NTB - digi Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 – De som kjøper tungtransport tenker mer på pris enn sikkerhet Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 På høy tid å straffe uansvarlige transportkjøpere med bøter og beslag, da er dette problemet løst på et blunk. 3 Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 Litt skumme tanke dette herre. Kan ikke kreve at transportkjøper kjøpman olsen i tvedestrand skal ha kontroll på tilstanden til transportselskaper i kualalumpur før de kommer til landet. Det blir litt heksejakt preg over det hele. Dessuten blir det ett problem når prissetter, her transportører som mener seg skikka sikkerhetsmessing, skal begynne å peke nese og henge ut kjøper dersom de synes transportøren har stive priser. Noe som skurrer der. Forslaget er svært lite gjennomtenkt. Dette er egentlig ikke kjøpers problem, de kan hjelpe til med å være bevisste ja, men det er feil å straffe, dette har ikke kjøper mulighet til å følge opp. Dette er transport-bransjens og myndigheters problem utelukkende. Dersom de sørger for at de useriøse forsvinner så er det heller ikke tilgang på useriøse tilbydere i markedet. Den tjenestekjøper som da kjøper tjenesten svart for å spare grunker vil bli rammet av andre lovgivninger. Det er bransjen selv som må ta tak i useriøse speditører og andre selskaper som presser sjåfører til å kjøre ulovlig. EU må sørge for å følge opp sine egne krav til transportsikkerhet, Hvor er de?. Kan umulig være slik at de lar limte dekk få kjøre fritt ellers i europa. 1 Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 (endret) På høy tid å straffe uansvarlige transportkjøpere med bøter og beslag, da er dette problemet løst på et blunk. Tror du staten tør å gjøre noe som virkelig svir? Neppe. Utfordringen er at det er en rekke norske selskaper som ved fiffig bruk av underleverandører gir oppdrag til selskaper dem vet driver slavedrift på sjåførene. Når kostnadene er redusert til et asbolutt minimum kan så disse norske selskapene tjene greie penger eller leverer inn latterlige lave anbud i anbudsrunder. Dette vet staten veldig godt, men vi har en høyrevind i landet som vil ha mest mulig, billigst mulig, med et sykelig fokus på økonomisk vekst. Da er det bare å gi bra beng i sjåfører på slavekontrakter eller at det er litt "svinn" på veien. NB: Hadde vært interessant å se en total kostnadssammenlikning hvor man ser på regnskapet med å ha kun sertifiserte aktører som vet å vedlikeholde sitt materiell og mannskap (sjåførene), med da følgelig høyere priser på tjenesten, opp mot hva det koster samfunnet å stadig ha mennesker skadet og drept takket være dårlig utstyr og mennesker på slavekontrakt. Kanskje ville det ikke kommet så ille ut? Men er vanskelig å regne på, og i et gjennomsyra "mer, Mer, MER" system finner man noen enkle målepunkter (pris på anbud), og velger dette som fasiten på hele rukla. Endret 11. februar 2019 av The Very End Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 (endret) Dette er egentlig ikke kjøpers problem, de kan hjelpe til med å være bevisste ja, men det er feil å straffe, dette har ikke kjøper mulighet til å følge opp. Jeg snakker ikke om kjøperen av lasten, men kjøperen av transporttjenesten. I mange tilfeller er det f.eks. et lakseslakteri, som slenger fisken på en litauisk bil og sender den til Europa mens de forsøker å selge lasten. Hvis de fikk beslaglagt lasten og tapte hele salget ville de prøve litt hardere å skaffe en dugelig bil til neste gang. Den norske transportbransjen kan ikke gjøre noe med den litauiske transportbransjen. Å sette sin lit til EUs byråkrater er fåfengt, det har jo ikke funket fram til nå. Endret 11. februar 2019 av Ola Leier 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 Hvis de fikk beslaglagt lasten og tapte hele salget ville de prøve litt hardere å skaffe en dugelig bil til neste gang. Hva har lasten med bilkvaliteten å gjøre? Skal de kanskje også fengsle bestemoren til sjåføren, eller kona til lastebileieren? Hva slags rettssystem tenker du deg? 1 Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 Hva har lasten med bilkvaliteten å gjøre? Skal de kanskje også fengsle bestemoren til sjåføren, eller kona til lastebileieren? Hva slags rettssystem tenker du deg? En smugler kan få beslaglagt bilen, selv om bilen i seg selv er helt lovlig og fin. En annen sammenligning er at du kan straffes for å kjøpe svart arbeid, du kan ikke bare betale kontant og si at det ikke er ditt ansvar om arbeideren betaler sin moms. Det må jo naturligvis være fornutftige lover bak det og transportkjøperen må ha vist tilstrekkelig grad av uaktsomhet. Lasten kan beslaglegges som sikkerhet for en bot f.eks. Eller inndras til fordel for statskassen, slik som smuglerbiler. Slik det er i dag så risikerer transportkjøperne ingenting. Det er de som velger å kjøpe transport til priser som åpenbart ikke er holdbare, som medfører at inkompetente sjåfører av utrygge biler truer liv på norske veier. Når ulykker skjer så taper de sikkert ingenting, lasten reddes av transportforsikringen. "Det er ikke vårt ansvar, det er transportøren sitt". Så bestiller de neste transport på samme måte, uten anger eller skrupler. Men en god transportforsikring har de naturligvis, de vet jo hva som kan skje! 1 Lenke til kommentar
AnonymBruker_1 Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Skulle gjerne hatt navnene på de som bestemmer straffene. For de har blod på hendene. Dette kunne enkelt bli løst med en straff som svir. Bøtene blir tjent inn igjen neste tur, og man blir ikke tatt annenhver gang! Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 (endret) Jeg snakker ikke om kjøperen av lasten, men kjøperen av transporttjenesten. I mange tilfeller er det f.eks. et lakseslakteri, som slenger fisken på en litauisk bil og sender den til Europa mens de forsøker å selge lasten. Hvis de fikk beslaglagt lasten og tapte hele salget ville de prøve litt hardere å skaffe en dugelig bil til neste gang. Den norske transportbransjen kan ikke gjøre noe med den litauiske transportbransjen. Å sette sin lit til EUs byråkrater er fåfengt, det har jo ikke funket fram til nå. Man kan ikke ta arrest eller beslaglegge en 3part uten at hele lovverket omgjøres. Nekt tungtransport og reise inn i landet ved grensen om de ikke innehar de nødvendige dokumentasjonen på bilen. Endret 12. februar 2019 av Nautica Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 21. februar 2019 Del Skrevet 21. februar 2019 Er de ikke noe med at som medlem i EØS så kan ikke anbud settes ut bare i Norge? De som kjøper tungtransport forutsetter vel at transportør tar ansvar for sikkerheten, er ikke dette en del av transportørens jobb da??? Krever EU/EØS unntak for seg selv for å få "like vilkår", da er det noen som absolutt burde få undersøkt hodet her! Skal nordmenn ha et ansvar for og lage sommerføre spesielt for utenlandsk tungtransport, eller skal denne transporten tilpasse seg det samme føret og lovverket som nordmenn må forholde seg til??? At dette nærmest er blitt et norsk ansvar, viser at noen har drømt seg fullstendig bort her. Utenlandske transportører har hoppet over det som var ubeleilig, og drevet etter sitt eget lille hode. Var vel ikke det dette det ble skrevet under på, den gangen??? Norske myndigheter har ansvar for å kreve VÅR rett, og ikke pisse i buksa når "kommisjonen" vrir seg i stolen. Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 21. februar 2019 Del Skrevet 21. februar 2019 På høy tid å straffe uansvarlige transportkjøpere med bøter og beslag, da er dette problemet løst på et blunk. Transportøren har fullt ansvar for det han driver med, slik du også har når du kjører bil. Kjører du på en ulovlig måte på besøk til tanten din, forde hun ba om hjelp til noe, kan du ikke forvente at hun aksepterer bota! De var DU som kjørte, hun ba deg ikke om å bryte loven, da hadde du hatt plikt til å avvise dette!!! Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 21. februar 2019 Del Skrevet 21. februar 2019 På høy tid å straffe uansvarlige transportkjøpere med bøter og beslag, da er dette problemet løst på et blunk. Tror du staten tør å gjøre noe som virkelig svir? Neppe. Utfordringen er at det er en rekke norske selskaper som ved fiffig bruk av underleverandører gir oppdrag til selskaper dem vet driver slavedrift på sjåførene. Når kostnadene er redusert til et asbolutt minimum kan så disse norske selskapene tjene greie penger eller leverer inn latterlige lave anbud i anbudsrunder. Dette vet staten veldig godt, men vi har en høyrevind i landet som vil ha mest mulig, billigst mulig, med et sykelig fokus på økonomisk vekst. Da er det bare å gi bra beng i sjåfører på slavekontrakter eller at det er litt "svinn" på veien. NB: Hadde vært interessant å se en total kostnadssammenlikning hvor man ser på regnskapet med å ha kun sertifiserte aktører som vet å vedlikeholde sitt materiell og mannskap (sjåførene), med da følgelig høyere priser på tjenesten, opp mot hva det koster samfunnet å stadig ha mennesker skadet og drept takket være dårlig utstyr og mennesker på slavekontrakt. Kanskje ville det ikke kommet så ille ut? Men er vanskelig å regne på, og i et gjennomsyra "mer, Mer, MER" system finner man noen enkle målepunkter (pris på anbud), og velger dette som fasiten på hele rukla. Dette er vel eldre enn tiden vi har hatt med høyre. Det var vel noen før dem også som hadde anledning til å løse problemet(?) Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 21. februar 2019 Del Skrevet 21. februar 2019 Transportøren har fullt ansvar for det han driver med, slik du også har når du kjører bil. Kjører du på en ulovlig måte på besøk til tanten din, forde hun ba om hjelp til noe, kan du ikke forvente at hun aksepterer bota! De var DU som kjørte, hun ba deg ikke om å bryte loven, da hadde du hatt plikt til å avvise dette!!! Det er sjåføren som har det fulle ansvaret for kjøretøy og last, ikke transportøren. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 21. februar 2019 Del Skrevet 21. februar 2019 (endret) Er de ikke noe med at som medlem i EØS så kan ikke anbud settes ut bare i Norge? De som kjøper tungtransport forutsetter vel at transportør tar ansvar for sikkerheten, er ikke dette en del av transportørens jobb da??? Krever EU/EØS unntak for seg selv for å få "like vilkår", da er det noen som absolutt burde få undersøkt hodet her! Du har noe som heter kabotasje som regulerer til et viss punkt utenlandske nærings-kjøretøyer. Transportøren har ikke ansvaret for kjøretøy og last i den forstanden men de kan tilrettelegge så sjåføren enklere kan overholde gjeldende regler. Hvis jeg ringer foreldrene din og spør og du "sønnen/dattera" kan hente 1liter melk til meg og levere den til meg, hvem er ansvarlig for at transporten foregår korrekt ? skal jeg som ringte til foreldrene dine få skylla hvis du kjører med nedslitte dekk ? Kan også legge til at Norge overholder PKK bedre/strengere en resten av EU gjør selv om dette er en EU-ting. Mye dritt som blir godkjent nedover i Europa der penger under bordet rår. Endret 21. februar 2019 av Nautica Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 22. februar 2019 Del Skrevet 22. februar 2019 Transportøren har fullt ansvar for det han driver med, slik du også har når du kjører bil. Kjører du på en ulovlig måte på besøk til tanten din, forde hun ba om hjelp til noe, kan du ikke forvente at hun aksepterer bota! De var DU som kjørte, hun ba deg ikke om å bryte loven, da hadde du hatt plikt til å avvise dette!!! Det er rørleggeren sitt ansvar å betale skatt og moms, men hvis du kjøper svart rørlegging kan du bli straffet. Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 23. februar 2019 Del Skrevet 23. februar 2019 Hvis de fikk beslaglagt lasten og tapte hele salget ville de prøve litt hardere å skaffe en dugelig bil til neste gang. Hva har lasten med bilkvaliteten å gjøre? Skal de kanskje også fengsle bestemoren til sjåføren, eller kona til lastebileieren? Hva slags rettssystem tenker du deg? Det ville bli enda værre tilstander om alle andre en den som utfører transporten skulle "få svi" for dårlige biler og dårlige dekk. Skulle laksenæringen og andre bransjer få ansvar for og starte med kjøretøy, dekk og trafikkontroller også??? Slikt betaler vi allerede andre for og gjøre, det burde holde, om det ble investert nok resurser til jobben?! Man går ikke på apen, når man vil lirekassemannen noe. Lenke til kommentar
AnonymBruker_1 Skrevet 23. februar 2019 Del Skrevet 23. februar 2019 (endret) Det ville bli enda værre tilstander om alle andre en den som utfører transporten skulle "få svi" for dårlige biler og dårlige dekk. Skulle laksenæringen og andre bransjer få ansvar for og starte med kjøretøy, dekk og trafikkontroller også??? Slikt betaler vi allerede andre for og gjøre, det burde holde, om det ble investert nok resurser til jobben?! Man går ikke på apen, når man vil lirekassemannen noe. Ingen som bestiller transport uten at den er forsikret, så det hadde ikke vært noe problem. De hadde etter hvert skjønt at det var billigst å bestille fra et seriøst selskap med vintererfaring. Endret 23. februar 2019 av kim_InnleggNO Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 23. februar 2019 Del Skrevet 23. februar 2019 På høy tid å straffe uansvarlige transportkjøpere med bøter og beslag, da er dette problemet løst på et blunk. Hva er en ansvarlig transportkjøper? Er det en som driver bakgrunnssjekk av alle som han er i kontakt med? Ber vi buss/taksisjåfør om å få se løyvepapirer, vognkort, førerkort etc. når vi skal ha skyss? Det måtte vi gjøre om vi skulle ha utvidet ansvar for en jobb andre gjør. Kanskje betale bøter, berging, og gebyr også.....? Nei,...dette tror jeg ikke mange ønsker. Dette ville virkelig bety fritt frem for juksemakere, når andre skulle tildeles ansvaret. 1 Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 24. februar 2019 Del Skrevet 24. februar 2019 (endret) Hva er en ansvarlig transportkjøper? Er det en som driver bakgrunnssjekk av alle som han er i kontakt med? Ber vi buss/taksisjåfør om å få se løyvepapirer, vognkort, førerkort etc. når vi skal ha skyss? Det måtte vi gjøre om vi skulle ha utvidet ansvar for en jobb andre gjør. Kanskje betale bøter, berging, og gebyr også.....? Nei,...dette tror jeg ikke mange ønsker. Dette ville virkelig bety fritt frem for juksemakere, når andre skulle tildeles ansvaret. Problemet er at det er fritt frem for juksemakere den dag i dag. Lakseeksportører f.eks. spekulerer i å kjøpe sosialt dumpet transport for å frakte kvalitetsproduktet sitt til franske og tyske markeder. De vet hva de gjør. Hvis de trues med å straffes skikkelig så velger de kjapt litt mindre profitt i bytte mot å kjøpe transport av firmaer de vet leverer god kvalitet. Dette har de full kontroll på, men de later selvsagt som de ikke vet noe som helst, nettopp for å unndra seg ansvar. "Å, var den transporten vi kjøpte ikke helt i henhold til reglene? Den var priset under kostpris og ble hentet av en synlig beruset, halvnaken fyr i en gammel bil på sommerdekk, men vi kunne ikke vite noe. Han klarte seg jo fint forrige gang..." Det trenger ikke påvirke noen andre næringer en tungtransport på vei, det er et stråmannsargument at alle andre næringer og kjøp må ha tilsvarende ordninger. edit: Og det vil selvsagt ikke være slik at transportkjøper straffes istedenfor transportør, men i tillegg til. Endret 24. februar 2019 av Ola Leier Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå