Lami Skrevet 10. februar 2019 Del Skrevet 10. februar 2019 (endret) Hei, Har søkt på jobb til callcenter som ikke krever utdannelse men jeg har utdannelse innen det feltet. Jeg tenker at jeg derfor stiller sterkere. Jobbtiden er ettermiddag og helger står det i stillingsbeskrivelsen, samt kursing. Kan jeg stille krav til høyere lønn, ikke jobbe helger samt kanskje få mindre tid til kursing siden jeg vet allerede en del om dette? Kanskje ikke stille krav men spørre om dette på forhånd? Eller er det unormalt? Endret 10. februar 2019 av Lami Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. februar 2019 Del Skrevet 10. februar 2019 Antagelig stiller du svakere, ettersom du muligens er overkvalifisert og dermed anser de at du bare har stillingen inntil du finner noe annet. Du kan alltids spørre om høyere lønn, men å ikke jobbe helger er nok værre om det er behov for helgejobbing. Utdannelse kompanserer ikke akkurat for helgejobbing.. 2 Lenke til kommentar
Lami Skrevet 11. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2019 (endret) Ja skjønner. Tusen takk for svar forresten! får ikke så mye råd hjemmefra så setter pris på råd her. Hehe nei du sier noe der. Hva med kursing? Arbeidsgiver har satt opp fem ukers kurs der det er 3 uker med 4 dager i uken inkludert lørdag, og 2 uker med 3 dager i uken kurs. Forferdelig mye synes jeg for en jobb der du skal selge over tlf og være support. Endret 11. februar 2019 av Lami Lenke til kommentar
aklla Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 Aner ikke ang kursing, alt etter hva jobben går ut på og hva du trenger av kunnskap. At du har utdannelse betyr ikke at du har nok kunnskap om akkurat det bedriften driver med. Er det produktspessifikt kurs kommer du neppe unna, hjelper ikke at du har utdannelse som selger om du ikke kjenner produktet. 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 (endret) Prøv deg i jobben først. Hvis det viser seg at du overproduserer og er flinkere enn det jobben krever, så kan du forhandle. Man bør være ydmyk og ha respekt for å få en mulighet til å vise sine ferdigheter først, men hvis man ikke blir anerkjent og vist respekt tilbake, så har man ingen grunn til ikke å kreve bedre lønn og betingelser. En utdannelse gir et bredt grunnlag, men ikke erfaring og spisskompetanse. Men det kan likevel hende du lærer fortere enn andre, siden du har utdannelse. Hva har du å tape? Endret 11. februar 2019 av Taurean Lenke til kommentar
Sjimpansen Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 Hvis du stiller krav til høyere lønn må du være klar over at sjansene for å få jobben blir mindre. Hvis jeg var i dine sko og hadde råd til å ikke få jobben hadde jeg ikke nølt med å stille krav. Et forhold mellom arbeidsgiver og arbeidstaker er så enkelt som at arbeidgiver kjøper din tid og din kompetanse, mens du selger det samme. Jeg er ikke enig i at en først skal "overprodusere" for så å spørre etter høyere lønn. Hvis en tilegner seg kunnskap skal en ha tilsvarende betalt fra første dag. Arbeidstakere med relevant utdannelse eller erfaring, vil i snitt prestere bedre enn en uten papirer. Selv om arbeidgiver alltid risikerer å ansette et suppehue, får de ta risikoen. Ellers får de ansette noen uten utdanning. En arbeidsgiver som ansetter en med relevant utdanning for å se hvordan vedkommende presterer før de eventuelt gir høyere lønn, er sleip og ikke en jeg ville jobbet for med mindre jeg må for å klare meg økonomisk. Kort sagt; du skal ha betalt for din formelle kompetanse og still krav hvis du har mulighet økonomisk. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 Ja du kan stille krav til høgare lønn når du har utdanning, men du må/bør være litt taktisk. Søk på jobben fyrst, og vent til du får jobbtilbudet med eit lønnstilbud, fyrst då prøver du å forhandle opp lønna. Då har du eit forpliktande jobbtilbud i bakhand, og worst case scenario er at du ikkje får tilslag på din forhandling og må ta stilling til om du godtar det opprinnelige tilbudet eller ikkje. Du bør ikkje gå hardt ut alt i jobbintervjuet og fremme krav om høg lønn, då er det lett for at du priser deg ut av jobben før du i det heile tatt har blitt vurdert. Kor sterkt du står til jobben er avhengig av kva arbeidsgiver ser etter. Ein callsenterjobb med arbeidstid på ettermiddag (kveld?) og i helgane er kanskje mest retta mot studentar eller dei som vil ha ein jobb nummer to, eg vil derfor tru at arbeidsgiver ikkje forventer søkarar med relevant utdanning. Det å få fritak frå kursinga dersom du får jobben trur eg skal gå bra så lenge du kan vise til utdanning som dekker same temaet, men mange har nok internkursing som er obligatorisk for alle på callsenteret der ein lærer om policien og manuset til den aktuelle bedrifta. Dersom du ikkje vil jobbe helgar, så er det uryddig og søke på ein helgejobb og deretter kome med forslag til anna arbeidstid. Det er nok ein grunn til at arbeidsgiver har lyst ut stillinga med den oppstatte arbeidstida. Så om du vil ha anna arbeidstid så er det ryddigare at du ringer den personen som står som kontaktperson for stillinga, der du spør om muligheita for å få ei anna stilling. Det er ikkje uvanlig at ein lagar nye stillingar for å sikre seg gode kandidatar som viser interesse. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 Hvorfor skulle de betalt mer enn de mener er nødvendig? Lenke til kommentar
Lami Skrevet 11. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2019 (endret) Tusen takk for svar alle Men. Intervjuet var forrige onsdag. Jeg fikk utkast av kontrakten to dager etterpå, altså fredag ettermiddag. Fordi jeg fikk jobbtilbudet da. Veldig kjapt. Fikk og vite arbeidstiden var en annen enn den jeg hørte på intervjuet, så måtte tenke. Spurte om lønnsforhandling nå og fikk som svar at "det er for sent, vi kan ikke ansette flere nå, ansattlisten er sendt videre vår oppdragsgiver" ... Herregud. Jeg fikk ingen svarfrist fra hun engang. Og tenkte jeg kunne se på kontrakten i helgen. Det synes jeg var dårlig. Hvis det hastet sånn kunne hun sagt "jeg må ha svar i dag" eller noe fremfor å ikke si noe. Endret 11. februar 2019 av Lami Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 Useriøst lederskap. Jeg tror du kan være glad du ikke er en del av det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå