DukeRichelieu Skrevet 10. februar 2019 Rapporter Del Skrevet 10. februar 2019 Hei! Er det noe man kan gjøre for å optimalisere ytelsen på en PC med Windows 10? Noen programmer man kan kjøre? Programmer som kan fjernes? Jeg har en Dell laptop, så dessverre fulgte det med en del bloatware ved leveranse. Har fjernet det som er mulig å fjerne ved "Legg til/fjern programmer", men ligger fortsatt en del igjen. Aller helst skulle jeg kanskje kjørt en "Clean install" fra scratch, men jeg har satt opp en SQL database og diverse programmer knyttet til denne som jeg frykter jeg ikke skulle få til igjen ved en ny installasjon (lang historie). I gamle dager var det diverse programmer man kunne gjøre. For eksempel diskfragmentering om jeg husker rett. PC-en var gjerne lynrask like etterpå. Takknemlig for alle tips! Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 10. februar 2019 Rapporter Del Skrevet 10. februar 2019 CCleaner tar jo bort mye av "rester" etter programmer. (Når man kjører clean Registry) - den er jeg fast bruker av (Og på hver stasjon kan man jo også kjøre Diskopprydding i første omgang) 1 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. februar 2019 Rapporter Del Skrevet 10. februar 2019 Det beste man kan gjøre for å øke ytelsen er å bytte ut harddisk med en SSD. Ingenting annet kommer i nærheten (unntatt å kjøpe ny PC). Da slipper man også å tenke på defragmentering, noe som bare gjøres på harddisk. 1 Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet 10. februar 2019 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. februar 2019 CCleaner tar jo bort mye av "rester" etter programmer. (Når man kjører clean Registry) - den er jeg fast bruker av (Og på hver stasjon kan man jo også kjøre Diskopprydding i første omgang) Ser ut til å være et program man må laste ned? Merker du stor forskjell? Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet 10. februar 2019 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. februar 2019 Det beste man kan gjøre for å øke ytelsen er å bytte ut harddisk med en SSD. Ingenting annet kommer i nærheten (unntatt å kjøpe ny PC). Da slipper man også å tenke på defragmentering, noe som bare gjøres på harddisk. Jeg har SSD. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 10. februar 2019 Rapporter Del Skrevet 10. februar 2019 Ser ut til å være et program man må laste ned? Merker du stor forskjell? Ja, men ta bare Gratis-versjonen, ikke den betalte eller den trial. Jeg har brukt den i veldig mange år på alle mine maskiner. Og ja, man merker forskjell. Kjører den med visse mellomrom - først bruker jeg Søke etter feil - så sletter jeg alle de, dereter renser jeg i Register. 1 Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 10. februar 2019 Rapporter Del Skrevet 10. februar 2019 Du har allerede en optimalisert PC. Hva er grunnen til at du tror det ikke er tilfellet? Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet 11. februar 2019 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. februar 2019 Ja, men ta bare Gratis-versjonen, ikke den betalte eller den trial. Jeg har brukt den i veldig mange år på alle mine maskiner. Og ja, man merker forskjell. Kjører den med visse mellomrom - først bruker jeg Søke etter feil - så sletter jeg alle de, dereter renser jeg i Register. Takk for tipset! Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet 11. februar 2019 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. februar 2019 Du har allerede en optimalisert PC. Hva er grunnen til at du tror det ikke er tilfellet? Hvordan vet du det...? Jeg kan naturligvis ikke vite det sikkert, men har vel antatt at det bør være forbedringspotensiale. Du er med andre ord uenig i at programmet som er foreslått ovenfor kan bidra til optimalisering av ytelse? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 11. februar 2019 Rapporter Del Skrevet 11. februar 2019 (endret) Mye lar seg avinstallere i det innebygde systemet Microsoft har for avinstallering.PC Decrapifier har en del støtte også. Endret 21. februar 2019 av vidor 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 11. februar 2019 Rapporter Del Skrevet 11. februar 2019 (endret) kjør denne. perfmon /report og se hvordan statusen er på maskinen din. Endret 11. februar 2019 av Slettet-t8fn5F 1 Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet 11. februar 2019 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. februar 2019 Mye lar seg avinstallere i det innebygde systemet Microsoft har for avinstallering. PC Decrapifyer har en del støtte også. Har avinstallert alt som kan avinstalleres. Har du efaring med Decrapifyer? Hadde det på en tidligere PC. kjør denne. perfmon /report og se hvordan statusen er på maskinen din. Skal jeg kikke etter noe spesielt? Kom en hel masse med ting opp, men ingen feilmeldinger. Fikk opp blant annet lav prosessorbruk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 11. februar 2019 Rapporter Del Skrevet 11. februar 2019 Har avinstallert alt som kan avinstalleres. Har du efaring med Decrapifyer? Hadde det på en tidligere PC. Skal jeg kikke etter noe spesielt? Kom en hel masse med ting opp, men ingen feilmeldinger. Fikk opp blant annet lav prosessorbruk. Gir gjerne en indikasjon på helsen til operativsystemet. Vanskelig å optimalisere noe som allerede er optimalt. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 11. februar 2019 Rapporter Del Skrevet 11. februar 2019 Har du efaring med Decrapifyer? Hadde det på en tidligere PC. Ser ikke at de gjør noe magisk utover å avinstallere hvis det var det du tenkte på. Har kjørt det og sett hvordan det virker, men har aldri hatt maskiner fulle av crapware som er det programmet er designet for. 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 12. februar 2019 Rapporter Del Skrevet 12. februar 2019 Kan avinstallere uønskede programmer fra kontrollpanel i Windows. Diskopprydding: Om en høyreklikker på en disk stasjon (typisk C:) og velger Egenskaper så er der en knapp for Diskopprydding. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 12. februar 2019 Rapporter Del Skrevet 12. februar 2019 Kan avinstallere uønskede programmer fra kontrollpanel i Windows. Diskopprydding: Om en høyreklikker på en disk stasjon (typisk C:) og velger Egenskaper så er der en knapp for Diskopprydding. Om du klikker på knappen nede i venstre hjørne og skriver disk, så kommer samme alternativet opp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå