Gå til innhold

Arkitekten tegnet for små parkeringsplasser, forsikringsselskap må ut med 2 millioner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Rimelig trangt med fem Teslaer ja.

attachicon.gif5TMXp.png

Med andre ord helt uegnet som parkeringsplasser.

 

Hvordan er det mulig at de klarer å gjøre så grunnleggende feil?

 

Det jeg ikke skjønner er at man egentlig kan mene at det er greit å bare betale seg bort fra dette. Hvis man har parkeringsplass man ikke kan bruke i praksis så blir den jo ikke mer brukbar av at man får erstatning?

Ja, hva hjelper vel erstatning om det ikke er plass til å forandre eller utvide.

Skjønner godt frustrasjonen.

Arkitekten kjører nok ikke bil selv,

eller han fakturerer etter antall p.plasser han tegner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men jeg synes det er interessant at forskriften kobles så direkte mot Sintefs anbefalinger at det ikke er noe slingringsmonn. F.eks hvis avviket hadde vært 5 cm så tror jeg ikke de kunne brukt det til å hevde uegnethet.

 

Saka her er vell at utbygger ikkje kan dokumentere at parkeringsløysninga er prosjektert til å være minst like god eller betre enn preakseptert ytelse. Og då er det Sintef sin anbefaling som gjeld, sjølv om Sintef bruker "bør" i sin formulering.

 

 

 

Ein anna ting som eg stusser på er at prisavslaget på 625 000 kr for leiligheit til 18 mill, og 700 000 kr på leiligheit til 20 millionar er svært beskjedent.

Sjølv om dei slår saman prisavslaget på til saman 2,1 mill så er det vell begrensa til kva ein får gjort?

Ei spesialløysning med f.eks. roterande plate i golvet for å lette manøvreringa kostar vell fort mykje meir enn dette å ettermontere?

Fylle gulvet med klinkekuler, så kan man skyve og trekke i bilene for hånd etterpå. Da får man kanskje inn en til.

Må være det som er meningen. :-)

Lenke til kommentar

Eigentleg er det rart at Sintef ikkje har tatt enda betre i når det gjeld minimumsbredde på parkeringsplassane, befolkninga blir ikkje akkurat tynnare.

Og sett i samanheng med krava til livsløpsstandard der nye leiligheiter skal være tilpassa rullestolbruk så virker det enda meir spesielt at parkeringsplassane ikkje er tilrettelagt betre.

Godt poeng! I følge universell utforming skal det tas hensyn til folks forskjellighet, deriblant kroppstørrelse. Det er definitivt vanskeligere å smyge seg ut døra på en trangt parkert bil når man har noen bildekk rundt midja.

Lenke til kommentar

 

Stusser på at en lengde på 5 meter anses tilstrekkelig, spesielt for eneboliger på vestkanten. En helt alminnelig XJ eller 7-serie er rundt 5.1 meter i kort utgave, og så skal man gjerne ha litt sikkerhetsmargin på lengden snarere enn å rygge til man treffer veggen. I tillegg kommer tilkomst til bagasjerommet.

Parkerer man med snuten inn så løser det jo alle problemer. Enkel tilkomst til bagasjerommet og sjåfør og passasjerer kan bruke det som utgang. :p

Tesla model S har bagasjerom foran :-/ Stod forbløffet og så på mens en fyr i et byggevarehus lesset på med sementposer under panseret.

Lenke til kommentar

Jeg vet, men spøken klang ikke så bra ettersom det ikke er mulig å krype ut av bilen den veien.

 

Jeg har fått noen lange blikk etter meg jeg også, når jeg har lempet inn kofferter, bæreposer og barneski den veien :p Det er også en del som stusser noe voldsomt når de ser ungene sitter baklengs i bagasjerommet bak.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

I 2019 burde det være ukontroversielt å waterboarde folk som fortsatt parkerer med snuten inn.

Er det feil? Jeg synes det gir bedre oversikt nå som jeg har vidvinkel ryggekamera. Spesielt hvis jeg skal ut fra bak en bygning. Jeg noterer også at endel elbiler må parkeres med fronten inn ved hurtigladere.

Forertekker absolutt å rygge inn, da ser man sideklaringen i speilene, og kommer lett ut.

Elbiler flest har kanskje lading i front, men å rygge

ut, ev. i trafikert gate ser jeg ingen fordel i.

Lenke til kommentar

men å rygge ut, ev. i trafikert gate ser jeg ingen fordel i.

 

Det er ein stor fordel dersom ein har ryggekamera med vidvinkel som fungerer som eit periskop.

Då kan ein rygge berre 15 cm akkurat nok til at bakstøtfangeren stikk ut forbi dei parkerte bilane ved sida av slik at ein kan bruke "periskopet" til å sjekke at det er klart.

 

Utan slikt kamera så må ein køyre så langt fram at sjåføren er ute i vegbana for å kunne sjå om det er trygt, og då være klar til å lynraskt køyre tilbake igjen dersom ein ser at det kjem bil.

Lenke til kommentar

Litt off-topic, men eg har alltid synes det har vært rart at butikkar i dag bygger parkeringshus som mesteparten av kundane ikkje vil bruke fordi det er klaustrofobisk.

Slik som det er i dag så må det vell være ei gullgruve å etablere 50% breidare parkeringsplassar som betalingsparkering og ha dei trange parkeringsplassane som gratisparkering.

 

På den måten stiumulerer ein dei som er motvillige til å parkere i parkeringshus fordi det er gratis, og samtidig så gir ein eit tilbud til dei som er villige til å betale litt for å gjere det enkelt for seg sjølv.

Slike ekstra store parkeringsplassar hadde vært greit når du har barn i bilen som slår opp dørene sjølv, dersom du har ein ekstra dyr bil som du vil passe litt ekstra på, eller dersom du er midlertidig handicapa og gjerne vil parkere nært inngangsdøra sjølv om du ikkje kvalifiserer til HC-bevis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...