Gå til innhold

Nå blir det trolig bompenger for elbiler i Trondheim også


NTB - digi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Elbilister betaler allerede en del av regninga gjennom generelle skatter og avgifter (f.eks inntektskatt). Dessuten går bare en brøkdel av den såkalte "regninga for veiene vi bruker" til veiene. Mye går til gang og sykkel-veier i stedet for veiene elbilistene bruker.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elbilister betaler allerede en del av regninga gjennom generelle skatter og avgifter (f.eks inntektskatt). Dessuten går bare en brøkdel av den såkalte "regninga for veiene vi bruker" til veiene. Mye går til gang og sykkel-veier i stedet for veiene elbilistene bruker.

 

Hva er det, redd for å betale for noen andre? Hvorfor skal da fossilbilister sponse kaka di og betale for bruk av veiene som du bruker? Fossilbilister betaler de samme generelle skatter og avgifter som du og mange mange mange ganger mere til. Stakkars elbilister. Fotgjengere betaler forresten også inntektsskatt. Mistenker du troller nå, aldri så lite.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Elbilister betaler allerede en del av regninga gjennom generelle skatter og avgifter (f.eks inntektskatt). Dessuten går bare en brøkdel av den såkalte "regninga for veiene vi bruker" til veiene. Mye går til gang og sykkel-veier i stedet for veiene elbilistene bruker.

Dette gjelder jo også fossilbiler. Bompengene blir faktisk mest brukt til å subsidiere kollektivtransport. https://miljopakken.no/om-miljopakken/okonomi/finansiering

Lenke til kommentar

Dette gjelder jo også fossilbiler. Bompengene blir faktisk mest brukt til å subsidiere kollektivtransport. https://miljopakken.no/om-miljopakken/okonomi/finansiering

Vi trenger fortsatt et klimaløft med de drakreftene som finnes. Å subsidiere CO2-busser er ikke et godt tiltak. Selv Trondheim har 100% CO2-busser nå. Det synker riktignok til 88% i august 2019, men det er fortsatt en storstilt subsidiering av CO2-utslipp.

 

- Gang og sykkelveier mener jeg bør finansieres over den generelle skatten, ikke bompneger.

- Bilveier mener jeg også bør finansieres over den generelle skatten, ikke bompenger.

- Kollektivtransporten mener jeg bør brukerfinansieres 100% (utenom uføre, syketransport mm)

- Så kan avgifter på alt av CO2-, NOx- og partikkel-prodserende teknologi (altså inkludert kollektivtransporten) være et incentiv til å bytte til renere teknologier og en generell fiskal-skatt "melkeku".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

På tide. Skal man få bukt med privatbilisme i byene må alle være med. Vi kan ikke fortsette med unnasluntrere.

Hva? Det er ikke privatbilisme (i motsetning til offentlig bilisme?) som er hovedfienden, men klimautslipp og lokale utslipp. De bilene kjører utslippsfritt er løsningen på problemet, ikke et problem som må bekjempes. Om de klimafientlige og forpestende eksosutslippene kommer fra 1 tungt kjøretøy med 40 seter eller 10 lette kjøretøy med 4 seter hver er likegyldig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi trenger fortsatt et klimaløft med de drakreftene som finnes. Å subsidiere CO2-busser er ikke et godt tiltak. Selv Trondheim har 100% CO2-busser nå. Det synker riktignok til 88% i august 2019, men det er fortsatt en storstilt subsidiering av CO2-utslipp.

 

- Gang og sykkelveier mener jeg bør finansieres over den generelle skatten, ikke bompneger.

- Bilveier mener jeg også bør finansieres over den generelle skatten, ikke bompenger.

- Kollektivtransporten mener jeg bør brukerfinansieres 100% (utenom uføre, syketransport mm)

- Så kan avgifter på alt av CO2-, NOx- og partikkel-prodserende teknologi (altså inkludert kollektivtransporten) være et incentiv til å bytte til renere teknologier og en generell fiskal-skatt "melkeku".

Bomring er den eneste måte og presist ta betalt av de som faktisk bruker veien pengene er ment å finansiere samt at de som bruker den mer betaler mer enn de som bruker den lite.

 

Hva? Det er ikke privatbilisme (i motsetning til offentlig bilisme?) som er hovedfienden, men klimautslipp og lokale utslipp. De bilene kjører utslippsfritt er løsningen på problemet, ikke et problem som må bekjempes. Om de klimafientlige og forpestende eksosutslippene kommer fra 1 tungt kjøretøy med 40 seter eller 10 lette kjøretøy med 4 seter hver er likegyldig.

Du mener at alle privat biltransport skal gjøres med kjøretøy som veier 2,2 ton, med > 500 hk og som ofte dundrer rundt med piggdekk. Dette er løsningen på lokal forurensning?

Endret av Rudde
Lenke til kommentar

Jeg er elbilist og har ingen problemer med å betale bompenger, såklart bør vi og betale bompenger og det er ikke lagt opp til at vi skal betale mer enn 50% de første årene uansett. Incentivet for å velge elbil er der uansett fremdeles da man slipper unna med halve prisen. I tillegg kommer latterlig lav pris på "drivstoff". Incentivet for å ta buss blir kanskje litt høyere for en del av de som i dag kjører, men strengt tatt kunne tatt buss.

 

For øvrig enig med Simen1 i at Tr.H burde satsa på mer miljøvennlige busser. BYD sine elbusser kjører i mange storbyer andre steder i verden nå, hybridbusser er og et alternativ for å få ned lokal forurensning.

Endret av Cowboystrekk
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det  gir et rimligere bilhold å kjøre el-bil i forhold til bil med forbrenningmotor, det er nok de fleste elbileiere enig i.

 

At  biltransport er viktig for det norske samfunnet ser vel også de fleste, så kanskje bilavgiftene er i overkant høye? ( Ville en annen transportordning, f.eks. kun kollektivt, bli rimligere for samfunnet som helhet - og er dette mulig?

 

Er det  lokal og global forurensning fra transport som gjør at bilhold skal skattelegges? Så får man skattelegge forbrenningsmotorene. Ut fra tesen om ' forurenser betaler'.

 

Hvis myndighetene forskutterte ladestasjoner og hydrogen-fyllestasjoner gjennom hele landet, på alle dagens bensinstasjoner, kunne all vår transport  vært forurensningsfritt. Problemet løst.

Kostnadene  ( 20 milliarder / 4 års avgiftslette lik dagens elbil- "subsidier".) kunne hentes inn igjen ved lade og fyllepumpene. Ingen "subsidier" eller unødvendig byråkrati.

 

Oppgradering av nettet i boligområder og "smart"måler-regimet for å takle en større andel elbiler  vil koste det dobbelte.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

Bomring er den eneste måte og presist ta betalt av de som faktisk bruker veien pengene er ment å finansiere samt at de som bruker den mer betaler mer enn de som bruker den lite.

Bompenger rammer ganske vilkårlig de som bor innenfor/utenfor sonegrenser. Noen kjører 1 km og betaler full avgift fordi de tilfeldigvis krysser en sonegenese. Andre kjører 10 km og betaler null fordi det er innenfor en sone. Altså stikk motsatt av den presise betalingen du hevder.

 

Du mener at alle privat biltransport skal gjøres med kjøretøy som veier 2,2 ton, med > 500 hk og som ofte dundrer rundt med piggdekk. Dette er løsningen på lokal forurensning?

Piggdekk forurenser, dieselbrenning forurenser, men vekt og kW forurenser ikke. Piggdekk forurenser riktignok ikke i nærheten så mye som kjettingkledde bussdekk, så avgiftene for den typen forurensing må selvsagt avpasses etter forurensningsmengde. Prinsippet er at man skal betale forurensingsavgift proporsjonalt etter mengde forurensning, i dette tifellet en veistøv-avgift.
Lenke til kommentar

 

På tide. Skal man få bukt med privatbilisme i byene må alle være med. Vi kan ikke fortsette med unnasluntrere.

Hva? Det er ikke privatbilisme (i motsetning til offentlig bilisme?) som er hovedfienden, men klimautslipp og lokale utslipp. De bilene kjører utslippsfritt er løsningen på problemet, ikke et problem som må bekjempes. Om de klimafientlige og forpestende eksosutslippene kommer fra 1 tungt kjøretøy med 40 seter eller 10 lette kjøretøy med 4 seter hver er likegyldig.

Det er et problem at en elbil tar like mykje plass som en fossilbil, derfor kan det vere greit at vi betaler en lavere bompengesats. En må også huske den misunnelsen elbilhaterane går og kjenner på, litt bompenger koster "ingenting" for oss men kan tone ned hatet litt.

Busser bør gå på batteri og ha pantografladding på alle stopp

Lenke til kommentar

For øvrig enig med Simen1 i at Tr.H burde satsa på mer miljøvennlige busser. BYD sine elbusser kjører i mange storbyer andre steder i verden nå, hybridbusser er og et alternativ for å få ned lokal forurensning.

Nullutslipp burde være en forutsetning i bussanbudene. Stat og kommune bør gå foran med et godt eksempel på elektrifisering, ikke være sinker sånn som nå.

 

Hybridbusser betyr i all hovedsak ikke ladbare hybrider. Altså at de går 100% på diesel. Hybrid-funksjonen er altså begrenset til å redusere dieselforbruket med 5~10% på grunn av regenerering. Ladbare hybrider har som regel så lite batteri at det også i praksis bare fungerer som et svakt diesel-reduserende tiltak.

 

Derfor bør det settes krav om rene nullutslippsbusser der det er mulig og bygge ut et ladenettverk i traseene som ikke forhindrer konkurranse på framtidige anbud.

Lenke til kommentar

Hva? Det er ikke privatbilisme (i motsetning til offentlig bilisme?) som er hovedfienden, men klimautslipp og lokale utslipp. De bilene kjører utslippsfritt er løsningen på problemet, ikke et problem som må bekjempes. Om de klimafientlige og forpestende eksosutslippene kommer fra 1 tungt kjøretøy med 40 seter eller 10 lette kjøretøy med 4 seter hver er likegyldig.

At et problem er større enn et annet er ikke noen grunn til å la alle andre problem ligge. Det finnes også elbusser i bruk på markedet allerede.
Lenke til kommentar

Elbilister betaler allerede en del av regninga gjennom generelle skatter og avgifter (f.eks inntektskatt). 

 

 

Det gjør jo alle bilister. Så logikken din tilsier at bompengene må bort. Men du har har en utrolig idiotisk måte å si det på.

Lenke til kommentar

Jeg er elbilist og har ingen problemer med å betale bompenger, såklart bør vi og betale bompenger og det er ikke lagt opp til at vi skal betale mer enn 50% de første årene uansett. 

 

Jøss. En presumtivt fornuftig elbil-eier. Overraskede. Jeg kan ikke annet enn å si at du burde fått en premie. 

Lenke til kommentar

Oppgradering av nettet i boligområder og "smart"måler-regimet for å takle en større andel elbiler  vil koste det dobbelte.

Begge påstandene dine er faktisk helt feil.

- Nettet i boligområder oppgraderes ikke for å takle en større andel elbiler

- Smartmålere installeres ikke for å takle større andel elbiler

 

HVIS påstandene dine hadde vært sanne og folk skulle fylt med elektrolyse-hydrogen hjemme og på stasjoner så måtte du 2-3-doblet oppgraderingskostnadene.

Lenke til kommentar

Det gjør jo alle bilister. Så logikken din tilsier at bompengene må bort. Men du har har en utrolig idiotisk måte å si det på.

Beklager idiotisk måte å si det på. Ja, det er det jeg mener. Bompenger bør bort generelt (uten at noen skal sette meg i politisk bås av den grunn). Det gjennomgående mantraet bør være: forurenser betaler. Så finansierer vi veinettet over skatteseddelen alle sammen, inkludert elbilister.

 

At et problem er større enn et annet er ikke noen grunn til å la alle andre problem ligge. Det finnes også elbusser i bruk på markedet allerede.

Enig i det. Som sagt, det gjennomgående mantraet bør være "forurenser betaler".

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Nullutslipp burde være en forutsetning i bussanbudene. Stat og kommune bør gå foran med et godt eksempel på elektrifisering, ikke være sinker sånn som nå.

 

Hybridbusser betyr i all hovedsak ikke ladbare hybrider. Altså at de går 100% på diesel. Hybrid-funksjonen er altså begrenset til å redusere dieselforbruket med 5~10% på grunn av regenerering. Ladbare hybrider har som regel så lite batteri at det også i praksis bare fungerer som et svakt diesel-reduserende tiltak.

 

Derfor bør det settes krav om rene nullutslippsbusser der det er mulig og bygge ut et ladenettverk i traseene som ikke forhindrer konkurranse på framtidige anbud.

Enig i at rene elbusser bør får førstepri ja, men hybrid hjelper litt all den tid elbussene er ekstremt dyre. Der jeg bor har de elbusser og de slår alltid av motor ved all stopp\av\påstigning samt kjøring i 20km\t eller lavere foregår mye av tiden på strøm. De der jeg bor hadde de vell regna brukte ca 20% mindre drivstoff enn tilsvarende vanlig buss, såklart burde det vært bedre, men om elbusser ikke er et alternativ så er det bedre enn vanlig buss.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...