Gå til innhold

Bør vi begynne å gå med våpen?

accer

Anbefalte innlegg

Bestrider du at folk kan i noen tilfeller forsvare seg bedre med kniv eller skytevåpen vs ingen våpen?

Neida, jeg kan enkelt forestille meg et slikt tilfelle. Hva som skjedde i denne saken vet jeg lite om, men det høres ut som det har vært mange involverte, og at ting har gått ganske hardt for seg. Jeg er ikke sikker på at tillatelse til å gå med kniv for selvforsvar ville gjort situasjonen bedre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eskalering?

Slik det er i dag:

- Kriminelle i dag bærer våpen. De har ikke lov til å gjøre det - men mange av de gjør det allikevel.

- Lovlydige bærer sjeldent våpen i det offentlige, kanskje noen har kniv men ut over det svært lite.

Hvilken type våpen tror man kriminelle velger å bære slik situasjonen er i dag?

Dersom vi tillater bæring av skjult eller synlig våpen:

- Kriminelle bærer fortsatt våpen. Og de har lov til det.

- Lovlydige bærer ofte våpen i det offentlige. Og de har og lov til det.

Hvilken type våpen tror man at de kriminelle nå velger å bære?

Hadde jeg vært kriminell ville jeg hatt det mest effektive våpenet jeg får tak i, som samtidig er lett å skjule og medfører liten risiko dersom jeg blir tatt for det. I 99% av tilfellene i dag snakker vi altså om kniv i dag.

Dersom jeg hadde visst at det var en risiko for eller stor sannsynlighet for at motparten min ville ha hatt våpen, og kanskje visst noe om hvilke type våpen som var sannsynlig, så ville jeg ha sørget for å hatt det mest effektive våpenet jeg hadde fått tak i, som er større en motparten sitt. Sunn fornuft. Havner jeg i en konflikt vil jeg vinne, ergo jeg vil ha større våpen enn motparten.

Vet jeg at motparten har kniv vil jeg ha større kniv eller skytevåpen.

Vet jeg at motparten har skytevåpen vil jeg ha større skytevåpen.

Og sånn eskalerer man situasjonen videre.

Ved å tillate generell bæring av skytevåpen for selvforsvar for alle, så vil man og automatisk heve terskelen for hvilket behov de kriminelle har for våpen.

Personlig synes jeg vi har det svært trygt i Norge i dag. Selvfølgelig skjer det ting rundt oss som hverken er greit eller ønskelig, men det kommer vi ikke unna. Samtidig er det og naturlig at der hvor det bor flere mennesker tett er det også flere hendelser og ofte større utrygghet knyttet til egen sikkerhet. Sosiale medier i dag har og en sterk tendens til å gi en nyheter og innhold som matcher med det en søker etter og som omhandler lokale hendelser, som da igjen bidrar til å forsterke oppfattelsen av at hele verden har gått av hengslene. Ting har skjedd før og, både i stor og liten skala, men da hadde vi ikke de samme mediene som nå. Tilgang til informasjon har endret seg.

Og videre vil jeg heller bli ranet av en kriminell med kniv enn en kriminell med skytevåpen.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Om du ser på formuleringen så kan en se at det er enten eller. Dvs at dersom jeg må velge en av de to, så vil jeg heller det ene av det andre. Det betyr ikke at jeg vil noen av delene, men slik det blir påstått her har jeg uansett ikke noe valg siden det er så mange ran og kriminalitet rundtom :)

Lenke til kommentar

Om du ser på formuleringen så kan en se at det er enten eller. Dvs at dersom jeg må velge en av de to, så vil jeg heller det ene av det andre.

Det betyr ikke at jeg vil noen av delene, men slik det blir påstått her har jeg uansett ikke noe valg siden det er så mange ran og kriminalitet rundtom :)

Tror ikke du har noe valg i så hendseende. Det er den kriminelle som velger.
Lenke til kommentar

Sant nok. Og da vil jeg helst at den kriminelle har kniv, ikke skytevåpen.

Som var det jeg skrev :)

Hvordan har du tenkt at ditt ønske skal ha noen som helst relevanse for den kriminelles valg av våpen?

Forventer du at denne kriminelle som du kanskje vil møte i fremtiden skal lese ditt innlegg og overbevises av det til å bruke kniv i sin virksomhet generelt, eller forventer du at han skal identifisere deg og følge ditt ønske om at han skal bruke kniv mot deg personlig?

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Så får du lese innlegget mitt på nytt. Jeg har forklart det der.

Om jeg har forstått første innlegget ditt over korrekt: Du ønsker forbud mot å bære (hvilketsomhelst) våpen på offentlig sted og kanskje til og med i ditt eget hjem?

Og hvor mange av de 800 ran som skjer i Norge per år, vil som resultat av dette skje med andre (ingen) våpen enn de ellers ville skjedd med?

Lenke til kommentar

Du legger mye i det ser jeg :)

Se på kommentaren min i sammenheng med trådens tema og tittel. Jeg tror at om en åpner opp for at flere går med våpen og dette er lov, så vil det føre til at det blir mer våpen totalt sett, og kraftigere/større våpen. Og dette er jeg negativ til. Jeg ønsker ikke at vi skal åpne opp for at vi skal kunne gå med synlig eller skjult bæring av våpen her i Norge for allmennheten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når vi ser hvordan utviklingen begynner å bli i samfunnet, så bør vi begynne å bevæpne oss kanskje.?

Du er inne på noe.

Vold, drap og overfall er på en sterkt fallende trend, så om vi skal få stoppet den utviklingen så bør vi definitiv innføre almen bevæpning.

Er dog usikker på hvorfor du ønsker å snu den trenden  :hmm:

• Liker 6
Lenke til kommentar

Du legger mye i det ser jeg :)

Se på kommentaren min i sammenheng med trådens tema og tittel. Jeg tror at om en åpner opp for at flere går med våpen og dette er lov, så vil det føre til at det blir mer våpen totalt sett, og kraftigere/større våpen. Og dette er jeg negativ til.

Beklager jeg har litt vansker for å forstå ditt standpunkt.

Er problemet ditt våpen (altså livløse ting) helt uavhengig av personer, eller er problemet voldsutøvelse (eller trusler derav) med våpen som utøves av noen personer mot andre personer?

Jeg ønsker ikke at vi skal åpne opp for at vi skal kunne gå med synlig eller skjult bæring av våpen her i Norge for allmennheten.

Det er klart, det som er uklart er hva du mener at man oppnår med forbudet.
Lenke til kommentar

Om jeg har forstått første innlegget ditt over korrekt: Du ønsker forbud mot å bære (hvilketsomhelst) våpen på offentlig sted og kanskje til og med i ditt eget hjem?

Og hvor mange av de 800 ran som skjer i Norge per år, vil som resultat av dette skje med andre (ingen) våpen enn de ellers ville skjedd med?

Omfattende redigering av eget innlegg du ønsker at andre svarer på er ikke akkurat så praktisk. Siste paragraf der kom inn etter at jeg svarte, men du får da det til å se ut som om jeg unngikk å svare på det.

Godt spørsmål jeg ikke har noe svar på. Jeg tror bare som sagt at kriminelle er like økonomiske og late som resten av oss. De vil ha det våpenet som er lettest å få tak i og lettest og skjule, og samtidig har den effekten de ønsker. Om de med stor sannsynlighet tror de vil møte på andre med store kniver eller skytevåpen så vil de nok skaffe seg enda større kniver og/eller større skytevåpen. Det synes jeg er logisk.

Derav, med å åpne opp for dette så øker man terskelen og man eskalerer tilgang på og sannsynligvis bruk av våpen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Omfattende redigering av eget innlegg du ønsker at andre svarer på er ikke akkurat så praktisk. Siste paragraf der kom inn etter at jeg svarte, men du får da det til å se ut som om jeg unngikk å svare på det.

Beklager, ikke i det hele tatt hensikten å få "det til å se ut som om du unngikk å svare på det."

Jeg har desverre en tendens til å tenke over mine innlegg i ettertid, og endre ting som jeg syns jeg kanskje ikke har formulert helt riktig, eller utelatt.

Det er som oftest ikke problemtatisk ettersom de færreste svarer så kjapt som deg.

Godt spørsmål jeg ikke har noe svar på. Jeg tror bare som sagt at kriminelle er like økonomiske og late som resten av oss. De vil ha det våpenet som er lettest å få tak i og lettest og skjule, og samtidig har den effekten de ønsker. Om de med stor sannsynlighet tror de vil møte på andre med store kniver eller skytevåpen så vil de nok skaffe seg enda større kniver og/eller større skytevåpen. Det synes jeg er logisk.

Derav, med å åpne opp for dette så øker man terskelen og man eskalerer tilgang på og sannsynligvis bruk av våpen.

Vi har altså intet tallmateriale ... ikke engang fra da våpenforbudene ble innført?

PS. Det viktigste spørsmålet fremmes dog i foregående innlegg #135

Lenke til kommentar

Det er godt mulig det finnes tallmateriale her, men jeg sitter ikke på noe.

Personlig har jeg ikke noe i mot våpen. Jeg har skutt en del med våpen, bruker det årlig i forbindelse med heimevern og har ikke noe problem med at personer rundt meg bærer våpen når de gjør dette med såkalt "aktverdig grunn". Jeg reiser og regelmessig utenlands og opplever da hvordan andre land håndterer dette med våpen, både offentlige tjenestepersoner og sivile/private selskaper.

Om vi ser på skadepotensialet en kniv har kontra et skytevåpen så mener jeg at et skytevåpen uten tvil potensielt vil kunne gjøre større skade enn en kniv. Altså på et generelt grunnlag. Det er for min del ikke noe tvil i at en kniv og kan gjøre stor skade, også med døden til følge, men skytevåpen vil kunne utgjøre totalt sett størst skade. Det er derfor jeg helst vil se at kriminelle går med kniv enn skytevåpen. Etter min mening vil dette utgjøre en totalt sett mindre trussel i samfunnet vårt enn om de går regelmessig med skytevåpen. Helst vil jeg at de bruker pinner, men det skipet tror jeg har seilt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du er inne på noe.

Vold, drap og overfall er på en sterkt fallende trend, så om vi skal få stoppet den utviklingen så bør vi definitiv innføre almen bevæpning.

Er dog usikker på hvorfor du ønsker å snu den trenden  :hmm:

Tja en kan jo ha kurs til å håndtere våpen tåregass eller pepperspray, alle må inn å få registrere det dem kjøper. Ha med bevis på at dem har gjennomført kurs og bæretillatelse på det våpenet en skal ha på seg. 

Og at det kun blir brukt i nødstilfelle sånn det er nå er ikke godt nok. Så den personen som blir overfalt blir evt ranet. ikke blir dømt for noe. 

Det er ikke lenge siden ei dame som tok en heis ned til T-banestasjonen en plass i Oslo. Som holdt på bli tatt av to gutter. 

Dem begynte å klå på henne hva nokså seint på kvelden og lite folk tilstede. Men heldigvis kom det noen fra stasjonen som skulle ta heisen så det hele ble avbrutt. Guttene sprang ut av område politiet ble kontaktet og siden guttene hadde forlatt området så kom dem ikke. 

Så her kunne det faktisk ha skjedd noe om det ikke hadde vert for dem som kom. I sånne situasjoner så kunne faktisk et våpen eller tåregass pepperspray kunne ha fungert og personen kunne ha kommet seg unna uten andres hjelp. :ermm:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er godt mulig det finnes tallmateriale her, men jeg sitter ikke på noe.

OK

Om vi ser på skadepotensialet en kniv har kontra et skytevåpen så mener jeg at et skytevåpen uten tvil potensielt vil kunne gjøre større skade enn en kniv. Altså på et generelt grunnlag. Det er for min del ikke noe tvil i at en kniv og kan gjøre stor skade, også med døden til følge, men skytevåpen vil kunne utgjøre totalt sett størst skade. Det er derfor jeg helst vil se at kriminelle går med kniv enn skytevåpen. Etter min mening vil dette utgjøre en totalt sett mindre trussel i samfunnet vårt enn om de går regelmessig med skytevåpen. Helst vil jeg at de bruker pinner, men det skipet tror jeg har seilt.

Forsåvidt riktig, men dog jev venter fortsatt på svar på spørsmålet fremmet i #135
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...