Gjest Slettet-QB4VTZbn Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 Hei! Har noen her erfaringer med både Phanteks Enthoo Evolve ATX Glass og Fractal Design Define R6 (m/lyddempede sidedører av metall)? Vil det være en merkbar forskjell i støy/lydnivå, hvis jeg bytter ut mitt nåværende Phanteks kabinett med Define R6? Jeg har lite erfaring med forskjellige kabinetter, men rent logisk burde dempede ståldører isolere lyden bedre enn herdet glass - men så vidt jeg har forstått så skaper de lyddempende materialene i Define R6 også dårligere luftgjennomgang (som gjør at viftene må jobbe hardere). Hadde satt stor pris på noen innspill. Takker! PS: Min PC består av Intel 9900K CPU, Geforce 2080ti, SSD. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 (endret) Ja klart at Define R6 demper støy bedre. Et annet godt alternativ er Be quiet! Dark Base Pro 900 Rev2. Eller gamle modellen av Dark Base 900. Endret 11. februar 2019 av Betroz Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 (endret) Takk for svar. Jeg ser for øvrig at Be quiet-kabinettet også har sidepanel av glass, slik som Phanteks. Jeg har også lest at herdet glass lydisolerer faktisk bedre enn vanlige ståldører, så vet ikke helt hva jeg skal tro. Hvis forskjellen er minimal mellom Evolve og Define R6, så vet jeg ikke om jeg tar bryet med å bytte kabinettet (er ganske fersk med PC-bygging). Har også kjøpt Corsair Pro ML140 og ML120 vifter for å bytte ut kabinettviftene, og viftene på CPU-kjøleren, så kanskje dette holder med å senke lydnivået? Kjøpte en ferdigbygget PC fra Komplett, og den er flott den - men skulle gjerne ha senket støynivået. Antar at kabinettviftene ikke er PWM, og kjører på konstant full hastighet... Takker igjen! Endret 11. februar 2019 av Slettet-QB4VTZbn Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 Har du Phanteks Enthoo Evolve, så har det ganske lukket front og derfor ikke så bra kjøling heller. Har kommet et oppdatert Evolv X som er bedre, men ville vel ikke bytta til det. Det perfekte kabinett finnes ikke, så man må inngå noen kompromisser. Godt støydempa kabinetter er ofte varmere da. Corsair ML140 PRO er kvalitets vifter. Har samme selv på min Kraken X62 kjøler. Men uansett åssen vifter man har, så vil 120/140mm vifter lage støy over en viss hastighet. For meg går den grensen på ~1100 rpm. Så du må sette ned hastigheten på de Corsair viftene enten i BIOS eller med en egen viftekontroller. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 (endret) Temperaturene her i Phanteks Enthoo Evolve er veldig gode, men nå kjører kabinettviftene unødvendig fort (lager litt for mye lyd). CPU ligger på ca. 46-65C når jeg spiller, og 2080ti overklokket til +176/+750 går ikke høyere enn 74C. Er veldig i tvil om jeg skal teste ut Define R6 jeg har liggende her, eller sende det tilbake via angreretten og fortsette å bruke Enthoo Evolve. Mindre støy er som sagt målet - har brukt iMac i mange år, så er kresen på den fronten.. Tenker jeg prøver å bytte ut de 3 kabinettviftene som kom med Enthoo Evolve med Corsair ML140 Pro, og se hvordan det fungerer (ikke minst for å styre hastigheten med PWM). Endret 13. februar 2019 av Slettet-QB4VTZbn Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 Eller prøve de Corsair viftene i Define R6 Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Jeg synes originalviftene som følger med Fractal er gode. Klart visst man kjører de på full pupp så bråker de litt, ellers så hører jeg knapt noe til de. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 (endret) Nå fikk jeg byttet ut de tre kabinettviftene med Corsair ML140 Pro, og CPU-viftene med ML120 Pro. Det ble en ganske stor forskjell. Under vanlig bruk så er maskinen nesten lydløs, og under spilling så høres viftene svakt. Tror jeg beholder Phanteks kabinettet. Selv om Define R6 er litt mer stillegående, så er dette bra nok for meg - synes ikke ekstraarbeidet og utgiften er verdt det. Takker for innspill. Endret 16. februar 2019 av Slettet-QB4VTZbn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå