Gå til innhold

Å spørre et spørsmål flere ganger over tid

Taurean

Anbefalte innlegg

Et interessant eksperiment jeg har gjort en stund, og som mange kanskje sikkert gjør, er å spørre seg selv det samme spørsmålet over tid. Kanskje 5 ganger, 10 ganger eller 100 ganger. Det kan være om hva som helst.

Har jo diskutert mye på nett i mange år nå. Og det er interessant hvordan når man blir stilt overfor det samme spørsmålet mange ganger, gjerne i forskjellig humør, og etter å ha lært over tid, så får man nye synsvinkler på det samme temaet.

Det er noe med det at når man har "glemt" spørsmålet, for så å komme tilbake til det, så har man plutselig andre tanker rundt det.

Hvis jeg tenker på for eksempel politiavhør, ikke at jeg har erfaring eller planer om å ha erfaring, men å lyve til politi én gang er nok noe de fleste ville klart uten store problemer, men når man blir spurt det samme om og om igjen, så vil man reagere annerledes over tid og eventuelt vise tvil.

Det kan jo være hva som helst, men et interessant spørsmål er for eksempel nettopp dette med økonomi, hva ville man gjort om man vant eller på annen måte tilegnet seg en stor sum penger? Dette føler jeg er noe som løser opp i mange problemer i manges liv, på mange måter. Men som kanskje også skaper nye utfordringer, og nye spørsmål, men som mange kanskje ikke har tenkt på før.

Det hadde vært gøy å gjort et eksperiment her, om alle interessérte kunne skrevet ned de første få tankene som dukket opp rundt det spørsmålet, og kanskje kommet tilbake om en viss eller lengre tidsperiode, og se hva svaret hadde blitt?

Det kan også være andre spørsmål. Kanskje hvis noen gjør et eksperiment personlig, og skriver erfaringene her over tid. Men bare generelle tanker rundt det her er også interessant.

Noen er mer selvsikre, noen har sine solide svar de holder seg til gjennom livet, mens andre opplever kanskje å få flere synsvinkler på det. Det kan være interessant å se hva som dukker opp over tid, for å finne hva det absolutt mest riktige svaret på et spørsmål er, når man har

Målet er å finne frem til visdommen bak hvert spørsmål. Å se at veldig mye ofte henger sammen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...