bshagen Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 (endret) Verditap og kapitalkostnad er 2-3 ganger høyere enn det drivstoffet du legger fram. Jeg har ikke erfaring med så store forsikringer, men for meg utgjorde det ca det samme som drivstoff (og jeg hadde ingen skader). Kost nr. fem var dekk, service, Eu-kontroll osv. Så hvor mye er totalkosten på en bil etter 10-15år? Du kan godt bruke en 10-15år gammel Passat som har gått 200-300 000km som eksempel om du ønsker, eller hvilken som helst annen bil Endret 14. februar 2019 av bshagen Lenke til kommentar
oophus Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 Det er da svært vanlig å ta opp et billån. Og nei, jeg sier ikke at folk som ikke har råd til elbil skal kjøpe elbil. Det jeg sier er at folk som kjøper NY bil like gjerne kan kjøpe NY elbil. Ikke for det, det finnes ålreite alternativer på bruktmarkedet allerede, Ioniq, Kona, eGolf er tre kjappe eksempler som treffer en stor kundegruppe. Bildet du tegner, der omtrent ingen har råd til bil, er sterkt overdrevet Men du får sitte der å sutre. Janteloven lenge leve Hyuindai Kona bruktbil koster fra 260,000,- og opp.. Så nei. Det samme med Ioniq som er for dyr. eGolf har for liten rekkevidde og plass til å være en fullblods familiebil til at man kan bytte den ut mot medianbilen i norge som er en VW Passat. Bildet jeg tegner omhandler medianbilen i Norge. Norges mest gjennomsnittlige bil. Altså en VW Passat 2009 modell. Så nei, det er ikke overdrevet. 1 Lenke til kommentar
Vel- Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 Du sparker en død hest, INGEN har sagt at dette er noe som kommer til endre seg over natta. Likevel, så er det viktig at folk ta innover seg viktigheten om at vi tilslutt må gå over til alternative fremkomstmidler fremfor fossilt. Det er sakens kjerne, det er dit vi må uansett Den diskusjonen begynner å gå langt vekk fra tråden, men jeg forsøker å kommentere det som kommer fra en død hest.: Pr. idag lager produksjonen av elbiler mer CO2 ol. enn petroleumsbiler. Pr. idag produseres mer Co2 og klimagasser for en mil kjørt med elbil sammenliknet med en petroleumsbil. Pr. idag beskattes norske petroleumsbiler mye mens det meste av annet utslipp ikke gjør det. Jeg snakker om dagens situasjon og flere elbiler fører ikke til mindre utslipp i verden. Jeg anser det som viktig. Det er riktig at petroleum en gang vil ta slutt, men det er ikke sannsynlig innenfor levetiden av noen idag. Det er riktig at man en gang skal dø, men det betyr ikke at det er riktig å begå selvmord. Etter min mening er det å bruke skattebetalernes penger til å hjelpe til med dette mordet, en tvilsom politikk. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 Hyuindai Kona bruktbil koster fra 260,000,- og opp.. Så nei. Det samme med Ioniq som er for dyr. eGolf har for liten rekkevidde og plass til å være en fullblods familiebil til at man kan bytte den ut mot medianbilen i norge som er en VW Passat. Bildet jeg tegner omhandler medianbilen i Norge. Norges mest gjennomsnittlige bil. Altså en VW Passat 2009 modell. Så nei, det er ikke overdrevet. Median bil? Rareste jeg har hørt. Hvor finner en info om dette? Mest poppis bil i Norge er jo småbiler. Golf/leaf osv selges jo i bøtter i spann. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 Så hvor mye er totalkosten på en bil etter 10-15år? Du kan godt bruke en 10-15år gammel Passat som har gått 200-300 000km som eksempel om du ønsker, eller hvilken som helst annen bil Hvorfor 200-300 000km? Gjennomsnittlig kjørelengde i året er på 12,600 km. Bruk gjennomsnittlig bil med gjennomsnittlig forbruk. Hvis ikke er det jo meningsløst. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 (endret) Median bil? Rareste jeg har hørt. Hvor finner en info om dette? Mest poppis bil i Norge er jo småbiler. Golf/leaf osv selges jo i bøtter i spann. https://www.motor.no/artikler/2018/mars/dette-er-den-norske-bilparken/ Du kan jo starte der. Men føler du deg bedre om vi bruker en ~10 år gammel Toyota modell istedenfor? https://www.side3.no/motor/skrekktallene-som-viser-at-norges-bilpolitikk-har-feilet-4354109 Når det kommer til biler, så ligger vi et stykke bak. Endret 14. februar 2019 av oophus3do 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 Fordi vi snakket om bilens levetid? Men bruk gjerne gjennomsnittet per år da, hva er total-kosten for en Passat diesel år etter år? Du kan bruke en Passat som har gått 120 000km etter 10 år om du vil, eller 240 000 etter 20 år - samma for meg Median bil? Rareste jeg har hørt. Hvor finner en info om dette? Mest poppis bil i Norge er jo småbiler. Golf/leaf osv selges jo i bøtter i spann. Om du syns DET var rart, så hoppet du over der han brukte uttrykket "fullblods familiebil". Hva nå enn det er for noe 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 https://www.motor.no/artikler/2018/mars/dette-er-den-norske-bilparken/ Du kan jo starte der. Men føler du deg bedre om vi bruker en ~10 år gammel Toyota modell istedenfor? https://www.side3.no/motor/skrekktallene-som-viser-at-norges-bilpolitikk-har-feilet-4354109 Når det kommer til biler, så ligger vi et stykke bak. Nei, men passat skjønner jeg virkelig ikke. Det er jo åpenbart en 10 år gammel vw golf. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 (endret) Nei, men passat skjønner jeg virkelig ikke. Det er jo åpenbart en 10 år gammel vw golf. Jeg bruker en Passat fordi det er det den artikkelen bruker. "Dette er den typiske Norske bilen. En godt brukt VW Passat". Det ble solgt over 450,000 bruktbiler i 2017. Det er endel mer biler solgt der enn nyere biler, som igjen burde statuere et eksempel på hva den gjennomsnittlige borger gjør. Hva er i så måte den mest gjennomsnittlige bruktbilen? Jeg påstår det er en familiebil, noe Golf ikke kan ansees for å være. Jeg trur Golf er mer populær blant yngre folk, single folk, og gjerne en bil nr 2 type bil. Endret 14. februar 2019 av oophus3do 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 Golf mest solgte bil 10 år på rad 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 Golf mest solgte bil 10 år på rad Har du fremdeles ikke fått med deg at det er snakk om bruktbilsalg? Denne linken betyr vell bare at andelen Golfer kommer til å stige i bruktbilsalget om 5-10 år det. 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 Ahh.. Så Golf er ikke populære på bruktbilmarkedet heller, kanskje? Det ligger godt nå over 3000 brukte Golfer ute på finn, mot Passat som er godt i underkant av 1500. 1200 av de brukte Golfene er elbiler, og de starter nå på 145 000,- 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 (endret) Ahh.. Så Golf er ikke populære på bruktbilmarkedet heller, kanskje? Det ligger godt nå over 3000 brukte Golfer ute på finn, mot Passat som er godt i underkant av 1500. 1200 av de brukte Golfene er elbiler, og de starter nå på 145 000,- Er dette slik du diskuterer til daglig? Stakkars folk rundt deg da isåfall. Har jeg sagt at Golf er en upopulær bil? Jeg kjører elgolf selv, så det ville vært rart. Hva som det blir solgt mest ut av kan du jo ikke hente fra de tallene der. Det kan bare bety at brukte Golfer ikke blir kjøpt, og at det dermed hoper seg opp, mens Passater som det er mindre av, blir solgt kjappere. Det er nok enklere å faktisk finne statestikk på hvilken bil som er den mest solgte bruktbilen i Norge idag. Linken jeg har brukt, brukte VW Passat som et eksempel. Det er uansett uviktig da det er prisen vi er ute etter. Hvor mye penger bytter hender hos den gjennomsnittlige nordmann når man bytter/kjøper bil? En gjennomsnittlig VW Passat 09 modell koster ca 40-60,000,- Så da er spørsmålet. Hva slags elbil får man for 40-60,000,- ? Og ville du ha byttet en VW Passat mot en hvilken som helst elbil til den verdien idag? Endret 14. februar 2019 av oophus3do 1 Lenke til kommentar
Vel- Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 Så hvor mye er totalkosten på en bil etter 10-15år? Du kan godt bruke en 10-15år gammel Passat som har gått 200-300 000km som eksempel om du ønsker, eller hvilken som helst annen bil Mitt regnskap etter raskt minne: Nypris: ~350 kNok: Avskrivning pr. år i gjennomsnitt: 350/17 = ~20kNok. Rente pr. år i gjennomsnitt (den var oppe i 8% på bolig i perioden. La oss si 5% i snitt, billån f.eks 50% dyrere): 350*5*1.5/100*2 = ~13kNok. Forsikringer, premier og faste avgifter: Ca ~14kNok. Drivstoff (kostet 8 kr/l i perioden si f.eks 11 kr i snitt): 330 000*11*0.6/10*17 = ~13 kNok Totalt (uten andre kostnader): 17*61’ = 1029’ Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 Er dette slik du diskuterer til daglig? Stakkars folk rundt deg da isåfall. Ugh, dritlei hersketeknikker At en 09 Passat koster 50 000,- er dette da ensbetydende med at dette er det gjennomsnittet bruker på bilkjøp? Jeg finner ingen tall som kan støtte oppunder dette, men du må gjerne finne det. Inntil da, er det så ufattelig umulig at folk bruker si 200 000,- på en bil? Hvordan tror du biler finner veien ut av forhandlerne i Norge sånn egentlig? Det blir registrert ca 150 000 biler i Norge per år. Hvor mange kjøper en bruktbil innen den bilen er 5 år gammel? Tipper det er rimelig mange i den gruppa også. Men nei, jeg sier ikke at ALLE skal ha råd til elbil, det har jeg aldri sagt heller. Men vi nærmer oss et punkt der vi kan diskutere nettopp dette. Kanskje det ikke er akkurat i dag, men det er ikke lenge til 3 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 (endret) Ugh, dritlei hersketeknikker Enig, så stopp å bruk dem. At en 09 Passat koster 50 000,- er dette da ensbetydende med at dette er det gjennomsnittet bruker på bilkjøp? Jeg finner ingen tall som kan støtte oppunder dette, men du må gjerne finne det. Inntil da, er det så ufattelig umulig at folk bruker si 200 000,- på en bil? Hvordan tror du biler finner veien ut av forhandlerne i Norge sånn egentlig? Det blir registrert ca 150 000 biler i Norge per år. Hvor mange kjøper en bruktbil innen den bilen er 5 år gammel? Tipper det er rimelig mange i den gruppa også. Jeg bruker normal logikk fra statestikken. Hvis den bilen som blir solgt mest av, er en 8-11 år gammel bil fra VW eller Toyota, så kan man jo bare se på prisingen til disse bilene. Der finner jeg at mesteparten av dem ligger mellom 40-60,000,- Det blir enda værre om du har rett i at Golf er den mest solgte bruktbilen. Da må gjennomsnitsprisen gå ned. Så da blir det enda verre for landet Norge å bytte ut sin bilpark til elektriske biler, siden det ikke finnes alternativer i den prisklassen. Hva har resten med saken å gjøre? Hvor mange ganger en bil bytter eier sier jo absolutt ingenting om et gjennomsnitt for hvor mye penger folk bruker på en bil? Fra en nybil blir kjøpt fra en fyr med nok penger til det, til annenhånds kjøp, til tredjehånds kjøp handler jo bare om at man går lengre og lengre ned i stigen til man når gjennomsnittet for når den bilen er på et prisnivå som folk flest kjøper sine biler fra. Jeg sier 40-60,000,- basert på linken jeg gav tidligere. Om du er uenig, så får du komme med et annet tall, men kom helst da med et argument for at det er 100,000,- eller 200,000,-. eller hva nå det tallet du kommer frem til er. Endret 14. februar 2019 av oophus3do 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 ... Ser dere virkelig ikke problematikken her? Nei, hva er problemet? At 'vanlige' folk ikke er 'rike'? Lenke til kommentar
oophus Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 Nei, hva er problemet? At 'vanlige' folk ikke er 'rike'? Elbiler er for dyrt og for dårlige ennå når man ser på bruktbilmarkedet. De som til stadighet sier at alle burde kjøpe elbil NÅ tar feil - ettersom det er en ulogisk og urealistisk påstand å komme med. 1 Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 Elbiler er for dyrt og for dårlige ennå når man ser på bruktbilmarkedet. De som til stadighet sier at alle burde kjøpe elbil NÅ tar feil - ettersom det er en ulogisk og urealistisk påstand å komme med. Det ser ut til at vi alle er enige om at det har blitt solgt for mange nyw fossilbiler og for få nye elbiler i de siste årene så det er for få brukte elbiler i markedet. Spesielt store elbiler som kan kjøre langt slik som Teslas biler. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 Elbiler er for dyrt og for dårlige ennå når man ser på bruktbilmarkedet. Nei, elbiler selger godt på bruktmarkedet også. Kanskje hakket bedre enn andre biler ettersom en del modeller har mindre enn 10% årlig verditap. Noen spesielt populære modeller går faktisk over nyprisen pga ventetid ved nykjøp. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå