gamlefar Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 38% tap på Tesla Model S. Godt vi enda fikk fakta på bordet. Nå er det bare å vente på hvor feilen testen var ifølge Tesla aksjonærene. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 Ja, med lite batteri. Som jeg nevnte tidligere vill oppvarming dra ned mye på grunn av dette. Det er synd for de som kjører slike biler, såklart. Men de færreste legger ut på langturer med eGolfer. De er ikke laget for slikt. Nei, langturer utgjør kanskje 1-2% av kjørte km så jeg lider ingen krise. Og det at jeg leaset en elbil handlet stort sett om usikkerhet rundt datidens biler, særlig når man ser fremgangen på bilene som kommer år etter år. Når denne er ferdig leaset, så kjøper jeg nok i slutten av 2020, starten av 2021. Da regner jeg med at det er en haug av valg å foreta seg med biler som går rundt 500 km, så det blir spennende. En på jobb kjøpte sin eGolf mens jeg leaset. Etter 3 år så tapte han like mye i verdi på den bilen som det kostet meg å lease, så da var valget greit å ta en ny periode med leasing. Koster stort sett det samme uansett- om man presser på å få ned litt pris på leasinga. 2 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 Begynner å bli snaut ja når elbilen taper 30-50% under kulde, skal ikke lades til mer enn 80% og batterier taper seg med årene. Forbruket er minimalt høyere med en fossilbil om vinteren. Og som andre påpeker, man har masse å ta av. 2 Lenke til kommentar
mkotsbak Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 Langkjøring: Oppvarmingen av batteriet skjer bare én gang på en lengre tur, nemling når den starter. Når batteriet er varmt så er forbruket som normalt igjen resten av turen, uansett antall km og ladestopp. Tull, mulig tapet i batteriet blir som om sommeren, men i tillegg får du oppvarming av kupeen og ekstra energi pga ugjevnt underlag med snø. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 Begynner å bli snaut ja når elbilen taper 30-50% under kulde, skal ikke lades til mer enn 80% og batterier taper seg med årene. Forbruket er minimalt høyere med en fossilbil om vinteren. Og som andre påpeker, man har masse å ta av. Om du mener 60-70% av elbilene som minimalt så. https://www.fleetcarma.com/cold-weather-fuel-efficiency/?fbclid=IwAR0JZ8Cv6b-2d5FN8go0gOb_vDZJqijVLgcUkQBlIQFeZi4E2s69aX7zU28 Lenke til kommentar
mrxx Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 38% tap på Tesla Model S. Godt vi enda fikk fakta på bordet. Nå er det bare å vente på hvor feilen testen var ifølge Tesla aksjonærene. Har de skrevet hvor langt de kjørte i testen? Jeg kan ikke se det noen plass, og derfor er testen i praksis verdiløs. Her er en test der de kjører 39,9 mil i 4-5 minusgrader: https://www.elbil24.no/tester/denne-gir-mest-elbil-for-penga/70747144 Altså litt over 10% redusert rekkevidde. Hva en elbil bruker de første milene av en tur er ikke særlig interessant. 5 Lenke til kommentar
BMW 5-serie 535D Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 Elbil er snart historie, dieselen kommer snart på full fart tilbake ? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 Elbil er snart historie, dieselen kommer snart på full fart tilbake Tja. I Tyskland skroter de jo "nye" biler for å få de vekk så tviler litt på akkurat det. For ikke å snakke om USA: 3 Lenke til kommentar
BMW 5-serie 535D Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 Tja. I Tyskland skroter de jo "nye" biler for å få de vekk så tviler litt på akkurat det. For ikke å snakke om USA: Skroter de nye dieselbiler?? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 Skroter de nye dieselbiler?? Det Nordmenn generelt sett ville kalt nye biler, ja. 1 Lenke til kommentar
BMW 5-serie 535D Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 Det Nordmenn generelt sett ville kalt nye biler, ja. Hvor i all verden kan det være miljøvennlig og bra for klimaet? De er da produsert og laget, verden er jammen gal. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 Hvor i all verden kan det være miljøvennlig og bra for klimaet? De er da produsert og laget, verden er jammen gal. Det har jeg aldri påstått at det er. 2 Lenke til kommentar
BMW 5-serie 535D Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 Det har jeg aldri påstått at det er. Nei ikke du, men de oppe i systemet som styrer og steller. De er ganske trangsynte og ser og gjør kun det de selv vil, det å vrake nye biler er sinnsykt. Det verste er at de også kaller seg så miljøvennlige, mens sannheten er det stikk motsatte Lenke til kommentar
Kjetil Sandal Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 AAA fant at når utetemperaturen faller til -6,7 grader celcius, og kupeen varmes opp, reduseres rekkevidden i snitt med 41 prosent. TESLA mistet 7%!!! ikke 41! De minste bilene mistet mest og det er selvsagt fordi de brukes til kortere turer og må varme opp kupe med et mindrebatteri. Tesla har kjøeveske i batteri som er med og redusere tapet og en kan bruke restvarme til og varme kupe, mye det samme som en fosilbil brukerrestvarme fra motor til og varme kupe. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 AAA fant at når utetemperaturen faller til -6,7 grader celcius, og kupeen varmes opp, reduseres rekkevidden i snitt med 41 prosent. TESLA mistet 7%!!! ikke 41! De minste bilene mistet mest og det er selvsagt fordi de brukes til kortere turer og må varme opp kupe med et mindrebatteri. Tesla har kjøeveske i batteri som er med og redusere tapet og en kan bruke restvarme til og varme kupe, mye det samme som en fosilbil brukerrestvarme fra motor til og varme kupe. Det betyr jo bare at elbil ikke er for den normale husholdningen ennå, om man har litt behov i litt rekkevidde. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 (endret) Hvorfor ikke? Jeg har en ganske normal husholdning og elbil og behov for litt rekkevidde, men det mener du altså ikke går an eller er ugunstig? Endret 12. februar 2019 av Simen1 2 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Det betyr jo bare at elbil ikke er for den normale husholdningen ennå, om man har litt behov i litt rekkevidde.Mener du egentlig 'veldig mye ganske ofte' når du sier 'litt'? Tesla Model 3 kan greit kjøre Oslo-Kristiansand uten å lade, det vil si at du godt kan ta en avstikker til Grimstad eller Tvedestrand for å spise hvis du er lei av å spise der hvor Tesla har sine superladere (Brokelandsheia, Telemarksporten..). Eller du kan ta med matpakke og spise bak rattet.. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Hvorfor ikke? Jeg har en ganske normal husholdning og elbil og behov for litt rekkevidde, men det mener du altså ikke går an eller er ugunstig? Du har en ny bil til over halve millionen du sant? Mener du egentlig 'veldig mye ganske ofte' når du sier 'litt'? Tesla Model 3 kan greit kjøre Oslo-Kristiansand uten å lade, det vil si at du godt kan ta en avstikker til Grimstad eller Tvedestrand for å spise hvis du er lei av å spise der hvor Tesla har sine superladere (Brokelandsheia, Telemarksporten..). Eller du kan ta med matpakke og spise bak rattet.. De som kjøper nye biler er ikke den "normale" husholdningen. Den gjennomsnittlige mannen og kvinnen kjøper biler brukt. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 ... De som kjøper nye biler er ikke den "normale" husholdningen. Den gjennomsnittlige mannen og kvinnen kjøper biler brukt. Å kjøpe nybil er definitiv 'normalt'. Normalen er videre enn du tror. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Å kjøpe nybil er definitiv 'normalt'. Normalen er videre enn du tror. Litt usikker på hva du mener? Mener du at det er flere biler solgt som nybil biler idag kontra biler solgt gjennom bruktbilmarkedet? Isåfall stiller jeg meg svært tvilsom til det. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå