Gå til innhold

Hjelp til gaming oppsett

Anbefalte innlegg

Hei!

Kort og enkelt så ønsker jeg tips til å sette sammen en gaming rig, en god skjerm, tastatur og headset. 

Bor i en liten leilighet og planene var egentlig å bygge en mini ITX maskin, men dette er ikke et must. Jeg kan bygge selv, men har også være inne på tanken om å kjøpe en ferdigbygd fra komplett. 

Maskinen skal brukes til alle typer spill, men MMO's, bilspill, og enkelte skytespill er hva jeg ønsker å bruke den primært til.

Har et budsjett på 20 000,- 

Noen gode forslag? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her kommer et forslag.

https://www.prisjakt.no/list.php?l=561932&view=b

Silverstone Sugo SG13 er et enkelt og greit mini-ITX kabinett. Det er ikke så nytt, men det gjør en grei jobb. Det er desverre dårlig med filter her, så renhold må du regne med.

Tanken min var at du monterer en 120mm eller 140mm AIO (all-in-one vannkjøler) i front av dette, og viftene blåser UT, altså uttak i front. Inntakene blir da på de perforerte områdene på side- og toppanel. Jeg kan ikke bekrefte at denne AIO passer, fordi SG13 kan være litt kresen når det kommer til lengden på slangene til en AIO. Dette bør du sjekke litt opp i, eller bare prøve.

Tok en SFX strømforsyning som kommer med adapter til ATX. Da skal dette passe i kabinettet, og det skal gi deg litt mer plass.

Gikk for en AMD prosessor. Den vil ikke yte like bra som f.eks en intel 9600K, men det koster mindre og avgir mindre varme. Husk at ITX gjerne kalles for hotbox :p

M.2 SSD som monteres under hovedkortet. Mindre kabler og rot  :thumbup:

Bra ITX hovedkort for Ryzen prosessor. Har WiFi.

Gikk for et RTX 2070 og en 1440p monitor. Burde gi en fin opplevelse, men husk at alle paneler trenger kalibrering - og det kan jo tenkes du heller vil ha et IPS panel, samt at du kanskje ikke trenger så høy frekvens? Siden du ikke spiller så mye FPS liksom. Skjermen jeg har satt opp er en mer "klassisk gamer", med adaptive sync, høy frekvens og TN-panel.

Minne. 2*8 GB 3000mhz DDR4. Mener disse er samsung b-die og det kan være kjekt å ta med seg. Disse var de billigste jeg fant i farta. Du ønsker 3000 - 3200 mhz på ryzen.

Så har du et par lapper igjen til tastatur og mus.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Takk for godt forslag, men jeg har bestemt meg for å vike fra mini-ATX

Spørsmålet nå er hva jeg skal velge av dette: 

Intel 8600k m/ Gigabyte Z390 UD og  RTX 2060 totalt = 4389,-  + at jeg må ha kjøler (500-1000,-) 

Ryzen 2600x m/ MSI x470 Gaming Plus og RTX 2060 totalt = 3598,-

Prisdifferansen på RTX 2060 og 2070 er på ca 1500,-  Men er det verdt det? 

Når det gjelder skjerm så tror jeg det holder med 27" 1080p, så lenge det er 144hz.  Feks: https://www.elkjop.no/product/data/pc-skjerm/MSIOMAG271C/msi-optix-mag271c-27-buet-gamingskjerm

Endret av Nemesis90
Lenke til kommentar

Til 1080p er rtx 2060 helt topp. Du trenger ikke mer da.

I5 9600K vil yte bedre i spill. Ryzen vil yte bedre hvis du driver med noe som utnytter flere kjerner. Om det er verd prisen må du nesten se selv .. mhp pris/ytelse ville jeg kanskje tatt 2600 (ikke x) og et b450 brikkesett med en god kjøler, og klokket den.

Alternativt gå helt andre veien .. kjøp z390 + 9900K, og behold prosessor i mange år fremover.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Har du råd så er intel bedre enn AMD til spilling. Ryzen har rett og slett for lav minimums fps sammenliknet med intel, i tillegg til at man mister endel fps (særlig i 1080p) om man går for Ryzen.

Om 2070 er verdt det kommer litt an på hvor viktig det er for deg å opprettholde 144fps, og om du er villig til å gå på bekostning av eye-candy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...