Gå til innhold

Kjøpe beste av beste PC nå eller vente?

Gjest Slettet-Irb8P5GEaM

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Irb8P5GEaM

Hei,

Vurderer å kjøpe ny PC nå, og da alle de beste komponentene. Er dette greit å gjøre nå, eller er det lurt å vente til eventuelt neste generasjon av skjermkort osv? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Vurderer å kjøpe ny PC nå, og da alle de beste komponentene. Er dette greit å gjøre nå, eller er det lurt å vente til eventuelt neste generasjon av skjermkort osv? 

Hva mener du med "alle de beste komponentene" egentlig?  :hmm:

Det er bare å handle nå.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Hei,

Hva skal du bruke pc'n til?

Lite vits i å vente på AMD, fordi de er nest best :p (synn men sant)

Endret av Nizzen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Irb8P5GEaM

Gaming! Har du forslag til et bra kjøp? Lyst på 2080 + 9-serien i CPU i hvert fall :)

Budsjett tenker jeg vel mellom 20-25k?

Endret av Slettet-Irb8P5GEaM
Lenke til kommentar

Forslag

https://www.prisjakt.no/list.php?l=561907&view=b

Blir jo ikke "beste av det beste" .. Men det klarer du ikke på ditt budsjett. Til gaming vil det yte som et helsike uansett.

Alternativt kan du tenke 1440p gaming, og gå ned på RTX 2070. Da har du mer rom, hvis du f.eks ønsker i7 9700K eller i9 9900K (men til gaming er skjermkort viktigere enn CPU, og i5 9600K vil ikke bli slått mye av storebrødrene sine).

Lenke til kommentar

Spørs hvordan du regner det da, 5-10% mindre performance for halv pris er en jævla god deal i mine øyne, spesielt om du spiller på 1440p eller 4k og multitasker, da hadde jeg lett tatt en ryzen chip over tilsvarende intel har til samme pris...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Spørs hvordan du regner det da, 5-10% mindre performance for halv pris er en jævla god deal i mine øyne, spesielt om du spiller på 1440p eller 4k og multitasker, da hadde jeg lett tatt en ryzen chip over tilsvarende intel har til samme pris...

De som bruker Ryzen spiller alle i 4k oppløsning og spiller Cinebench 24/7  :tease:

I battlefield V og Anthem er det mere enn 5% ytelsesforskjell på Ryzen 2700x og Intel 9900k for å si det slik. Men for all del finn benchmarks som er GPU bound for å får minst mulig forskjell på cpuene :p

9700k er også et vesentlig bedre valg til gaming over 2700x. Selv 9600k. 

Mitt råd er å kjøpe en 9900k, så slipper han å oppgradere cpu til spill i MANGE år fremover. Gpu kan ha oppgradere etter behov. Skal han kjøpe 2700x nå, og selge den for deretter kjøpe ny cpu på samme plattform, som KANSKJE er like rask som 9900k. Da er det faktisk mere lønnsomt å kjøpe 9900k nå, selv om den er dyrere. Ryzen 2700x blir ikkje veldig verdifull brukt. Det er helt sikkert.

Det er min mening.

9900k koster 5373kr

2700x koster 3389

Som du ser, så er ikkje 2700x halv pris...

Hvis du ser på ytelsesforskjellen med f.eks et 2080 skjermkort med 9900k cpu VS 2700x på HELE  maskinen, da vil du klare å regne ut at forskjellen på 2000kr i prosent av HELE maskinen, sikkert tilsvarer % raskere maskinen er, om ikkje mere. DET er noe å tenke på. 

Man kan ikkje bare se forskjellen i pris kun på cpu og hovedkort, hvis man skal kjøpe en hel maskin. 

Du skulle bare visst hvor mye ytelse du mister med dine 2x 1080ti i spill med din 1800x i forhold til en f.eks 9900k :p

Men du bruker vel kanskje skjermkorta til F@H?

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

De som bruker Ryzen spiller alle i 4k oppløsning og spiller Cinebench 24/7  :tease:

I battlefield V og Anthem er det mere enn 5% ytelsesforskjell på Ryzen 2700x og Intel 9900k for å si det slik. Men for all del finn benchmarks som er GPU bound for å får minst mulig forskjell på cpuene :p

Mitt råd er å kjøpe en 9900k, så slipper han å oppgradere cpu til spill i MANGE år fremover. Gpu kan ha oppgradere etter behov. Skal han kjøpe 2700x nå, og selge den for deretter kjøpe ny cpu på samme plattform, som KANSKJE er like rask som 9900k. Da er det faktisk mere lønnsomt å kjøpe 9900k nå, selv om den er dyrere. Ryzen 2700x blir ikkje veldig verdifull brukt. Det er helt sikkert.

Det er min mening.

Overraskende greit priset den 9900k. Tror jeg ville gjort det samme til et bygg på den prisen. Og heller oppgradert til nytt grafikkort om 3 år ca. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

For å ta Battlefield V og sikkert Anthem også, da de bruker samme grafikkmotor/spillmotor:

1440p er den nye 1080p oppløsningen:

post-42975-0-20631900-1549835568_thumb.png

Jeg vil si at man lurer seg selv om man kjøper en Ryzen 2700x over 9900k ,for å "spare" 2000kr på en datamaskin til 25k.

Ryzen 2700x er bra, men til Cinebench  og spill med gpu som flaskehals ;)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

De som bruker Ryzen spiller alle i 4k oppløsning og spiller Cinebench 24/7 :tease:

Det er min mening.

9900k koster 5373kr

2700x koster 3389

Som du ser, så er ikkje 2700x halv pris...

Hvis du ser på ytelsesforskjellen med f.eks et 2080 skjermkort med 9900k cpu VS 2700x på HELE maskinen, da vil du klare å regne ut at forskjellen på 2000kr i prosent av HELE maskinen, sikkert tilsvarer % raskere maskinen er, om ikkje mere. DET er noe å tenke på.

Man kan ikkje bare se forskjellen i pris kun på cpu og hovedkort, hvis man skal kjøpe en hel maskin.

Du skulle bare visst hvor mye ytelse du mister med dine 2x 1080ti i spill med din 1800x i forhold til en f.eks 9900k :p

Men du bruker vel kanskje skjermkorta til F@H?

Selvsagt blir regnestykket ett litt annet om du begynner å se på hele maskinen, men for min del ville jeg heller lagt 2000kr ekstra i feks PSU jeg kan ha i 10 år ifht 5-10% mer ytelse i noen få spill. Nå spiller jeg stort sett i 1440p, og ett av de få CPU bound spillene jeg spiller er CS:GO og det flyter veldig fint på en 1800x :)

Nå var forøvrig valget back then 1800x eller 7700k, så det var ett veldig enkelt valg for min del.

Spiller bare på den ene GPUen, så de går mye til F@H/boinc nå for tiden ja :)

Nå er jeg personlig også litt der at jeg kjøper AMD litt for å støtte the small guy slik at vi på sikt kanskje kan få litt konkurranse på noe annet enn FPS pr krone!

Edit; Vi vet jo heller ikke hvordan neste Ryzen blir, det kan gå begge veier (derfor jeg mener det kan være verdt å vente)

Endret av MariusJS
Lenke til kommentar

Ikke bare kan man det, det er faktisk den eneste korrekte måten å sammenlikne på. Man tar de delene som er forskjellige, og kun det. Så ser man hvor mye ekstra det koster å bytte. I dette eksempelet kan man vurdere å ta med RAM i regnestykket også. Da man kanskje vil ha dyrere RAM til enten AMD eller Intel platformen. Og du har jo også glemt å ta med at 9900K leveres uten kjøler, så prisen av en god kjøler må legges til i prisen på 9900K platformen. Samt du har antatt at TS kun skal spille, slik at han kan klare seg med et dritt hovedkort, i stedet for å spørre ham om han kanskje også skal bruke maskinen til andre mer krevende oppgaver. Skjønt, det finnes hovedkort til en tusenlapp som fikser biffen fint med et 2700X, og ingen til 9900K i samme prisklasse uansett.

Faktum er at en løsning med 2700X kan bli ganske mange tusen billigere. Man trenger ikke en gang se på prosentene hverken på den korrekte måten, eller for hele maskinen, for å se at man med 2700X i samme budsjett kan få vesentlig bedre ytelse enn med 9900K. Man kan for eksempel fint kjøpe 2080Ti i stedet for 2080 for pengene man sparer. Og uansett hvordan du vrir på det da; jada, man får ikke 100% ut av 2080Ti i alle brukerscenarioer med en 2700X. Men i den overveldende majoriteten, vil man få vesentlig mer ytelse enn med en 9900K sammen med RTX2080...

Greit nok, om man har penger nok synes jeg 9900K sammen med 2080Ti kan gi mening for enkelte. Og jeg er heller ikke uenig i at det kan være smart å prioritere CPU slik at man får 9900K inn i bygget i stedet for å sikte seg inn på noe som blir hverken fugl eller fisk. Men da vil jeg vel kanskje heller anbefale et GTX970 fra finn.no som ventepølse til man har råd til et skjermkort som har bruk for 9900K...

• Liker 1
Lenke til kommentar

MariusJS:

Her kan du lære litt prosentregning :p

Da ser du at 9900k ikkje er dobbel så dyr som 2700x men heller nærmere 60% om du vil tøye strikken   :wee:

5373 - 3389 = 1984

( 1984 / 3389 ) * 100 = 58.54 %

Rettet vel aldri på matematikken din, jeg skrev derimot 2000kr i siste post, det stemmer vel ganske bra? :) (og da er vi bare på CPU)

Men igjen, så var det vel egentlig ikke 2700x jeg anbefalte...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...