Kahuna Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Poenget jeg forsøkte å få fram, var at elbiler ikke er feil bil bare for meg. Elbil er ikke for alle ennå men for akkurat ditt tilfelle virker det mer som vrang sjåfør enn dårlig bil.. Du *må* ikke kjøre i 130 til jobb. Hvis du senker farten til 100 taper du ikke mer enn 3 minutter over 2 mil, da kjører du dessuten lovlig *og* det er helt greit å ligge i høyre felt på motorveien i den hastigheten. eGolf er en mer utviklet og moderne elbil enn de fleste. Den har mer moderne teknologi i ‘fossil’ enn i elektrisk utgave. Tesla sine modeller, Leaf of Zoe har det til felles at de er utviklet som elbiler. Egolf er en fabrikkombygd fossilbil og det må nødvendigvis føre til noen kompromisser som går utover ytelsen som elbil. Jeg tror luftmotstand virker likt på et karroseri med elektrisk motor og et med petroleumsmotor. Jeg tror ikke det er latterlig dårlig, men meget bra på en ny Golf. Det er fordi den er utviklet for å gå over 260km/t med petroleumsmotor. Min erfaring var at eGolf ikke klarte 2 mil tur-retur som ny. Dersom man ser på en elbil som har dobbelt så stort batteri av min bil når den har blitt eldre og vil ha med et ærend på kvelden, blir begensningen i rekkevidde som en elbil har som en petroleumsbil ikke har, litt under 3 mil (x2). Foruten Teslaer, finnes det så vidt jeg vet kun to slike biler til salgs i Norge. Da blir alle andre Elbiler inkludert den mest solgte, drittbiler? Dette gjør de til drittbil som nummer to og i en del tilfeller som nummer tre. At de ikke kan brukes som nummer en, ser vel de fleste. Jeg forsøkte også å helle litt kaldt vann i årene til de som tror at andre land vil følge Norge. Det tror ikke jeg. I andre land brukes bilen – også i sin fulle kapasitet. Derfor vil begrensningene bli enda sterkere. Pga. at de bruker bilen profesjonelt i tillegg til pendling som er lengre fordi den er mer effektiv, har de behov for større rekkevidde også. Man kan f.eks. tilsvarende pessimistisk beregne at den største Tesla (100kWh) har en begrensning rundt 8 mil – uten kuldegrader. Etter dette, trenger den 30-50 timers lading i en hjemmekontakt - 60 dersom man gjør det på lovlig vis. Du insisterer tilsynelatende på å kjøre som bare ville helvete, over alt og alltid! Hvordan kan du ellers oppnå så lav rekkevidde?!? 5 Lenke til kommentar
Vel- Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 (endret) Elbil er ikke for alle ennå men for akkurat ditt tilfelle virker det mer som vrang sjåfør enn dårlig bil.. Du *må* ikke kjøre i 130 til jobb. Hvis du senker farten til 100 taper du ikke mer enn 3 minutter over 2 mil, da kjører du dessuten lovlig *og* det er helt greit å ligge i høyre felt på motorveien i den hastigheten. Jeg må ikke kjøre i 130, jeg gjør det heller ikke. Det var et eksempel på noe elbilen ikke klarer som petroleumsbilen klarer. De tre minuttene kan virke uvesentlig. Men det er slik at den som kjører i 100 isf. 130 hele tiden (eller i 50 isf. 65), bruker en tid tilsvarende litt over 20 minutter mer på dette pr. arbeidsdag. Jeg vil heller ha fri. Dette er en politisk avgjørelse og hadde ‘innfør 8.4 timers dagen uten lønnskompensasjon’ kommet opp som politikk ville det kanskje møtt motstand. Tesla sine modeller, Leaf of Zoe har det til felles at de er utviklet som elbiler. Egolf er en fabrikkombygd fossilbil og det må nødvendigvis føre til noen kompromisser som går utover ytelsen som elbil. Jeg kan ikke se at dette utgjør noen særlig forskjell på ytelsene. Nissan Leaf er jo stort sett dårligere. Du insisterer tilsynelatende på å kjøre som bare ville helvete, over alt og alltid! Hvordan kan du ellers oppnå så lav rekkevidde?!? Jeg gjør ikke det. Jeg gjør en vurdering ut fra forhold knyttet kun til bilen som nyttegjenstand. Som sagt er den kjøringen jeg beskriver normal i andre land. Endret 13. februar 2019 av Vel- Lenke til kommentar
oophus Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 I eksemplet du konstruerer nå er valget opplagt Toyotaen. I mitt tilfelle var valget opplagt et annet. Andre har opplagt andre behov, for eksempel en elbil som i-miev som kanskje er 1-2 år unna avleggs. Hvis jeg bommet så til de grader med i-miev som beskrivelse på det du kalte 1-2 år unna avleggs elbil, hvorfor ikke bare skrive hvilken bil du mente i utgangspunktet? Forutsetningene kom jo først i ettertid og jeg er ikke tankeleser. Ja, men jeg snakker om et gjennomsnitt. Det gjennomsnittlige behovet. 1-2 år unna avlegs handler om elbiler på bruktbilmarkedet. De eneste bilene som holder seg greit i pris, er elbiler med rundt 60kWh batteri-pakke eller mer. Disse bilene koster mye mer enn den gjennomsnittelige bilen i Norges bilpark. Der finner vi ei fin 2008 model VW, eller tilsvarende. Denne bilen gir folk et mye større bruksområde for sin prislapp enn man får for tilsvarende elbil på bruktbilmarkedet. Jeg skjønner ikke hvorfor det er mulig å diskutere mot dette? 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Det gjennomsnittlige behovet er 33,3 km/dag og ikke noe i nærheten av det du skisserte. 1-2 år unna avleggs handler selvsagt om elbiler på bruktmarkedet. Du finner ikke en Mitsubishi i-miev 2009-modell ny hos forhandleren. Hvilken bil er det du prater om hvis du ikke prater om sånne som den? Feil. Elbilverdien taper seg like mye i prosent som alle andre biler. En grei tommelfingerregel er 10% per år. Elbiler med 60 kWh sånn som Hyundai Kona EV holder seg ikke bare greit i pris, de selges for mer enn de ble kjøpt for. Du må nesten ta med hele regnestykket, ikke bare kjøpsprisen. En 2008 VW bensin bruker gjerne sin egen verdi i drivstoff på noen få års eierskap, mens en elbil i samme prisklasse er veldig mye billigere i drift. Fossilbilene trenger også hyppigere reparasjoner til noen tusenlapper hver gang. Det er langt sjeldnere at elbiler trenger reparasjoner, men hvis man først er så uheldig å få en dyr feil så skroter man bilen. Det er mye billigere enn å måtte ut med noen tusenlapper i slengen, gang på gang på gang. 3 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 (endret) Det gjennomsnittlige behovet er 33,3 km/dag og ikke noe i nærheten av det du skisserte. Jeg snakker ikke om gjennomsnittlig kjørelengde hver dag. Jeg snakker om gjennomsnittlig behov rundt hva en bruker sin bil til. 1-2 år unna avleggs handler selvsagt om elbiler på bruktmarkedet. Du finner ikke en Mitsubishi i-miev 2009-modell ny hos forhandleren. Hvilken bil er det du prater om hvis du ikke prater om sånne som den? Jeg snakker om den gjennomsnittlige elbilen på bruktmarkedet. Biler med 35mWh batteripakke og mindre. Det er de bilene som er nærmest den gjennomsnittlige bilen i Norges bilpark. Altså en 2008 modell VW Passat er den bilen som liger mest på den mest standarde bilen man har i Norge. Ingen av elbilene på markedet som koster det samme som en fullspekket 2008-9 modell VW Passat klarer å gi eieren de samme frihetene som Passaten. Da forstår man, eller man burde forstå at folk flest er skeptisk til å bytte sin gjennomsnittlige bil til en elbil som koster det samme, som ikke gir de de samme mulighetene. Feil. Elbilverdien taper seg like mye i prosent som alle andre biler. En grei tommelfingerregel er 10% per år. Elbiler med 60 kWh sånn som Hyundai Kona EV holder seg ikke bare greit i pris, de selges for mer enn de ble kjøpt for. Er jo det jeg sier! Det er kun elbiler som har 60kWh batteri eller mer som gjør det bra på bruktbilmarkedet. Disse bilene er uansett utenfor rekkevidde for den gjennomsnittlige mannen eller kvinnen, og er ikke eldre modeller av teknologien. Det er jo bare å se på bilparken til Norge. Det er som sagt en 10-11 år gammel VW. Du må nesten ta med hele regnestykket, ikke bare kjøpsprisen. En 2008 VW bensin bruker gjerne sin egen verdi i drivstoff på noen få års eierskap, mens en elbil i samme prisklasse er veldig mye billigere i drift. Fossilbilene trenger også hyppigere reparasjoner til noen tusenlapper hver gang. Det er langt sjeldnere at elbiler trenger reparasjoner, men hvis man først er så uheldig å få en dyr feil så skroter man bilen. Det er mye billigere enn å måtte ut med noen tusenlapper i slengen, gang på gang på gang. Dette argumentet gjelder for nyere Fossilbiler også. Hvorfor er bilparken i Norge så gammel, hvis det bare er å tenke på drivstoff-økonomien til nyere dieselbiler kontra gamle, eller bensin? Dette argumentet kunne man brukt i 2000 også. Hvorfor ikke bare kjøpe en ny bil, eller tilnærmet ny bil siden den er billigere i drift kontra eldre biler - slik at man på 10 år tjener tilbake innskuddet? Folk har ikke råd. Man må ha penger for å spare penger. Jeg skjønner ikke hvorfor det er vanskelig å forstå at gode elbiler er utenfor rekkevidden til den gjennomsnittelige nordmann, eller kvinne. Igjen, jeg må poengtere at den gjennomsnittlige bilen i Norge er en 2008-09 modell VW Passat. Den i seg selv har ekstremt mye mer frihet og dekker mange flere behov enn en 24kWh Nissan Leaf. I snitt. Som i tillegg koster mer. Om ei venninne som har ei VW Passat 09 selv, lurer på om hun kan selge sin bil for å kjøpe en elbil, og hun kun kan bruke pengene fra salget fra den gamle bilen til den nye, så hadde jeg aldri i livet anbefalt at hun skulle ha kjøpe en 24kWh Nissan Leaf. Hadde du? Hvilken elbil anbefaler du til en prislapp mellom 40, og 60,000,-? Endret 13. februar 2019 av oophus3do 2 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 Du må nesten ta med hele regnestykket, ikke bare kjøpsprisen. En 2008 VW bensin bruker gjerne sin egen verdi i drivstoff på noen få års eierskap, mens en elbil i samme prisklasse er veldig mye billigere i drift. Hva er få år? Ett kjapt finn søk finner at slike biler går for 100-200KKr. Bensin til den verdien tar en bensinbil gjerne 70-200 000 km. Det er temmelig langt på 'få år'. Eldre biler kjøres gjerne mindre enn nye og typisk årlig kjørelengde mener jeg ligger på rundt 15000km. Så en drivstoffkostnad på 10-30 000 i året er rimelig. Få år begynner fort å bli en del. I praksis ender nesten alltid avskrivingen på bilen samt andre faste kostnader å fullstendig dominere drivstoffutgiftene. Elbilen er nok billigere i drift, men forskjellen er ikke så stor. Fossilbilene trenger også hyppigere reparasjoner til noen tusenlapper hver gang. Det er langt sjeldnere at elbiler trenger reparasjoner, Jeg ser denne påstanden til stadighet, men jeg har til gode å se noen begrunne dette med faktiske data. Fint om du kunne oppgi datagrunnlaget ditt for dette. 3 Lenke til kommentar
Vel- Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 (endret) Feil. Elbilverdien taper seg like mye i prosent som alle andre biler. En grei tommelfingerregel er 10% per år. Elbiler med 60 kWh sånn som Hyundai Kona EV holder seg ikke bare greit i pris, de selges for mer enn de ble kjøpt for. 10% pr år en rimelig gjetning. Elbiler i Norge har hittil tapt seg mye mindre enn det. Det skyldes at både myndighetene og levrandørene jekker opp prisen tilsvarende bil med flere % stadig vekk. Dette påvirker også bruktprisene. Leveringstider spiller også inn. Dersom man tar et mer langsiktig perspektiv, kan mye skje i løpet av elbilens levetid. Garantier går ut. Subsidiering og fordeler forsvinner. Rene elbilprodusenter forsvinner. Andre bilmerker hopper over til andre ting som hot og moderne. Ting og teknologi forandrer seg. Dersom dette skjer f.eks om åtte år, blir verditapet på en elbil i stedet f.eks 20% pr år. Endret 14. februar 2019 av Vel- 1 Lenke til kommentar
Vel- Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 (endret) Du må nesten ta med hele regnestykket, ikke bare kjøpsprisen. En 2008 VW bensin bruker gjerne sin egen verdi i drivstoff på noen få års eierskap, mens en elbil i samme prisklasse er veldig mye billigere i drift. Fossilbilene trenger også hyppigere reparasjoner til noen tusenlapper hver gang. Det er langt sjeldnere at elbiler trenger reparasjoner, men hvis man først er så uheldig å få en dyr feil så skroter man bilen. Det er mye billigere enn å måtte ut med noen tusenlapper i slengen, gang på gang på gang. I en bils regnskap blir drivstoff, en av de mindre postene. Det er mer eller mindre neglisjerbart selv med norske avgifter som tredobler prisen. Det er omtrent ikke mulig at dette blir mer enn bilens verdi. Jeg hadde tilfeldigvis en Passat før jeg hadde eGolfen. eGolfen hadde flere timer på verksted i løpet av ett år en Passaten hadde i hele sin levetid (17år). Det gjorde ikke meg så mye idet jeg fikk en bedre bil gratis som erstatning, men når dette går ut blir det kostbart for eieren. Elbiler utgjør foreløpig bare noen få prosent av bilparken. De utgjør allikevel nærmere halvparten av hva du ser stoppet og tauet inn langs veiene. Det er gode tider for inntauerne, ikke så gode for forsikringsselskapene, men dette vil snart elbileierne rette opp i med sine premier. Det du skriver om elbilers økonomi er helt veldig interressant. Dersom man skal skrote en bil, er du enig i at noen da må betale eller tape det bilen kostet? Du påstår at å betale et stort beløp er billigere enn å betale et lite beløp. Hvilken økonomiske teori er dette? Endret 14. februar 2019 av Vel- Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 Here's What Happens To An Electric Car In A Bitter Canadian Winter But as alluring as they are, these cars still have a long way to go before they can convince consumers they’re a more reliable source of propulsion than petrol, at least up here in the cold and not in eternally-temperate Silicon Valley enclaves. We’ve been spoiled by gas-powered cars that can sit outside in savage conditions for days, yet still provide enough freedom to bring us to our destination quickly. EVs can’t do that yet, not up here. https://www.gizmodo.com.au/2019/02/heres-what-happens-to-your-electric-car-in-a-bitter-canadian-winter/?fbclid=IwAR1iQNYETdkE29PhpyWwUqYF3Fnv0UI2GDSyK16fQsE_eaVRHJpNU_lnrpY 2 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 I en bils regnskap blir drivstoff, en av de mindre postene. Det er mer eller mindre neglisjerbart selv med norske avgifter som tredobler prisen. Det er omtrent ikke mulig at dette blir mer enn bilens verdi. Det er mange som bruker en tank i uka til pendling, og da snakker vi gjerne ca 7-800,- per uke i drivstoff, noen bruker mer og noen bruker mindre, men la oss si "ca der". Da er vi snart på ca 40 000,- per år. Så "neglisjerbart" syns jeg var rimelig spenstig, om en regner at en bil skal holde i 10 år så har da bilen forbrukt drivstoff av en verdi på ca 400 000,- + service og innkjøp av bilen. Den Passaten er plutselig ikke like billig likevel 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 Det er mange som bruker en tank i uka til pendling, og da snakker vi gjerne ca 7-800,- per uke i drivstoff, noen bruker mer og noen bruker mindre, men la oss si "ca der". Da er vi snart på ca 40 000,- per år. Så "neglisjerbart" syns jeg var rimelig spenstig, om en regner at en bil skal holde i 10 år så har da bilen forbrukt drivstoff av en verdi på ca 400 000,- + service og innkjøp av bilen. Den Passaten er plutselig ikke like billig likevel Denne gruppen du snakker om her, har råd til å kjøpe en elbil. Det er ikke dem man snakker om. 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 Hvem snakker man om? Skal vi lage unnskyldinger ovenfor at elbiler ikke har rukket å komme ned i pris på bruktmarkedet enda? Hvordan tror du en bruktbil blir til en bruktbil? Noen må kjøpe de, og tiden er nødt til å gå Lenke til kommentar
oophus Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 (endret) Hvem snakker man om? Skal vi lage unnskyldinger ovenfor at elbiler ikke har rukket å komme ned i pris på bruktmarkedet enda? Hvordan tror du en bruktbil blir til en bruktbil? Noen må kjøpe de, og tiden er nødt til å gå Jeg snakker om realiteten. Det er jo nettopp det at elbiler er såpass "friske" nå at bruktbilmarkedet er for ungt for at det i det hele tatt er realistisk at bilparken byttes om. Man må gi det endel år til før det blir aktuelt at den gjennomsnittlige bruktbilprisen forsvares av et bytte fra fossil til el. Som sagt, det er kun et ekstremt fåtall som har lyst til å bytte ut sin VW Passat 09 modell til en 24mWh Nissan Leaf eller tilsvarende. Hadde du byttet ut en 2009 VW Passat mot en 24mwh Nissan Leaf? Vell, du måtte kastet inn litt ekstra kroner da i byttet siden Nissan Leaf 24mwh koster litt mer enn majoriteten av 2009 VW Passatene der ute (som er målestokken for den Norske bilparken totalt sett). Endret 14. februar 2019 av oophus3do 1 Lenke til kommentar
Vel- Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 Det er mange som bruker en tank i uka til pendling, og da snakker vi gjerne ca 7-800,- per uke i drivstoff, noen bruker mer og noen bruker mindre, men la oss si "ca der". Da er vi snart på ca 40 000,- per år. Så "neglisjerbart" syns jeg var rimelig spenstig, om en regner at en bil skal holde i 10 år så har da bilen forbrukt drivstoff av en verdi på ca 400 000,- + service og innkjøp av bilen. Den Passaten er plutselig ikke like billig likevel En bil som kjører så mye, holder ikke så lenge. Du snakker om to til fire passater of da utgjør drivstoff igjen under 25 prosent av kostnaden av det innkjøpsprisen utgjør. Det er drøyt å kalle det neglisjerbart, men flere andre kostnader blir større. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 En bil som kjører så mye, holder ikke så lenge. Du snakker om to til fire passater of da utgjør drivstoff igjen under 25 prosent av kostnaden av det innkjøpsprisen utgjør. Det er drøyt å kalle det neglisjerbart, men flere andre kostnader blir større. Realiteten ligger nok på ca 300-350 000km i kjørte km. Så hvis vi sier 0.7 på mila litt blanda, så er jeg ikke så langt unna heller. 2-4 Passater er det virkelig ikke. Si du har en Passat som har gått ca 350 000km (du kan bare sjekke finn.no, du finner masse Passater med den km-standen) og et gjennomsnittlige blandet forbruk på ca 0.7l/10km så har vi da ca 340 000,- om vi regner med ca 14kr litern Så om du kjøper en NY Passat, så kan du faktisk kjøre inn hele beløpet i drivstoff ja, det er ikke umulig i det heletatt - og om det ikke er den originale eieren som gjør det på 15år, så er det noen andre som gjør det - mens den gamle eieren sitter i en ny fossilbil Hadde du byttet ut en 2009 VW Passat mot en 24mwh Nissan Leaf? Nei, men den 2009 Passaten var en gang helt ny - og noen kjøpte den. Ville du valgt en ny Passat foran en ny elbil? Du sparker en død hest, INGEN har sagt at dette er noe som kommer til endre seg over natta. Likevel, så er det viktig at folk ta innover seg viktigheten om at vi tilslutt må gå over til alternative fremkomstmidler fremfor fossilt. Det er sakens kjerne, det er dit vi må uansett Lenke til kommentar
oophus Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 (endret) Nei, men den 2009 Passaten var en gang helt ny - og noen kjøpte den. Ville du valgt en ny Passat foran en ny elbil? Hvem kjøpte den Passaten når den var ny? Den gjennomsnittlige norske borger, eller en som tjener mer enn snittet trur du? Jeg forstår ikke hvorfor dette er vanskelig å forstå for enkelte her inne............................................... Du sparker en død hest, INGEN har sagt at dette er noe som kommer til endre seg over natta. Likevel, så er det viktig at folk ta innover seg viktigheten om at vi tilslutt må gå over til alternative fremkomstmidler fremfor fossilt. Det er sakens kjerne, det er dit vi må uansett Har jeg sagt noe imot dette? Jeg sier det selv i samme sitat som du svarer på, og du gjentar det bare........................................... "Bruktbilmarkedet for elbiler er for ungt." Hva betyr det sitatet? "Man må gi det endel år til før det blir aktuelt at den gjennomsnittlige bruktbilprisen forsvares av et bytte fra fossil til el." Samt hva betyr dette sitatet? Det er akkurat det samme som du sier, så hvorfor gjentar du det? Hvorfor skal man lyve til vanlige folk om at alle burde bare kjøpe en ny elbil, eller en brukt en, fordi det er penger å spare her, når majoriteten av folk her i landet ikke er i stand til å nå opp? Det er en grunn til at den norske median-bilen er en VW Passat fra 2009. En 10 år gammel bil. Også diskuterer enkelte her inne at alle burde bytte over til elbil NÅ!??? Hva slags elbil får man for den norske median-bilen? Altså en 2009 VW Passat? Ser dere virkelig ikke problematikken her? Endret 14. februar 2019 av oophus3do 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 Så hva sutrer du over da? At folk ikke har råd? Hvilken løsning må man ty til da?.. vent nå litt, hva med avgiftslettelser, billigere bompenger, plass i kollektivfeltet, billigere/gratis parkering, billigere drift osv, dvs politisk vilje for et grønnere skifte?.. og det finnes nok av vanlige familier som finansierer seg både en og to "Passat eller Golf"-type bil, og ja - de burde bytte NÅ 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 (endret) Så hva sutrer du over da? At folk ikke har råd? Hvilken løsning må man ty til da? .. vent nå litt, hva med avgiftslettelser, billigere bompenger, plass i kollektivfeltet, billigere/gratis parkering, billigere drift osv, dvs politisk vilje for et grønnere skifte? .. og det finnes nok av vanlige familier som finansierer seg både en og to "Passat eller Golf"-type bil, og ja - de burde bytte NÅ Ok, jeg gir opp. Om du ikke forstår problematikken, samt logikken til at alle ikke har byttet nå, pga i ditt hode, og med din logikk så er 99% av folka her i landet idioter som ikke har byttet ennå. Jeg regner med din "løsning" må være å ta opp lån sant? Lån for noe man tidligere ikke hadde lån til? Endret 14. februar 2019 av oophus3do 1 Lenke til kommentar
Vel- Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 Realiteten ligger nok på ca 300-350 000km i kjørte km. Så hvis vi sier 0.7 på mila litt blanda, så er jeg ikke så langt unna heller. 2-4 Passater er det virkelig ikke. Si du har en Passat som har gått ca 350 000km (du kan bare sjekke finn.no, du finner masse Passater med den km-standen) og et gjennomsnittlige blandet forbruk på ca 0.7l/10km så har vi da ca 340 000,- om vi regner med ca 14kr litern Så om du kjøper en NY Passat, så kan du faktisk kjøre inn hele beløpet i drivstoff ja, det er ikke umulig i det heletatt - og om det ikke er den originale eieren som gjør det på 15år, så er det noen andre som gjør det - mens den gamle eieren sitter i en ny fossilbil Verditap og kapitalkostnad er 2-3 ganger høyere enn det drivstoffet du legger fram. Jeg har ikke erfaring med så store forsikringer, men for meg utgjorde det ca det samme som drivstoff (og jeg hadde ingen skader). Kost nr. fem var dekk, service, Eu-kontroll osv. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 Jeg regner med din "løsning" må være å ta opp lån sant? Lån for noe man tidligere ikke hadde lån til? Det er da svært vanlig å ta opp et billån. Og nei, jeg sier ikke at folk som ikke har råd til elbil skal kjøpe elbil. Det jeg sier er at folk som kjøper NY bil like gjerne kan kjøpe NY elbil. Ikke for det, det finnes ålreite alternativer på bruktmarkedet allerede, Ioniq, Kona, eGolf er tre kjappe eksempler som treffer en stor kundegruppe. Bildet du tegner, der omtrent ingen har råd til bil, er sterkt overdrevet Men du får sitte der å sutre. Janteloven lenge leve Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå