AnonymDiskusjon Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Altså det er mye som gjør at jeg blir usikker i denne historien men kort fortalt. Jeg har tatt en farskaptest og jeg har sjekka min profil på testen denne stemmer. Så med andre ord så vet jeg at ikke min del av prøven har blitt byttet ut. Jeg har en jente/XX fra før og denne testen er for en gutt/XY. Men dette er en hjemme test så før du poster testen skriver man en skjema med fødselsdato, navn, og kjønn på barnet. Kan det være sånn at kjønnskromosomene ikke ble så nøye sjekka siden prøven allerede var stempla som gutt? Å at det kunne blitt brukt min datters DNA? Jeg vil veldig gjerne være pappa til dette barnet å sefølgelig kommer jeg til å ta en ny prøve siden jeg føler på tvilen. Men i bun og grunn lurer jeg på om dette er overhode mulig? Takk for svar. Hilsen man med mye spm i hode. Anonymous poster hash: 52639...074 Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Nå kan ikke jeg så mye om dette men jeg prøver meg alikevel på et svar: Når man skal fastslå om en bror og søster har felles far, så kan man ikke sjekke kjønnskromosonene, da gutten har fått y-kromoson fra far og jenta har fått x-kromoson. I min forståelse deler man da ingen kjønnskromosoner. Slik jeg har forstått det så tester man da andre kromosoner (det er jo ikke bare kjønnskromosonene du viderefører til barna) for å fastslå slektskap. Dersom man skal fastslå om en er far/sønn eller brødre med samme far så kan man, i hvert fall i teorien, sammenligne y-kromosonene som skal være identiske (untatt evt mutasjoner). Hvorvidt det er slik man gjør det vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 (endret) Om en gutt og en jente er søsken med samme mor vil jenta ha XX og gutten ha XY. Jenta har fått et X-kromosom fra sin mor og et X-kromosom fra sin far, mens gutten har fått et X-kromosom fra sin mor og et Y-kromosom fra sin far. Gutten sitt X-kromosom vil derfor være felles med et av de to som jenten har. Edit: Redigerte bort alt ved en feil. Edit 2: Se innlegget under Endret 12. februar 2019 av Kontorstol Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 (endret) Om en gutt og en jente er søsken med samme mor vil jenta ha XX og gutten ha XY. Jenta har fått et X-kromosom fra sin mor og et X-kromosom fra sin far, mens gutten har fått et X-kromosom fra sin mor og et Y-kromosom fra sin far. Gutten sitt X-kromosom vil derfor være felles med et av de to som jenten har.Nei, logikken din er feil. Faren har en Y og en X, kalt X1. Moren har to X, kalt X2 og X3. En gutt vil være Y + X2 eller X3 Ei jente vil være X1 + X2 eller X3. Hvis gutten er Y + X2, og jenta er X1 + X3, har de ingen X-kromosomer felles. Heller ikke hvis gutten er Y+X3 og jenta er X1 + X2. Det er nøyaktig 50% sjanse for at to søsken av motsatt kjønn har ett felles X-kromosom. Endret 12. februar 2019 av theNiceOne 1 Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 (endret) Du har selvfølgelig helt rett. Edit: For å ikke gå off topic: Når man får en så åpenbar feil i resultatet på en farskapstest ville jeg startet med å kontakte de som utførte testen og forklart feilen, og så vil de nok utføre en retest eller be om en ny prøve og utføre en helt ny test. Endret 12. februar 2019 av Kontorstol Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Når man får en så åpenbar feil i resultatet på en farskapstest ville jeg startet med å kontakte de som utførte testen og forklart feilen, og så vil de nok utføre en retest eller be om en ny prøve og utføre en helt ny test. Jeg kan ikke se at TS beskriver noe som er åpenbart feil? Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Det må ha rablet for meg i dag, for jeg skriver tydeligvis bare tull. Jeg misforstod problemet i førstepost. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå