oophus Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 Nei, elbiler selger godt på bruktmarkedet også. Kanskje hakket bedre enn andre biler ettersom en del modeller har mindre enn 10% årlig verditap. Noen spesielt populære modeller går faktisk over nyprisen pga ventetid ved nykjøp. Fremdeles urelevant angående bilparken i norge, samt hvor mye penger folk generelt sett bruker på bil kjøp. De folkene som kjøper en brukt elbil til over kjøpspris handler jo bare om at de ikke gidder sitte i bilkø. De fjerner jo en elbil fra det potensielle brukbilmarkedet som vi helst ser at går ned i pris, slik at den gjennomsnittlige mannen og kvinnen kan kjøpe en om noen år, når prisene er nede til den gjennomsnittlige bruktbilprisen på 40-60,000,- Jeg trur folk missfosrtår. Jeg heier på elbiler. Jeg vil at alle skal kjøpe en elbil på sikt. Men jeg forstår hvorfor den gjennomsnitlge mannen og kvinnen ikke gjør det. Elbilene i det prissjiktet folk flest handler for er ALT for dårlige. 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 Det ser ut til at vi alle er enige om at det har blitt solgt for mange nyw fossilbiler og for få nye elbiler i de siste årene så det er for få brukte elbiler i markedet. Spesielt store elbiler som kan kjøre langt slik som Teslas biler. Ja, det kan jeg være enig med deg om. Folk som har råd, burde jo kjøpe en elbil kontra en fossilbil hvis de ikke har behov som tilsier at de må ha en fossilbil. Jo mer man kan "floode" bruktbilmarkedet med elbiler, jo kjappere går nok prisene nedover, slik at folk flest har råd til dem. 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 Produsentene har også et ord med i spillet der, da de aller fleste ikke greier å produserer nok elbiler. Derfor ser vi eksempler som Simen snakker om, der brukte elbiler går for priser over nypris. Så på tide at de forskjellige produsentene får opp takten litt 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 Fremdeles urelevant angående bilparken i norge, samt hvor mye penger folk generelt sett bruker på bil kjøp. De folkene som kjøper en brukt elbil til over kjøpspris handler jo bare om at de ikke gidder sitte i bilkø. De fjerner jo en elbil fra det potensielle brukbilmarkedet som vi helst ser at går ned i pris, slik at den gjennomsnittlige mannen og kvinnen kan kjøpe en om noen år, når prisene er nede til den gjennomsnittlige bruktbilprisen på 40-60,000,- Jeg trur folk missfosrtår. Jeg heier på elbiler. Jeg vil at alle skal kjøpe en elbil på sikt. Men jeg forstår hvorfor den gjennomsnitlge mannen og kvinnen ikke gjør det. Elbilene i det prissjiktet folk flest handler for er ALT for dårlige. Hvorfor akkurat 40-60 000 kr? Brutkbiler finnes i alle prisklasser og stort sett alle er billigere enn når de var nye. Det finnes kjøpere i alle prisklasser. Klart det er litt kjipe elbiler i den prisklassen der, akkurat som fossilbilene i samme prisklasse er litt kjipe. Man får hva man betaler for. Jeg kjenner en som kjører Buddy nå i 2019. Han er godt fornøyd med den til sin daglige bruk. Til og fra jobben, butikken, kjøre unger til fritidsaktiviterer (en av gangen) osv. Han bor riktignok ganske sentralt så hver tur er ikke mange kilometer, men det funker for han. Folk er forskjellige - smak og behag - høy og lav lønn - osv. Han Buddy-eieren er forsåvidt det jeg vil kalle høytlønnet, men han er en nøktern type når det kommer til bil og gleder seg over de mange fordelene med Buddyen. Bilutgifter, parkering på tvers osv. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 Hvorfor akkurat 40-60 000 kr? Brutkbiler finnes i alle prisklasser og stort sett alle er billigere enn når de var nye. Det finnes kjøpere i alle prisklasser. Klart det er litt kjipe elbiler i den prisklassen der, akkurat som fossilbilene i samme prisklasse er litt kjipe. Man får hva man betaler for. Jeg kjenner en som kjører Buddy nå i 2019. Han er godt fornøyd med den til sin daglige bruk. Til og fra jobben, butikken, kjøre unger til fritidsaktiviterer (en av gangen) osv. Han bor riktignok ganske sentralt så hver tur er ikke mange kilometer, men det funker for han. Folk er forskjellige - smak og behag - høy og lav lønn - osv. Han Buddy-eieren er forsåvidt det jeg vil kalle høytlønnet, men han er en nøktern type når det kommer til bil og gleder seg over de mange fordelene med Buddyen. Bilutgifter, parkering på tvers osv. Jeg har kastet ut en link på det tidligere. Det er den typen bil som det er solgt mest av. De på 2 og 3 plass er mer eller mindre tilnærmet den, så da bruker jeg 40-60,000,- som det tallet folk flest bruker når de kjøper en bil. Så for at elbiler skal være skikkelig allemannseie, så må vi på sikt få elbiler ned til det prissjiktet før det er greit å si at "alle burde ha en elbil". De elbilene som koster 40-60,000,- hadde jeg ikke anbefalt til noen, så fremt det eneste man gjør er å kjøre barna til barnehagen hver morgenen. Poenget er jo at i den prisklassen, så er fossile alternativer såpass mye bedre, at jeg forstår skeptisen til mange "BEV-tvilere". Jeg kjører elbil selv, og er motstander af fossile biler, men jeg forstår dem uansett. Det å bruke eksempler på at det er mulig å bruke en Buddy samt være fornøyd med den er nytteløst når vi snakker om et gjennomsnittlig behov rundt hva en gjennomsnittlig bil skal kunne gi deg i gjøremål, behov og frihet. Mange folk er jo fornøyd med sin elsykkel også - så det å bedrive enkelte eksempler når poenget er et gjennomsnitt kommer man aldri i mål med. TLDR: En fossilbil til 40-60,000,- gir den gjennomsnittlige bilbruker mye mer frihet enn en tilsvarende elbil, og fyller et større spekter av behov. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 (endret) Produsentene har også et ord med i spillet der, da de aller fleste ikke greier å produserer nok elbiler. Derfor ser vi eksempler som Simen snakker om, der brukte elbiler går for priser over nypris. Så på tide at de forskjellige produsentene får opp takten litt Tommel opp. 2021 er året hvor nye regler for CO2 utslipp kommer. Da er man tvunget inn i det stadiet hvor vi virkelig vil se masseproduksjon. 2030 tipper jeg er året hvor vi for første gang vil se at elbilen ligger som den mest eide bilen i Norge. Men det hadde jo vært artig om det skjedde før også. Endret 14. februar 2019 av oophus3do 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå