Gå til innhold

Kulde kan redusere rekkevidden på elbiler med 50 prosent


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Litt usikker på hva du mener?

...

Svært mange norske husholdninger har god råd, så mange at vi må si det er 'normalt' å ha god råd. 'Normalen' er dessuten ikke det samme som 'snittet', som igjen ikke er helt det samme som 'medianen'.

 

 

Det å kjøpe ny bil er dermed ikke så unormalt som du ønsker å gi inntrykk av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har en ny bil til over halve millionen du sant?

Nei, jeg har bare en vanlig husholdning og ikke tatt meg råd til en så dyr bil. Jeg strakk meg riktignok langt for et par år siden og betalte 430 000, over dobbelt så mye som jeg har betalt for noen bil tidligere. Jeg har aldri kjøpt helt ny bil.

 

Mener du at det er flere biler solgt som nybil biler idag kontra biler solgt gjennom bruktbilmarkedet? Isåfall stiller jeg meg svært tvilsom til det.

Jeg vil tro at en gjennomsnittlig bil har godt over 2 eiere i løpet av sitt liv, så ja jeg er ganske overbevist om at bruktkjøp er vanligere enn nykjøp.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, jeg har bare en vanlig husholdning og ikke tatt meg råd til en så dyr bil. Jeg strakk meg riktignok langt for et par år siden og betalte 430 000, over dobbelt så mye som jeg har betalt for noen bil tidligere. Jeg har aldri kjøpt helt ny bil.

Jeg vil uansett påstå at det å bruke 430,000,- på fremkomstmiddel er over snittet når det gjelder bilkjøp her i landet. 

 

 

Svært mange norske husholdninger har god råd, så mange at vi må si det er 'normalt' å ha god råd. 'Normalen' er dessuten ikke det samme som 'snittet', som igjen ikke er helt det samme som 'medianen'.

 

 

Det å kjøpe ny bil er dermed ikke så unormalt som du ønsker å gi inntrykk av.

Ja, med "normalt" så mente jeg snitt, eller "medianen" om du vil. 

 

Det å kjøpe en ny bil er fremdeles et privilegium et fåtall har. Det er ikke før den gjennomsnitlige elbilen har 400-500 km rekkevidde, og har hatt det noen år før vi ser den gjennomsnittlige familien ha råd til å kjøre dem. 

 

Det er noen år til. Men det kommer jo. Problemet er vell at disse bilene ikke vil falle så mye i pris nå som støttene forsvinner om litt. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det å kjøpe ny bil har mer med prioritering å gjøre enn med privilegier..

 

Fra et økonomisk synspunkt er det antakelig lurest å kjøpe 2-3 år gammel bruktbil med antatt lav feilrate, reparere så mye du kan selv, og kjøre den til den dør, eller det dukker opp reparasjoner som er dyrere enn bilen.

 

Som nybilkjøper får du gleden av selv å bestemme utstyrsnivå, være først ute med ny teknologi, og ikke minst, være den som tar det største verditapet i bilens levetid..

 

 

 

Hvis vi kan komme tilbake til tråden egentlige tema så er stort batteri en veldig god vintertilpasning, 'riktig' bruksmønster en annen, fornuftig 'thermal management' en tredje. Usikker på hvor viktig varmepumpe egentlig er, den virker jo dårligst når du trenger den mest..

Lenke til kommentar

Jeg vil uansett påstå at det å bruke 430,000,- på fremkomstmiddel er over snittet når det gjelder bilkjøp her i landet.

Det er det nok, uten at jeg har noen tall på det, men det er ikke hele bildet. Jeg har også lavere driftsutgifter nå enn før og vesentlig høyere standard, og har gjort noen omprioriteringer som blant annet har redusert feriebudsjettet (mer bilferie, mindre flyferie). Dette er selvsagt med på å bedre klimaregnskapet mitt ytterligere. Ikke at jeg skal late som det er grunnen til at jeg kjøpte elbil, men det er et fint pluss i margen å få med på kjøpet. Spesielt det med økt standard gjorde at jeg kjøpte en ekstra dyr bil denne gangen. Det er også noe av grunnen til at jeg holdt tilbake sparepenger da jeg kjøpte min siste fossilbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er det nok, uten at jeg har noen tall på det, men det er ikke hele bildet. Jeg har også lavere driftsutgifter nå enn før og vesentlig høyere standard, og har gjort noen omprioriteringer som blant annet har redusert feriebudsjettet (mer bilferie, mindre flyferie). Dette er selvsagt med på å bedre klimaregnskapet mitt ytterligere. Ikke at jeg skal late som det er grunnen til at jeg kjøpte elbil, men det er et fint pluss i margen å få med på kjøpet. Spesielt det med økt standard gjorde at jeg kjøpte en ekstra dyr bil denne gangen. Det er også noe av grunnen til at jeg holdt tilbake sparepenger da jeg kjøpte min siste fossilbil.

Jeg har også høyere standard og bruker mindre penger på drivstoff, men jeg forstår at ikke alle klarer å komme dit at de kan være i en slik situasjon. Særlig i en tid hvor gjeld begynner å komme på rekord-nivåer - igjen. 

 

Siden folk flest kun har råd til biler hentet fra bruktmarkedet, så forstår jeg at elbiler er lite ønskelig når gjennomsnittlig batteristørrelse på elbiler fremdeles er under ~35kwh. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En annen erfaring fra Elbilist:

 

Jeg pendlet med E-Golf første utgave ca. 39 km på E18. En dag er det 8 kuldegrader. Jeg har ikke forvarmet da jeg ikke visste når jeg skulle starte. Batteriet er fullladet. Bilen er ny. Ved aktiv kjøring (dvs. over middelhastigheten til annen trafikk, dvs. ekstremt farlig etter norske myndighetenes syn, dvs. lavrisiko etter alle andre myndigheters syn og langsomt ift praksis i de fleste siviliserte land).

 

Før jeg kommer fram, får jeg beskjed om at jeg ikke vil rekke fram. Jeg må begynne langsommere kjøring, ta hansker på og se på batteriet i stedet for trafikken rundt meg. 

 

Generell erfaring med Elbil:

1) Kjøring i kulde nærmest halverer rekkevidden, særlig på korte turer der kupeen ikke blir varm. 

2) Kjøring i høyere hastigheter gir en halvering rundt 100km/t og en til rundt 130km/t. 

 

Konklusjon: Dersom du ikke kan lade på jobb, kan selv ikke et dobbelt så stort batteri (dvs. 50kWh) gjøre en elbil til en fullgod 4mils pendlerbil. Du kan ikke gjøre ærend e.l. på samme dag som du jobber om vinteren.

 

Jeg har ikke Elbil lenger. 

Endret av Vel-
Lenke til kommentar

En annen erfaring fra Elbilist:

 

Jeg pendlet med E-Golf første utgave ca. 39 km på E18. En dag er det 8 kuldegrader. Jeg har ikke forvarmet da jeg ikke visste når jeg skulle starte. Batteriet er fullladet. Bilen er ny. Ved aktiv kjøring (dvs. over middelhastigheten til annen trafikk, dvs. ekstremt farlig etter norske myndighetenes syn, dvs. lavrisiko etter alle andre myndigheters syn og langsomt ift praksis i de fleste siviliserte land).

 

Før jeg kommer fram, får jeg beskjed om at jeg ikke vil rekke fram. Jeg må begynne langsommere kjøring, ta hansker på og se på batteriet i stedet for trafikken rundt meg.

 

Generell erfaring med Elbil:

1) Kjøring i kulde nærmest halverer rekkevidden, særlig på korte turer der kupeen ikke blir varm.

2) Kjøring i høyere hastigheter gir en halvering rundt 100km/t og en til rundt 130km/t.

 

Konklusjon: Dersom du ikke kan lade på jobb, kan selv ikke et dobbelt så stort batteri (dvs. 50kWh) gjøre en elbil til en fullgod 4mils pendlerbil. Du kan ikke gjøre ærend e.l. på samme dag som du jobber om vinteren.

 

Jeg har ikke Elbil lenger.

Typisk feilvalg. Elbiler med lite batteri bruker store deler av kapasiteten til oppvarming. Da reduseres rekkevidden betraktelig. Går en opp i størrelse så blir den delen som går til oppvarming mindre(prosentvis) og en sitter igjen med langt mer rekkevidde. I tillegg er det greit å kjøpe biler som er dedikert til å være elbiler. Ikke ombygde fosiler. De har ofte latterlig høy luftmotstand, som du opplevde i høyere hastigheter.

 

Hilsen en som pendler 8 mil til kontoret når jeg er der. Forøvrig flere som kjører egolf også, men de lader på jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Typisk feilvalg. Elbiler med lite batteri bruker store deler av kapasiteten til oppvarming. Da reduseres rekkevidden betraktelig. Går en opp i størrelse så blir den delen som går til oppvarming mindre(prosentvis) og en sitter igjen med langt mer rekkevidde. I tillegg er det greit å kjøpe biler som er dedikert til å være elbiler. Ikke ombygde fosiler. De har ofte latterlig høy luftmotstand, som du opplevde i høyere hastigheter.

 

Hilsen en som pendler 8 mil til kontoret når jeg er der. Forøvrig flere som kjører egolf også, men de lader på jobb.

eGolfen er jo faktisk en av de mer effektive elbilene der ute, så det er ikke det det går på. Det er størrelsen på batteriet. Når den gjennomsnittelige størrelsen i batteriene på brukte elbiler er så lav som den er nå, så er det ikke noe vits for den normale nordmann med normale behov å gå for elbil ennå. 

 

Det er ikke før man har råd til å ha 2 biler at det gir mening å bruke ei slant på en elbil som om 1-2 år er avlegs, og dropper i bruktbilpris. Det er en grunn til at jeg leaser - for å si det slik. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

eGolfen er jo faktisk en av de mer effektive elbilene der ute, så det er ikke det det går på. Det er størrelsen på batteriet. Når den gjennomsnittelige størrelsen i batteriene på brukte elbiler er så lav som den er nå, så er det ikke noe vits for den normale nordmann med normale behov å gå for elbil ennå.

 

Det er ikke før man har råd til å ha 2 biler at det gir mening å bruke ei slant på en elbil som om 1-2 år er avlegs, og dropper i bruktbilpris. Det er en grunn til at jeg leaser - for å si det slik.

Nei, cd er relativt høy. Den er effektiv på grunn av lite frontal areal(liten generelt sett) og lav vekt. Elbiler som faktisk er laget som elbiler har ofte langt bedre cd. Tesla har vell rundt 20%+ bedre cd enn egolf.

 

Det kommer jo lassevis av biler som fungerer helt fint som hovedbil nå. De fleste leverer ikke små batteri lengre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis den ikke klarer 4 mil i -8 så er jo rett og slett første generasjon egolf en drittbil! Eventuelt så blir den brukt fundamentalt feil..

 

Nå er jo for så vidt alle førstegenerasjons elbiler 'drittbiler' men noen lukter tydeligvis mer enn andre. ;)

 

 

Jeg gjorde for øvrig omtrent samme øvelse med en førstegenerasjons Zoe for noen år siden, kjørte 4 mil til flyplassen i -15, sto parkert over helga uten å lade og kjørte hjem på søndag. Turen opp krevde 50% av batteriet(litt tung gasspedalfot), returen kun 35%. På hjemturen var det fortsatt kaldt men jeg kjørte penere, dvs ikke fortere enn 100..

 

Og der ligger noe av 'hemmeligheten' til vellykket bilhold, uavhengig av drivlinje, det er rett og slett ikke smart å insistere på å presse kjøretøyet på et område du *vet* det er svakt!

Lenke til kommentar

Nei, cd er relativt høy. Den er effektiv på grunn av lite frontal areal(liten generelt sett) og lav vekt. Elbiler som faktisk er laget som elbiler har ofte langt bedre cd. Tesla har vell rundt 20%+ bedre cd enn egolf.

 

Det kommer jo lassevis av biler som fungerer helt fint som hovedbil nå. De fleste leverer ikke små batteri lengre.

Ja, sånn sett ja. Tenkte totalt sett på forbruket, men det er nok som du sier mer lenket til vekt, enn at selve bilen er strømlinjet. 

 

Problemet her er jo det siste du nevner. "Det kommer lassevis av biler". Det er ikke alle som kan tappe inn i dette med å kjøpe en ny bil. Majoriteten av bilsalg er fra bruktbilmarkedet. Når bruktbilmarkedet ikke har biler med stort nok batteri, lang nok rekkevidde, eller gunstig nok i pris, så forstår jeg skepsisen til folk. 

 

Det handler kun om tid. Man må rett og slett vente på at bruktbilprisene går ned - betraktelig før det blir aktuelt å prate om det å spare penger på elbil-bruk.

 

Man er nødt til å ha penger for å spare penger. Sånn er det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, sånn sett ja. Tenkte totalt sett på forbruket, men det er nok som du sier mer lenket til vekt, enn at selve bilen er strømlinjet. 

 

Problemet her er jo det siste du nevner. "Det kommer lassevis av biler". Det er ikke alle som kan tappe inn i dette med å kjøpe en ny bil. Majoriteten av bilsalg er fra bruktbilmarkedet. Når bruktbilmarkedet ikke har biler med stort nok batteri, lang nok rekkevidde, eller gunstig nok i pris, så forstår jeg skepsisen til folk. 

 

Det handler kun om tid. Man må rett og slett vente på at bruktbilprisene går ned - betraktelig før det blir aktuelt å prate om det å spare penger på elbil-bruk.

 

Man er nødt til å ha penger for å spare penger. Sånn er det. 

 

Vekt er faktisk noe av det som trekker minst ned, det er luftmotstand som er hovedproblemet. Og her er det to viktige komponenter. cd, eller strømlinjeformen og frontal arealet. Tesla har bra cd men stort frontal areal, egolf har mindre bra cd men lavt frontal areal. 

 

Joda, sånn er det med alt. Bruktbil "teknologien" tar tid. 

 

Jeg for min del sparer ikke noe penger på å kjøre elbil, det er svindyrt. Kunne kjørt en mazda 323 å spart lassevis av penger. Men det ønsker jeg ikke, i tillegg gir elbilen meg så enorme fordeler i hverdagen(nei ikke økonomiske..) at jeg ikke kunne tenkt meg å kjøre noe annet. I tillegg er jeg opptatt av teknologi, miljø osv. 

Lenke til kommentar

Jeg har også høyere standard og bruker mindre penger på drivstoff, men jeg forstår at ikke alle klarer å komme dit at de kan være i en slik situasjon. Særlig i en tid hvor gjeld begynner å komme på rekord-nivåer - igjen. 

 

Siden folk flest kun har råd til biler hentet fra bruktmarkedet, så forstår jeg at elbiler er lite ønskelig når gjennomsnittlig batteristørrelse på elbiler fremdeles er under ~35kwh. 

Folk har forskjellige behov. Jeg hadde behov for en allrounder så jeg kunne selge dieselbilen i stedet for bare å supplere med en bybil. Andre har andre behov. Ser man på salgstall så har et overveldende flertall av elbilistene hittil kjøpt de bybilene du "forstår" er lite ønskelig. Jeg vil derfor stille spørsmålstegn ved den forståelsen.. Du er åpenbart ikke enig med flertallet av elbilistene. I 2018 var 49,1% av alle nybiler ladbare, en voldsom økning bare fra 2017, selv om hydrogenfantastene spådde en nedgang. Det tyder på at hydrogenfantastene ikke forstår folk flests vurderinger. Kanskje på tide å gå tilbake til tegnebrettet og prøve å forstå trendene. Jeg får litt deja vu til Leif Osvolds "Internett er en flopp!"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk har forskjellige behov. Jeg hadde behov for en allrounder så jeg kunne selge dieselbilen i stedet for bare å supplere med en bybil. Andre har andre behov. Ser man på salgstall så har et overveldende flertall av elbilistene hittil kjøpt de bybilene du "forstår" er lite ønskelig. Jeg vil derfor stille spørsmålstegn ved den forståelsen.. Du er åpenbart ikke enig med flertallet av elbilistene. I 2018 var 49,1% av alle nybiler ladbare, en voldsom økning bare fra 2017, selv om hydrogenfantastene spådde en nedgang. Det tyder på at hydrogenfantastene ikke forstår folk flests vurderinger. Kanskje på tide å gå tilbake til tegnebrettet og prøve å forstå trendene. Jeg får litt deja vu til Leif Osvolds "Internett er en flopp!"

Jeg trur du glemmer at jeg er en elbilist selv? Jeg heier ikke på BEV eller FCEV hver for seg. Jeg heier på begge deler. 

 

Resten av det har absolutt ingenting med argumentet mitt å gjøre, så jeg lar det stå. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget jeg forsøkte å få fram, var at elbiler ikke er feil bil bare for meg.

 

 

eGolf er en mer utviklet og moderne elbil enn de fleste. Den har mer moderne teknologi i ‘fossil’ enn i elektrisk utgave.

 

Jeg tror luftmotstand virker likt på et karroseri med elektrisk motor og et med petroleumsmotor. Jeg tror ikke det er latterlig dårlig, men meget bra på en ny Golf. Det er fordi den er utviklet for å gå over 260km/t med petroleumsmotor.

 

Min erfaring var at eGolf ikke klarte 2 mil tur-retur som ny. Dersom man ser på en elbil som har dobbelt så stort batteri av min bil når den har blitt eldre og vil ha med et ærend på kvelden, blir begensningen i rekkevidde som en elbil har som en petroleumsbil ikke har, litt under 3 mil (x2).

 

 

Foruten Teslaer, finnes det så vidt jeg vet kun to slike biler til salgs i Norge. Da blir alle andre Elbiler inkludert den mest solgte, drittbiler?

 

Dette gjør de til drittbil som nummer to og i en del tilfeller som nummer tre. At de ikke kan brukes som nummer en, ser vel de fleste.

 

Jeg forsøkte også å helle litt kaldt vann i årene til de som tror at andre land vil følge Norge. Det tror ikke jeg. I andre land brukes bilen – også i sin fulle kapasitet. Derfor vil begrensningene bli enda sterkere. Pga. at de bruker bilen profesjonelt i tillegg til pendling som er lengre fordi den er mer effektiv, har de behov for større rekkevidde også. Man kan f.eks. tilsvarende pessimistisk beregne at den største Tesla (100kWh) har en begrensning rundt 8 mil – uten kuldegrader. Etter dette, trenger den 30-50 timers lading i en hjemmekontakt -  60 dersom man gjør det på lovlig vis.

Endret av Vel-
Lenke til kommentar

Det er ikke før man har råd til å ha 2 biler at det gir mening å bruke ei slant på en elbil som om 1-2 år er avlegs, og dropper i bruktbilpris. Det er en grunn til at jeg leaser - for å si det slik. 

1-2 år unna avleggs - da tenker jeg Mitsubishi i-MiEV 2009-modell eller noe i den duren. Disse får man jo også for en slant så jeg ser ikke helt problemet. Man får det man betaler for. Har man 1 mil til jobben kan det være et helt greit valg for en nr 2 bil. Men det er selvsagt ingen som tvinger noen til å kjøpe en så gammel elbil med så dårlig rekkevidde. Andre har andre behov.

 

Og der ligger noe av 'hemmeligheten' til vellykket bilhold, uavhengig av drivlinje, det er rett og slett ikke smart å insistere på å presse kjøretøyet på et område du *vet* det er svakt!

Eventuelt - det er rett og slett ikke smart å kjøpe en bil som ikke passer til formålet med den. Skal man pendle langt i mange minusgrader i 130 km/t, så begrenser (de gode) valgmulighetene seg selv.

 

Det er forresten aldri så lite provoserende å lese om folk som syter over 130-soner når jeg må langt av gårde til et sted jeg sjelden kjører bare for å finne en 90-sone.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1-2 år unna avleggs - da tenker jeg Mitsubishi i-MiEV 2009-modell eller noe i den duren. Disse får man jo også for en slant så jeg ser ikke helt problemet. Man får det man betaler for. Har man 1 mil til jobben kan det være et helt greit valg for en nr 2 bil. Men det er selvsagt ingen som tvinger noen til å kjøpe en så gammel elbil med så dårlig rekkevidde. Andre har andre behov.

 

Du kan jo spørre deg selv om du hadde kjøpt en Mitsubishi i-MiEV 2009 modell til 50-60,000,- over andre muligheter som går på fossilt drivstoff, som dekker enormt mye mer når det gjelder behov, om du var småbarnsmor som må kjøre ungene til barnehage, så jobb, så handle, så hente barna, så hjem - før du så drar på tur til foreldrene sine på fredagskvelden noen mil unna. 

 

 

For samme prisen får man en 2012 modell Toyota Avensis med alt av utstyr. 

 

Ulempen med "behov" er at man ofte vet at de kan forandre seg iløpet av bilens levetid. Det er ikke alle som bytter bil hvert andre år som man gjør med mobiler. Hos folk flest, så er bilen frihet. Frihet er ikke noe man får når man kikker rundt på bruktbilmarkedet når det gjelder elbil. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I eksemplet du konstruerer nå er valget opplagt Toyotaen. I mitt tilfelle var valget opplagt et annet. Andre har opplagt andre behov, for eksempel en elbil som i-miev som kanskje er 1-2 år unna avleggs.

 

Hvis jeg bommet så til de grader med i-miev som beskrivelse på det du kalte 1-2 år unna avleggs elbil, hvorfor ikke bare skrive hvilken bil du mente i utgangspunktet? Forutsetningene kom jo først i ettertid og jeg er ikke tankeleser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...