Gå til innhold

Diett-regler for bygningsarbeidere

Adrax

Anbefalte innlegg

Jeg bor i firmahuset fra Mandag-fredag hvor jeg kjører hjemover klokken 15:30 hver fredag. Jeg bor 2 timer unna jobb, mens firmahuset bare er 10 min unna der vi har byggeprosjektet vårt.

Har hele tiden ført diett/kostgodtgjørelse f.o.m Mandag og t.o.m. fredag og har gjennom mine 2 år i bedriften fått betalt for diett på fredagene. Nå har derimot de i ledelsen bestemt at man ikke skal få diett på fredagene fordi man kjører hjem om ettermiddagen (?!) noe jeg ikke forstår eller synes er en god grunn for å slutte å betale for diett på siste dag i uken.

Er det innenfor lovverket og har de alt på det rene? Jeg mener å ha lest noe om at sålenge man er over 6 timer inn i et nytt døgn og i tillegg drar på jobb i 8 timer skal man ha diett.

Hvem har rett?

Endret av Adrax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bedriften har ikke tariffavtale. Vi er alle uorganisert.

Normalt bruker også de uorganiserte tariffavtalen som er forhandlet frem, men kjenner ikke byggebransjen. Diett får man normalt når man er på jobb utover normal arbeidstid. Tipper at bedriften er i sin fulle rett til å ikke betale for fredagen.

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar

Normalt bruker også de uorganiserte tariffavtalen som er forhandlet frem, men kjenner ikke byggebransjen. Diett får man normalt når man er på jobb utover normal arbeidstid. Tipper at bedriften er i sin fulle rett til å ikke betale for fredagen.

Du blander kortene her. Diett får en ved reise, for å dekke utgifter til kost. Trenger ikke jobbe overtid.

Normalt sett følges statens satser for diett og det regelverket. Det har gjennomgått mange endringer etter de blå kom til makten...

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...