Gå til innhold

capture problem, vhs

Whale_Rooney

Anbefalte innlegg

prøver å ta opp fra en vhs til tv kort. via s-video.

problemet er at det ikkje blir farge på opptaket.

noken som har tips???

har valgt s-video framfor composit pga kvalitet

sjekket om det var farge når s-videoen var koblet til tv. det var det så eg skjønna ikkje problemet.

Grrrrrrrrrr

Endret av Whale_Rooney
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, omvent problem av normalt (S/H på TV fra skjermkort). Men generelt så skjer dette hvis signalmottakeren ikke støtter s-video eller feil format PAL/NTSC.

Hadde kanskje vært litt lettere å uttale seg hvis du kan fortelle oss hvilken VHS-avspiller og hva slags TV-kort du har. Hvis det er en normal VHS-avspiller, så blir s-video litt overkill, siden kvaliteten på opptakene i utgangspunktet vil være begrenset i forhold til digitale medier.

Lenke til kommentar

Eg prøver å ta opp fra en Thomson vhs spiller(vph 6601) via et pctv pro kort med s-video.

Eg har tidligare brukt samme tilkobling på en satelitt tuner, dette funka ved at eg sette ut signal til svhs. men på vhs spilleren er det ikkje mulig å endre innstillingene.

alternativet er composit, men der er er det problem med lyd synk. og kvaliteten tilsvarer ikkje en vhs tape.Trur nok en får bedre kvalitet med s-video uten at eg kan bevise det.

Har egentlig gitt opp og slått meg til ro med at vhs spilleren ikkje støtta s-video.

men samme tilkobling til et tv gir bilde med farge. merkelig eller?

Lenke til kommentar

Egentlig ikke så merkelig, signalet er kompositt. Kompositt og sort-hvitt delen av S-Video deler ofte samme pinne, f.eks i en SCART plugg. VHS spilleren din sender ut kompositt, og TV'en mottar kompositt. Mens video-in på kortet ditt ikke "ser" fargene siden du har spesifisert at fargene skal sendes på den andre inngangen.

En VHS spiller lagrer signalet på tape i kompositt form, det er dermed ingen vits i å ha en S-Video utgang, signalet vil ikke bli bedre.

Det ville sikkert ikke bli noen forbedring på lyd synk om du bruker S-Video.

Endret av hårek
Lenke til kommentar

Helt enig med hårek.

Når det gjelder lyd synk problemet, så går det jo å rette dette opp i etterkant med ulike verktøy, alt etter formatet på videofilen.

Det oppfattede kvalitetstapet med composite er vanlig når du ser VHS på en PC-monitor. Har du prøvd å spille PC-opptaket tilbake til TV? Husk at PC-monitoren har en mye bedre oppløsning enn TV'n. Jeg antar selvfølgelig at du ikke komprimerer kvaliteten i hjel.

Hvis du ønsker å teste kvalitetstapet mellom composite vs. s-video, kan du prøve en DVD-spiller med disse to kabeltypene. En liten forskjell er det naturlig nok, men jeg tviler på om forskjellen er stor nok til at du merker noe særlig på noe så "dårlig" som et VHS-opptak.

Lenke til kommentar
prøver å ta opp fra en vhs til tv kort. via s-video.

problemet er at det ikkje blir farge på opptaket.

noken som har tips???

Hei, du skriver ikke hvilke tv-kort du bruker, men jeg fikk farger da jeg valgte "Composite 2" (Hauppage pvr 350 / WinTV).

mvh roger

Edit: "Composite" ga bare S/H bilder.

Endret av roger_h99
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...