k får man mye annet bra.

Model 3 har vel skinn? Skinn er kalt og jævlig å sitte i

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Denne bilen har så stort batteri, så varmepumpe er egentlig ikke noe must. Har selv en gammel Leaf uten varmepumpe og typisk forbruk på varmeapparat er 2kW (eller ca 10% av forbruk). Med fult 60kWh batteri, kan du da kjøre varmeapparatet i 30 timer... De kaldeste dagene er det uansett ikke mye hjelp i varmepumpe.

Det er jo mer økonomisk med varmepumpe. Jeg ville ikke kjøpt elbil uten varmepumpe i dagens marked.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Ingen som lærer?? Når vinteren kommer mister disse bilene ca. 40% av rekkevidden. Kjøre over fjellet blir et sjansespill. Digre køer av folk som lader på ladestasjoner langs veien. Skal du på tur f.eks til vestlandet leverer ikke hurtigladerne nok strøm slik at man må regne flere timer før batteriet er oppladet

 

Selv har jeg en liten elbil til bykjøring. Skal jeg ut av byen leier jeg bil.

Nei, de mister ikke 40% av rekkevidden på vinteren. Ikke alle, i det minste.

 

 

 

Model 3 har vel skinn? Skinn er kalt og jævlig å sitte i

Det er vel varme i setene?

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Bra bil som jeg godt kunne kjøpt, men uten varmepumpe så er den bortimot ubrukelig der jeg bor.

 

Har garantien endret seg etter oppkjøpet?

 

 

Vet ikke hva du tror ordet ubrukelig betyr, men tesla klarer seg feks supert uten varmepumpe. Varmepumpe var viktig på biler med 20-25 kWt batteri. Med tilgang på 60 kWt påvirkes rekkevidden svært lite og en fjerner en feilkilde heller. Disse små varmepumpene som står i bilene har også begrenset effekt i skikkelig kulde. Blir kanskje litt nyttig om sommeren, men større batteri og raskere lading kompenserer mye mer. 69 grader nord anser jeg fremdeles som midt-norge. Der er det jo skog langt opp i fjellsidene.

Endret av Bengt Who
Lenke til kommentar

Hadde nok valgt Model 3, om eneste kriterium jeg vurderte var interiøret. Ampera-e har billig plastinteriør og dårlige seter.

 

Det var greit nok når bilen kostet 300k, men til 400k får man mye annet bra.

 

 

Får vel egentlig ikke så mye annet bra i år om en bestiller nå. Faktisk levering betyr jo en hel del. Og jeg hadde ikke bestilt feks kona eller e-niro nå. Leveringen er så langt unna at da har det nok kommet andre mye bedre alternativer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...