Kj appa14 Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 Ok, så jeg er en 17 åring som snart skal inn på vgs og vil bli vekter. Men er litt bekymret for at jeg kan ha noe på rullebladet fra da jeg gjorde mye dumt som 15/16 åring. De fleste sakene ble avsluttet med konfliktråd, men fikk 2 års prøve den ene gangen om jeg husker riktig. Jeg tror egt ikke jeg har noe på rullebladet egt, men de hadde for en stund siden noen av sakene på dataen hos politiet. Betyr det da at det er på rullebladet eller kan det ligge på dataen deres selvom jeg ikke har noe der? Lenke til kommentar
Vegard# Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 (endret) Du kan fint ha ting i politiets systemer, uten at de er på "rullebladet". To års prøvetid høres ut som en betinget dom, og den kan fort bli et problem Edit: Det er mange ting du kan bli som ikke krever at du leverer politiattest. Siden du er 17 år, og så lenge du er motivert til det, så har du ha muligheten til å sikte veldig mye høyere enn å skulle bli vekter Endret 11. februar 2019 av Vegard# Lenke til kommentar
Sithric Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Du kan fint ha ting i politiets systemer, uten at de er på "rullebladet". To års prøvetid høres ut som en betinget dom, og den kan fort bli et problem Edit: Det er mange ting du kan bli som ikke krever at du leverer politiattest. Siden du er 17 år, og så lenge du er motivert til det, så har du ha muligheten til å sikte veldig mye høyere enn å skulle bli vekter Tenkte jeg skulle nevne at TS sin beskrivelse her tyder på at han skal ta fagbrev i Sikkehetsfaget. Noe som kvalifiserer til mer enn å "bare" jobbe som vekter. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Hva med å kontakte politiet og få et svar? 1 Lenke til kommentar
Sithric Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Ok, så jeg er en 17 åring som snart skal inn på vgs og vil bli vekter. Men er litt bekymret for at jeg kan ha noe på rullebladet fra da jeg gjorde mye dumt som 15/16 åring. De fleste sakene ble avsluttet med konfliktråd, men fikk 2 års prøve den ene gangen om jeg husker riktig. Jeg tror egt ikke jeg har noe på rullebladet egt, men de hadde for en stund siden noen av sakene på dataen hos politiet. Betyr det da at det er på rullebladet eller kan det ligge på dataen deres selvom jeg ikke har noe der? Vaktselskapet vil ve om Uttømmende Politiattest som viser absolutt alt Politiet "har på deg". Men det er ikke dermed sagt at du diskvalifiseres. Vandelskravet for sikkehetsbransjen er Tilfredstillende Vandel, altså må den ikke bære plettfri. Avhengig av hva du har gjort, kan man fint jobbe i sikkerhetsbransjen med småting på vandelen. Men narkotika, vinning og voldskriminalitet er så og si automatisk diskvalifiserende. 2 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 19. februar 2019 Del Skrevet 19. februar 2019 Vaktselskapet vil ve om Uttømmende Politiattest som viser absolutt alt Politiet "har på deg". Men det er ikke dermed sagt at du diskvalifiseres. Vandelskravet for sikkehetsbransjen er Tilfredstillende Vandel, altså må den ikke bære plettfri. Avhengig av hva du har gjort, kan man fint jobbe i sikkerhetsbransjen med småting på vandelen. Men narkotika, vinning og voldskriminalitet er så og si automatisk diskvalifiserende. Sannhet med modifikasjoner. I utgangspunktet må man ha "tilfredsstillende" vandel for å jobbe som privat ansatt vekter. Når man søker lærlingplass som vekter er mulighetene større enn bare Nokas og Securitas. Norges største lærlingbedrift, Forsvaret, krever sannsynligvis plettfri vandel, i tillegg til sikkerhetsklarering. Det samme gjelder offentlige etater som Departementenes sikkerhets - og serviceorganisasjon, offentlige sykehus, osv. som tar inn lærlinger. Lenke til kommentar
Sithric Skrevet 19. februar 2019 Del Skrevet 19. februar 2019 Sannhet med modifikasjoner. I utgangspunktet må man ha "tilfredsstillende" vandel for å jobbe som privat ansatt vekter. Når man søker lærlingplass som vekter er mulighetene større enn bare Nokas og Securitas. Norges største lærlingbedrift, Forsvaret, krever sannsynligvis plettfri vandel, i tillegg til sikkerhetsklarering. Det samme gjelder offentlige etater som Departementenes sikkerhets - og serviceorganisasjon, offentlige sykehus, osv. som tar inn lærlinger. Det er jo selvsagt sant. Og vanlige vaktselskaper kan jo også velge å være enda strengere enn loven mtp vandel. Kan jo moderere svaret mitt til at avhengig av hvor du søker, så behøver ikke småting på vandelen å være diskvalifiserende. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 19. februar 2019 Del Skrevet 19. februar 2019 Kva er det nøyaktig som har skjedd i dei sakene som har endt opp i konfliktråd og dei sakene som har fått anna løysning. Stort sett så er det slik at ein i konfliktråd finner ei løysing der du får gjere opp for deg utanfor det tradisjonelle rettsvesenet. Det betyr at det ikkje kjem opp på ein vanleg vandelsattest, og at det forsvinner frå den uttømmande vandelsattesten etter to år. Men det finnes unntak. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå