Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvordan gå opp i mat & helse?


Anbefalte innlegg

Hei, alle sammen! :)

Jeg går i skrivende stund i 9. klasse. Vi fikk for noen uker siden karakterer for 1. termin. Der fikk jeg 4-er i mat & helse, som vi har som et avgangsfag i år. På elevsamtalen tidligere i terminen fikk jeg beskjed om at jeg lå på 4+. Regnet derfor med at 6 på teoriprøven ville dytte karakteren opp, for prøven ble vektlagt 1/3 i vurderingen. Jeg fikk 6 på teoriprøven, men likevel ble det ikke 5.

 

Nå er det likevel slik at jeg også har fått tilbakemelding på elevsamtalen om at matlagingen er bra, men at jeg må bli mer effektiv i matlagingen. Jeg skjønner derimot ikke helt hvordan jeg skal få til dette. Føler bare at jeg arbeider tregere når jeg jobber i gruppe, for hadde jeg lagd maten selv, så ville jeg nok ha vært dobbelt så rask. Lager selv mye mat hjemme med oppskrifter (både middag og dessert).

 

I gruppe føler jeg også at jeg får mye av skylda for alt som skjer. I en time klarte noen på gruppa mi å søle skikkelig mye på benken, og når jeg kom inn døra og rett på kjøkkenet, var det jeg som fikk "kjeft" for å ha sølt. Jeg tok ansvaret, men var litt bittert, for det trekker igjen ned på hygienen.

 

Grunnen til at jeg vil opp i 5 i mat og helse er fordi at jeg ligger på 5 og 6 i de andre fagene (med unntak av K&H). Dessuten er det kjipt med en 4-er når du egentlig elsker matlaging...

 

Spørsmål kort oppsummert: Hvordan gå opp fra 4 til 5 i mat og helse når du ikke skjønner hvordan du kan bli mer effektiv? Hvorfor ble det ikke 5 på karakterkortet når jeg fikk 6 på en prøve som ble vektlagt 1/3 når jeg lå på 4+?

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående den hendelsen og matlaging, er det to måter å løse det på.

 

1) Du tar ansvar og sier mer fra til de på gruppa som jobber rotete. Si at du fikk kjeft for deres rot en dag, og at du gjerne ikke vil at det skjer igjen. 2) Du sier til læreren at det ikke var du som hadde laget det rotet, og fortsetter å si fra på denne måten. Ber læreren om ikke å dømme prematurt neste gang.

 

Når man jobber i gruppe, kan mye tilfeldig skje. Derfor må man interagére og få andre til å jobbe best mulig. Man kan ta det som en utvikling til å bli en bedre leder, eller til å bli en bedre hjelper. Ellers vil man bare lide for andres udugelighet

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mat og helse er et muntlig og praktisk fag, så det å ha et glimt i øyet er en god og viktig ting. Angående hastighet, kanskje det finnes noen snutter på youtube med teknikk? Men aller helst spør læreren for å vise interesse mens du øver hjemme og sjekker ut på YouTube. En annen viktig ting er å alltid ha noe å gjøre. Vask benken en gang til, se om det er noe som må gjøres, meld deg frivillig til ting ikke folk vil gjøre osv. Hjelp også gjerne læreren når dere er ferdig med å rydde for eksempel stoler, søppel, ingredienser og lignende ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar! Skal forsøke å spørre læreren min. Men er det evt. mulig før terminslutt (hvis jeg skulle ligge på vippen mellom 4 og 5) å be om en vippeprøve?

Har ikke hørt om det eller gjort det, men man kan alltid spørre alle om alt. Jeg mener det er veldig viktig, for det kan skape grunnlag for endringer i systemet over tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar! Skal forsøke å spørre læreren min. Men er det evt. mulig før terminslutt (hvis jeg skulle ligge på vippen mellom 4 og 5) å be om en vippeprøve?

 

Ja, det er lurt :) Som regel pleier lærerene å si ja til det. Hvorfor skal man ikke få lov til å vise hva man kan. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...