Roald Ramsdal Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Arkitekten tegnet for små parkeringsplasser, forsikringsselskap må ut med 2 millioner 1 Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Oi! Tror det er mange, nye parkeringsplasser som er langt under 2,8 m... 3 Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Oi! Tror det er mange, nye parkeringsplasser som er langt under 2,8 m... Men er de inntil vegg? For "frittstående" parkeringsplasser er det generelt 2,5 m som gjelder i henhold til artikkelen. 3 Lenke til kommentar
xyzæøå Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Men har denne artikkelen noe teknisk innhold? Trodde dette var teknisk ukeblad.... Uansett kjip garasje! Lenke til kommentar
Populært innlegg Benny Flaggstang Skrevet 12. februar 2019 Populært innlegg Del Skrevet 12. februar 2019 Men har denne artikkelen noe teknisk innhold? Trodde dette var teknisk ukeblad.... Uansett kjip garasje! Det omhandler byggteknisk inkompetanse hos utbyggere. Vil si det er teknisk innhold. 16 Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Vinneren er vel advokatene, med opptil en halv million i saksomkostninger. Lenke til kommentar
Kjetil Sandal Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Det er sån t som skjer, når arkitekter får sitte alene og lage ting uten veiledning. 7 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 30 cm mindre enn anbefalingen er grovt og bra de fikk ryddet opp i. Men jeg synes det er interessant at forskriften kobles så direkte mot Sintefs anbefalinger at det ikke er noe slingringsmonn. F.eks hvis avviket hadde vært 5 cm så tror jeg ikke de kunne brukt det til å hevde uegnethet. Det sagt så spesifiseres selvsagt plassene smalest mulig (innenfor lover og forskrifter) slik at det blir flest mulig plasser. Det er normal profittmaksimering og ikke noe å si på, men når vi ser at biler blir statistisk bredere med årene burde vel også Sintef oppdatert sine anbefalinger med jevne mellomrom. 6 Lenke til kommentar
Joakim Welde Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Stusser på at en lengde på 5 meter anses tilstrekkelig, spesielt for eneboliger på vestkanten. En helt alminnelig XJ eller 7-serie er rundt 5.1 meter i kort utgave, og så skal man gjerne ha litt sikkerhetsmargin på lengden snarere enn å rygge til man treffer veggen. I tillegg kommer tilkomst til bagasjerommet. 3 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 (endret) Rimelig trangt med fem Teslaer ja. Endret 12. februar 2019 av J-Å 2 Lenke til kommentar
stigmv Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 30 cm mindre enn anbefalingen er grovt og bra de fikk ryddet opp i. Men jeg synes det er interessant at forskriften kobles så direkte mot Sintefs anbefalinger at det ikke er noe slingringsmonn. F.eks hvis avviket hadde vært 5 cm så tror jeg ikke de kunne brukt det til å hevde uegnethet. De hadde jo også vert på befaring og sett hvor krøkkete det var å kjøre inn og ut av parkeringsplassene. Jeg tror nok at hvis det bare hadde vært for trangt i forhold til Sintefs anbefalinger, men likevel hadde fungert greit i praksis så ville retten kommet til en annen konklusjon. 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Men jeg synes det er interessant at forskriften kobles så direkte mot Sintefs anbefalinger at det ikke er noe slingringsmonn. F.eks hvis avviket hadde vært 5 cm så tror jeg ikke de kunne brukt det til å hevde uegnethet. Saka her er vell at utbygger ikkje kan dokumentere at parkeringsløysninga er prosjektert til å være minst like god eller betre enn preakseptert ytelse. Og då er det Sintef sin anbefaling som gjeld, sjølv om Sintef bruker "bør" i sin formulering. Ein anna ting som eg stusser på er at prisavslaget på 625 000 kr for leiligheit til 18 mill, og 700 000 kr på leiligheit til 20 millionar er svært beskjedent. Sjølv om dei slår saman prisavslaget på til saman 2,1 mill så er det vell begrensa til kva ein får gjort? Ei spesialløysning med f.eks. roterande plate i golvet for å lette manøvreringa kostar vell fort mykje meir enn dette å ettermontere? 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Stusser på at en lengde på 5 meter anses tilstrekkelig, spesielt for eneboliger på vestkanten. En helt alminnelig XJ eller 7-serie er rundt 5.1 meter i kort utgave, og så skal man gjerne ha litt sikkerhetsmargin på lengden snarere enn å rygge til man treffer veggen. I tillegg kommer tilkomst til bagasjerommet. Parkerer man med snuten inn så løser det jo alle problemer. Enkel tilkomst til bagasjerommet og sjåfør og passasjerer kan bruke det som utgang. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 (endret) Rimelig trangt med fem Teslaer ja. 5TMXp.png Med andre ord helt uegnet som parkeringsplasser. Hvordan er det mulig at de klarer å gjøre så grunnleggende feil? Det jeg ikke skjønner er at man egentlig kan mene at det er greit å bare betale seg bort fra dette. Hvis man har parkeringsplass man ikke kan bruke i praksis så blir den jo ikke mer brukbar av at man får erstatning? Endret 12. februar 2019 av hekomo 3 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Regelen for parkeringsplasser er at hjulene skal være innenfor merkingen. Har man en halv meter overheng foran eller bak, så får man da plass til en bil på nærmere 5,6 meter i en plass som er 5 meter lang med vegg bak. Men så klart, det spiser av arealet man har til å få manøvrert bilene. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 (endret) Med andre ord helt uegnet som parkeringsplasser. Hvordan er det mulig at de klarer å gjøre så grunnleggende feil? Det jeg ikke skjønner er at man egentlig kan mene at det er greit å bare betale seg bort fra dette. Hvis man har parkeringsplass man ikke kan bruke i praksis så blir den jo ikke mer brukbar av at man får erstatning? Det er vel snakk om tre eneboliger, og det bør være plass til å få inn tre store biler uten for mye styr, og så får de resterende to plassene bli brukt til mindre biler, lagring, moped, eller noe. Erstatningen dekker langt på vei verdien av en parkeringsplass, og for meg virker den rimelig. Endret 12. februar 2019 av Espen Hugaas Andersen Lenke til kommentar
Joakim Welde Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Parkerer man med snuten inn så løser det jo alle problemer. Enkel tilkomst til bagasjerommet og sjåfør og passasjerer kan bruke det som utgang. I 2019 burde det være ukontroversielt å waterboarde folk som fortsatt parkerer med snuten inn. 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Regelen for parkeringsplasser er at hjulene skal være innenfor merkingen. Har man en halv meter overheng foran eller bak, så får man da plass til en bil på nærmere 5,6 meter i en plass som er 5 meter lang med vegg bak. Men så klart, det spiser av arealet man har til å få manøvrert bilene.Litt kjedelig når arkitekten tar utgangspunkt i at bilene på begge sider av streken står med hjulene inntil streken. Nesten hjulmutter mot hjulmutter. Kan jo alltids anta at arkitekten er syklist/mopedist/gående og ikke hadde intuisjonen om at dette ble for trangt. Regner med at de løste det ved at 5 for smale plasser ble til 3 romslige. Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 I 2019 burde det være ukontroversielt å waterboarde folk som fortsatt parkerer med snuten inn.Er det feil? Jeg synes det gir bedre oversikt nå som jeg har vidvinkel ryggekamera. Spesielt hvis jeg skal ut fra bak en bygning. Jeg noterer også at endel elbiler må parkeres med fronten inn ved hurtigladere. 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Eigentleg er det rart at Sintef ikkje har tatt enda betre i når det gjeld minimumsbredde på parkeringsplassane, befolkninga blir ikkje akkurat tynnare. Og sett i samanheng med krava til livsløpsstandard der nye leiligheiter skal være tilpassa rullestolbruk så virker det enda meir spesielt at parkeringsplassane ikkje er tilrettelagt betre. 5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå