Redaksjonen. Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 Kulde kan redusere rekkevidden på elbiler med 50 prosent Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 50% nå? I går var det jo 40%. 6 Lenke til kommentar
Frodolf Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 (endret) 50% nå? I går var det jo 40%. Nei det var det ikke. Du får lese artiklene før du kommenterer med de som grunnlag vet du. Og uansett om det er 10%, 20%, 30%, 40% eller 50% så er det heldigvis sånn at dette ikke gjelder noen av de som har elbiler og som kommenterer her uansett. For de som kommenterer her har nemlig aldri disse problemene Endret 11. februar 2019 av Frodolf 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg Salvesen. Skrevet 11. februar 2019 Populært innlegg Del Skrevet 11. februar 2019 Nei det var det ikke. Du får lese artiklene før du kommenterer med de som grunnlag vet du. Og uansett om det er 10%, 20%, 30%, 40% eller 50% så er det heldigvis sånn at dette ikke gjelder noen av de som har elbiler og som kommenterer her uansett. For de som kommenterer her har nemlig aldri disse problemene Stemmer det. De med problemer er de som ikke kjører elbil og gjerne aldri har gjort det heller. For all del, overskriften kan stemme den. Rekkevidden kan halveres om en kjører korte turer. Som frem og tilbake til butikken med kaldt batteri feks. Men spiller liten rolle, kan ta hundrevis av de turene før en trenger å lade uansett:) 14 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 Gøy med en skikkelig test. Interessant rapport å lese en ettermiddag. Men denne grafen dere viser virker ikke helt logisk ved første øyekast. Hvordan henger det f.eks. sammen at når forbruket øker med 45% så synker rekkevidden til 50%(BMW)? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 Kulde kan redusere rekkevidden med over 99%! * * I fjor vinter svingte jeg ut fra jobb og ble stående i stillestående kø uten mulighet for å komme ut av køa. Temperaturen var -13 grader og kjørt strekning var under 100 meter. Der ble jeg stående i ca 30 minutter og varmet dermed opp bilen (2 seter, kupé, batteri, sidespeil og bakrute) uten å komme meg lange biten. Hadde ulykka lengre framme på veien vært mer alvorlig og situasjonen like fastlåst i kanskje 12 timer, og jeg ikke hadde hatt vett til å parkere og slå av varmen så kunne jeg risikert å gå tom for strøm uten å ha kommet mer enn de hundre meterne. Altså over 99% redusert rekkevidde. Dieselbilen foran meg kunne gått tom for diesel og bensinbilen bak meg tom for bensin. Sånn kan vi fortsette å fôre elbilmotstanderne med unstige scenarier som kan tas ut av kontekst og misbrukes til å snakke ned elbiler. ________________________________________________________________________________________________________ Tviler på jeg når fram med noe fornuft til elbilmotstandere, men nå har vel tråden langt flere lesere enn bare de. Derfor forsøker jeg meg på en reprise fra en annen tråd: Vær obs på at det har liten betydning i begge de to hovedtypene kjøremønster: - Småkjøring: Rekkevidden er lang nok i massevis til småkjøring. Eneste praktiske betydning er litt økt energkostnad, akkurat som man for alle andre biler også opplever økt energibruk ved småkjøring i kaldt vær. - Langkjøring: Oppvarmingen av batteriet skjer bare én gang på en lengre tur, nemling når den starter. Når batteriet er varmt så er forbruket som normalt igjen resten av turen, uansett antall km og ladestopp. 9 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 ________________________________________________________________________________________________________ Tviler på jeg når fram med noe fornuft til elbilmotstandere, men nå har vel tråden langt flere lesere enn bare de. Derfor forsøker jeg meg på en reprise fra en annen tråd: Forskjellen er jo at på en fossil bil, så går energitapet fra motoren til å varme opp kupeen, så de merker ikke det forbruket uansett. De er vandt med at motoren er lite effektiv, ettersom den alltid har vært det. Mens på en elbil, som er mye, mye mer effektiv, så merker man kjapt om man kaster på alt av varme. Kupevarme, batterivifter, varme i ratt, sete, speil etc. Da merker man selvfølgelig mye i forhold til når man ikke bruker slikt på sommeren. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 Mener å huske jeg målte den gamle dieselbilen min til 0,6 liter på mila i snitt på sommeren og 0,9 på vinteren. Altså 50% høyere forbruk på vinteren. Omtrent samme prosentvise økning jeg opplever på elbilen med samme kjøremønster, altså stort sett småturer på <5 km. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 Mener å huske jeg målte den gamle dieselbilen min til 0,6 liter på mila i snitt på sommeren og 0,9 på vinteren. Altså 50% høyere forbruk på vinteren. Omtrent samme prosentvise økning jeg opplever på elbilen med samme kjøremønster, altså stort sett småturer på <5 km. Ja det er overraskende mange mennesker (oppegående til og med) som virker å tro at naturens lover ikke påvirker bensin/diesel bilene. Det er ganske rart! 6 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 Med "varmekolbe" menes vel en liten varmtvannsbereder. Det krever mye energi å varme opp alt vannet, mye mer enn å varme opp luft i kupeen. På første generasjon Leaf var det mange som modifiserte temperatursensoren til varmvannet, slik at de slapp å varme vannet til høy temperatur, og istedenfor kjørte lunkent vann i klimasystemet. Slo man denne bryteren i sparestilling så kunne man kjøre lengre når det var kaldt, uten å slå av all varmen. 3 Lenke til kommentar
Jack Johnson Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 50% nå? I går var det jo 40%. Nei det var det ikke. Du får lese artiklene før du kommenterer med de som grunnlag vet du. Og uansett om det er 10%, 20%, 30%, 40% eller 50% så er det heldigvis sånn at dette ikke gjelder noen av de som har elbiler og som kommenterer her uansett. For de som kommenterer her har nemlig aldri disse problemene Vi opplever ikke disse problemene siden vi ikke kjører på dynamomentere.. Vi er ute og kjører på ekte veier, der er ikke dette ett problem.. 3 Lenke til kommentar
Knut Øst Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 <p>Mener å huske jeg målte den gamle dieselbilen min til 0,6 liter på mila i snitt på sommeren og 0,9 på vinteren. Altså 50% høyere forbruk på vinteren. Omtrent samme prosentvise økning jeg opplever på elbilen med samme kjøremønster, altså stort sett småturer på Normalen er vel 0,05 mer. Men selvfølgelig er det elbileiere som vet mest om dieselbiler 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg RJohannesen Skrevet 11. februar 2019 Populært innlegg Del Skrevet 11. februar 2019 Normalen er vel 0,05 mer. Men selvfølgelig er det elbileiere som vet mest om dieselbilerHehe, men de fleste elbileiere har vært bensin- eller dieselbileiere tidligere, men de færreste bensin- eller dieselbileiere har vært elbileiere. 10 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 https://www.fleetcarma.com/cold-weather-fuel-efficiency/?fbclid=IwAR0JZ8Cv6b-2d5FN8go0gOb_vDZJqijVLgcUkQBlIQFeZi4E2s69aX7zU28 Litt faktiske tall i fra tester er alltid fint. Alle biler påvirkes av været, utrolig nok! Sience yo! Lenke til kommentar
oophus Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 https://www.fleetcarma.com/cold-weather-fuel-efficiency/?fbclid=IwAR0JZ8Cv6b-2d5FN8go0gOb_vDZJqijVLgcUkQBlIQFeZi4E2s69aX7zU28 Litt faktiske tall i fra tester er alltid fint. Alle biler påvirkes av været, utrolig nok! Sience yo! Er jo ikke vanskelig å se det fra den andre siden heller da. En bil med 1000 km rekkevidde som mister 50% har fremdeles 500 km rekkevidde. Mens det blir snaut når majoriteten av elbilene idag går mellom 200 og 400 km. Fjerner man halvparten så ryker hytteturen for mange folk. 5 Lenke til kommentar
Knut Øst Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 Hehe, men de fleste elbileiere har vært bensin- eller dieselbileiere tidligere, men de færreste bensin- eller dieselbileiere har vært elbileiere. Og siden de fikk seg elbil innbiller de seg at utviklingen har stoppet opp på andre områder.. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 Er jo ikke vanskelig å se det fra den andre siden heller da. En bil med 1000 km rekkevidde som mister 50% har fremdeles 500 km rekkevidde. Mens det blir snaut når majoriteten av elbilene idag går mellom 200 og 400 km. Fjerner man halvparten så ryker hytteturen for mange folk. Den ryker ikke, en bare lader på veien. De fåtall av gangene dette skulle skje. 50% økning i fobruk har jeg aldri sett personlig, foruten små små korte turer i kulden. Jeg fatter ikke å begriper hvordan det er mulig på lange turer. Kanskje med en think eller andre biler med små batteri hvor varme tar majoriteten av forbruket. Men ellers ser jeg det ikke. Selv fra vestlandet og opp til Haukeli/hovden/geilo osv i snøstorm ser jeg ikke slike tall engang. Og da sitter en i tillegg igjen med enorm potensiell energi. 2 Lenke til kommentar
Knut Øst Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 Er jo ikke vanskelig å se det fra den andre siden heller da. En bil med 1000 km rekkevidde som mister 50% har fremdeles 500 km rekkevidde. Mens det blir snaut når majoriteten av elbilene idag går mellom 200 og 400 km. Fjerner man halvparten så ryker hytteturen for mange folk. Og man anbefaler jo ikke å lade over 80% heller. 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 Den ryker ikke, en bare lader på veien. De fåtall av gangene dette skulle skje. 50% økning i fobruk har jeg aldri sett personlig, foruten små små korte turer i kulden. Jeg fatter ikke å begriper hvordan det er mulig på lange turer. Kanskje med en think eller andre biler med små batteri hvor varme tar majoriteten av forbruket. Men ellers ser jeg det ikke. Selv fra vestlandet og opp til Haukeli/hovden/geilo osv i snøstorm ser jeg ikke slike tall engang. Og da sitter en i tillegg igjen med enorm potensiell energi. Det er dessverre ikke slik at alle bor på østlandet med en haug av valg angående lading. Det er heller ikke alle som kan lade ved hytta. Det er heller ikke mange valg angående familiebiler som går langt nok. Alle har ikke råd til en Tesla X 50% i økt forbruk har jeg sett flere ganger, med en av de mest effektive elbilene - eGolfen. Det handler bare om lav nok temperatur samt dårlig vei angående brøyting og snø&slaps, så¨er man der samtidig som man må varme opp kupeen. Som sagt, alle har ikke mulighet til å forvarme bilen sin fra hytta. Og man anbefaler jo ikke å lade over 80% heller. I tilfellene jeg vet man må presse rekkevidden for det den er verdt, samt det faktum at det er en leasingbil, så gir jeg blaffen i om jeg lader over 80%. ^^ 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 Det er dessverre ikke slik at alle bor på østlandet med en haug av valg angående lading. Det er heller ikke alle som kan lade ved hytta. Det er heller ikke mange valg angående familiebiler som går langt nok. Alle har ikke råd til en Tesla X Bor heller ikke på østlandet, men jeg ser poenget. Noen deler av landet har begrenset med ladestasjoner. Få plasser, men noen. Da får en vente på bedring. Jeg prøver ikke å si elbil passer alle. Jeg har bestandig sagt at det ikke gjør det. Nei utvalget er ikke så bra, men det er sterkt på vei til å ligne noe. 50% i økt forbruk har jeg sett flere ganger, med en av de mest effektive elbilene - eGolfen. Det handler bare om lav nok temperatur samt dårlig vei angående brøyting og snø&slaps, så¨er man der samtidig som man må varme opp kupeen. Som sagt, alle har ikke mulighet til å forvarme bilen sin fra hytta. Ja, med lite batteri. Som jeg nevnte tidligere vill oppvarming dra ned mye på grunn av dette. Det er synd for de som kjører slike biler, såklart. Men de færreste legger ut på langturer med eGolfer. De er ikke laget for slikt. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå