Ellen Viseth Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 Fersk rapport: Her er de norske bransjene som vil trenge hydrogen i 2030 [Ekstra] Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 Noe eksperimenter blir det sikkert, men jeg har ingen tro på at lastebiler og tog vil trenge hydrogen på sikt. Et tog kan bytte ut en battericontainer med en full-ladet på få sekunder under et normalt stopp på en stasjon. Lastebiler trenger å stoppe for hvilepauser, da kan de lade batteriene. Det er også lansert kjøreledninger over kortere strekninger som kan benyttes til å lade opp batterier. På sjøen og i luften derimot ser jeg et stort behov for drivstoff med nullutslipp. Om det det blir ren hydrogen eller hydrogen omdannet til metanol får tiden vise. Jeg tror mest på metanol. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Noe eksperimenter blir det sikkert, men jeg har ingen tro på at lastebiler og tog vil trenge hydrogen på sikt. Et tog kan bytte ut en battericontainer med en full-ladet på få sekunder under et normalt stopp på en stasjon. Lastebiler trenger å stoppe for hvilepauser, da kan de lade batteriene. Det er også lansert kjøreledninger over kortere strekninger som kan benyttes til å lade opp batterier. På sjøen og i luften derimot ser jeg et stort behov for drivstoff med nullutslipp. Om det det blir ren hydrogen eller hydrogen omdannet til metanol får tiden vise. Jeg tror mest på metanol. Det å bytte vogner er nok ikke like enkelt overalt, som du skisserer det til. Lastebiler trenger hvilepauser, men det er ingen garanti på at det er ladeplasser der de stopper, eller at ladeplassene i det hele tatt ikke er opptatt av noen andre når man kommer inn dit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå