Gå til innhold

HAR: Cubasis Vst - TRENGER: Lydkort

Anbefalte innlegg

Er det noen som har gode tips på et brukbart lydkort for Cubasis Vst (4.0)?

Jeg har en Pentium III-maskin (Windows 98) og Cubasis Vst krever et ASIO kompatibelt lydkort (eventuelt DirectX??).

Nå får jeg ingen lyd og vil ha et lydkort som fikser dette, gjerne et eksternt lydkort.

Tar i mot forslag med takk.

Endret av Bluered
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Åssen lydkort bruker du nå som ikke cubasis ikke støtter??

Kan hende du bare må aktivere lyd utgangen i cubase, gå å sjekk i asio multimedia options eller hva det heter..

Lydkort er det et hav av å velge mellom, spørsmålet er hva du skal bruke cubasis til.

Du kan kjøpe alt fra billige audigy2 kort til proffe lydkort i 4000-6000 kroners klassen.

Som sagt trenger noe mere info om hva du skal bruke Cubasis til, før jeg kan anbefale et kort til deg.

Mvh

Bjørnar

Lenke til kommentar

Jeg har ikke engang Cubase, kun Cubasis. Programmet er helt nytt for meg, og jeg har nettopp installert det. Har tenkt å lage musikk på hobbybasis, og tenkte et lydkort til 1000 eller mindre.

Når jeg skal starte opp Cubasis får jeg føgende "ASIO Multimedia"-melding:

"Not all the selected devices in the current configuration were successfully startet with their selected options. If this card is currently configured to accept a digitial signal an no digital signal is present, please either reconfigure the card to use an "internal" clock, or apply a digital signal, or if possible switch this port to accept an analog input".

Siden dette er nytt terreng for meg, sier ikke denne meldingen meg så fryktelig mye utover at jeg kanskje ikke har riktig lydkort. Er litt usikker på hva lydkortet på min maskin heter. Fant dette under System/Device Manager/Sound Controllers: ESS Technology/ES 1869 Control Interface/Plug and Play autodrive.

Tviler på at jeg kan aktivere noe lyd ut av dette med Cubasis.

Takker for svar.

Lenke til kommentar

Kan anbefale ett lydkort fra M-Audio som heter Audiophile 2496 til kroner 1895,- hos www.procom.no Det lydkortet har fått veldig gode kritikker og har vært kåret til beste kjøp i kategorien lydkort i bladet Futuremusic.

Mvh.

Morgan

Endret av Morgan
Lenke til kommentar

Når du kjøper mer seriøse lydkort, er det litt som å kjøpe skrapelodd. Du vet ikke om du får lydproblemer eller ikke. Det avhenger av hovedkort, RAM, driver o.s.v. Bruker du Win2k, anbefales det at du installerer OS'et med standard driver (ved oppstart med Win2k CD'en i tray, trykker du F6 etterfulgt av F5 når beskjeden kommer på skjermen om typen installasjon helt i starten), etter installasjon slår du av automatisk IRQ kontroll og sjekker at lydkortet har fått sin egen I/O adresse. Da skal det fungere bra.

Plasser lydkortet så langt fra PSU'et du kan, og skjermkortet, for begge er potensielle støykilder.

Generelt er det et godt lydkort for prisen, det hever seg over spillekort klassen. Det har bl.a. utgang til DAT, høykvalitets MIDI IN/OUT og støtte for 5.1 surround lyd samt intern mixer på kortet slik at du kan re-route utgangene. Og det har lav latency, så å spille softsynter med eksternt keyboard blir ikke noe problem, du skal være vanvittig krevende om det skal bli det, for å si det slik.

Den nyeste driveren henter du fra www.midiman.com - og den er grei, såvidt jeg husker gir den et par fler muligheter i innstillingene enn den forrige.

Får du lydproblemer, sier du ifra her eller på f.eks. www.harmony-central.com - og gjør det du kan for å få ordnet det (inkludert gjentatte OS re-installs om nødvendig og en del leting etter drivere og tips). Hjelper det ikke, bruker du angrefristen og får pengene tilbake, og kjøper et Echo Mia med eller uten MIDI. Eksternt MIDI interface får du for alt fra et par-tre hundre og oppover i dag, som regel USB.

Kunne faktisk tenke meg å selge mitt eget siden jeg har hatt en del problemer med det og hovedkortet, (ASUS), som døde helt etter en stund og ble uhøytidelig gravlagt i søpla. Om du vil ha lydkortet, vil jeg ha 800,- for det. Tror neppe du blir veldig fristet nå, men om du ikke får det til å funke, har jeg også angrefrist. Får du det til å funke, er lyden krystallklar, topp kvalitets opptak og rask MIDI.

Endret av Hidden
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...